Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAndrea Borge Endret for 9 år siden
1
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs
2
AGENDA • Kort presentasjon av tellUs • Case - Kulturarrangementer. •Hvem legger dette inn? •Hvor blir det markedsført? • Samarbeid om registrering og distribusjon av kulturarrangementer - et praktisk eksempel • Utfordringer og veien videre
3
Dette er tellUs •tellUs har siden 1996 levert informasjonsløsninger til destinasjonsselskaper. I dag er tellUs Nordens største medie- og kommunikasjonsselskap på formidling av opplevelsesprodukter og destinasjoner innen reiseliv og kultur. •Det startet med Portier i 1992 og fortsatte med tellUs i 1996 •Gründer og daglig leder er Michael Borge •tellUs leverer programvaren Destinator – et verktøy som gir effektiv informasjonsflyt for destinasjonsselskaper. Informasjonsflyt = registrering, vedlikehold, kvalitetssikring og gjenbruk av informasjon i mange sammenhenger og i mange kanaler. •tellUs’ kunder inkluderer over 90 destinasjoner i Norge og over 80 i Sverige. •tellUs databasen inneholder i dag over 100.000 opplevelsesprodukter. •tellUs distribuerer informasjon i dag til en rekke regionale og nasjonale kanaler som google, visitnorway, FINN, Opplysningen 1881, kulturnett, Stavanger Aftenblad m.fl. •tellUs er et økonomisk sunt selskap som har levert overskudd i en årrekke. •tellUs har pr i dag 7 ansatte, 3 på teknologi og 4 på salg/support. Alle har spesiell kompetanse innen reiseliv og IT. Kombinert med selskapets lange fartstid i bransjen ser vi på oss selv som en verdifull samarbeidspartner for destinasjonsselskapene
4
Markedsføringskanaler Hvilke kanaler bruker destinasjonsselskaper for å kommunisere med besøkende? • Internett • Brosjyre • Turistinformasjonen (mail, telefon, over disk)
5
”Tore Web” har ansvaret for webben Markedsføringskanaler
6
”Tove Trykk” har ansvaret for brosjyren Markedsføringskanaler
7
”Turid Turist” er sjef i turistinformasjonen Markedsføringskanaler
8
Tove TrykkTore WebTurid Turist Markedsføringskanaler Informasjonen i disse kanalene er 90-100% like. Presentasjonen er ulik. Hvorfor jobber man på hver sin kant med den samme informasjonen?
9
Tove Trykk Tore Web Turid Turist En annen måte å jobbe på Holder det med Turid? Frigjør Tore og Tove til andre oppgaver. Destinator
10
Markedsføringskanaler I hvilke andre kanaler vil besøkende benytte når de søker etter informasjon om din destinasjon? Egen web Egen brosjyre Egen turistinfo
11
•TellUs distribuerer informasjon til flere store kanaler •Disse kanalene har enormt mange besøk noe som igjen bringer flere mulige besøkende til destinasjonene •Hvordan gjøres dette? Markedsføringskanaler
12
En annen måte å jobbe på Destinator Turid Turist og tilbyderne selv registrerer all informasjon Og publiserer til de kanalene hun ønsker
13
Case - kulturarrangementer Hvem er interessert i kulturarrangementer? Hvem har ansvaret for å registrere disse? Hvor søker publikum denne informasjonen?
14
Kulturprosjekt Stavanger Oppdrag fra Interkommunalt kulturråd: Utrede og etablere felles database/ kulturkalender for regionen. Arbeidsgruppe: Region Stavanger og Kulturavdelingene i Sandnes, Stavanger, Randaberg, Sola Formål med felles kulturkalender, overordnet mål: Et bedre kulturtilbud til innbyggere og tilreisende gjennom en mer samlet markedsføring og informasjon om kulturarrangement i regionen. Samle informasjon ett sted Samme informasjon skal publiseres flere steder - elektronisk og i papirformat
15
Kulturprosjekt Stavanger Hvor søker folk informasjon om kulturarrangementer? Sandes
16
Kulturprosjekt Stavanger Destinator Region Stavanger
17
Kulturprosjekt Stavanger Destinator Flere destinasjoner Destinator Tilbyder - Arrangører Destinator Distribusjon Skjema for enkeltarrangementer
21
Historikk Kultur Stavanger Mars.2005: Kurs i Tellus Destinator for alle 4 kommuner + Region Stavanger og igangsetting av prosjektet. April 2005: Alle kommunewebber har fått implementert arrangementssøk på lokale webber. Juni 2005: Aftenbladet begynner utviklingen mot Tellus databasen Økning i antall arrangementer registrert: Mars 05 – Februar 06 : 150% Februar 2006 Møte med Arrangørene / Lanseringsmøte Mars 2006 Aftenbladet ute med Tellus søk www.aftenbladet.no Stavanger Aftenblad har aldri hatt så mange arrangementer registrert og aldri så mange brukere av kalenderen. Stavanger Aftenblad har også spart kostnader.www.aftenbladet.no April 2007 – 4 siste kommunene kommer med. Gjesdal, Hå, Klepp og Time.
22
Konklusjon TellUs skal bidra til høyere effektivitet på følgende måte: • Mer effektiv informasjonshåndtering • Alle – Arrangører, kulturmedarbeidere, Turistkontorer, enkeltpersoner registrerer i samme database • Mindre kostnader. • Når alle er med bruker hver person mindre tid. • Bedre informasjon. • Ved at samme informasjonen ligger til grunn for flere bruksområder og kanaler så økes kvaliteten. Tellus skal bidra til flere besøkende • Gjennom distribusjon til mange kanaler vil flere potensielle besøkende få tak i informasjon.
23
Utfordringer Samarbeid offentlig - privat: • Det har vært enkelt å overføre info fra tellUs til Kulturnett. Ikke like enkelt andre veien. • Møter ofte kulturnett som en slags konkurrent. Leverer arrangementskalender og input system. • Resultatet er fragmentert innsamling og distribusjon av denne type informasjon. De fleste taper på dette: • Kommunene: Må bruke mer tid og ressurser på noe andre allerede gjør. • Arrangørene: Må forholde seg til mange aktører og legge ut sine arrangementer mange ganger til ulike portaler/medier. • Publikum: Finner ikke alle arrangementene der de søker informasjon og kvaliteten er sterkt varierende.
24
Takk for meg ?
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.