Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertStina Andresen Endret for 9 år siden
1
IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse Renny Bakke Amundsen Del I - September 2005
2
Del I IT i kunnskapsledelse - Vekstmodellen Kap. 9 RennyBA@online.no
3
Renny Bakke Amundsen adm. dir. EUCIP Norge as Dataforeningen er Norges største IT-faglige forening - et åpent, frittstående forum av og for IT-profesjonelle og avanserte IT- brukere. DND er det samlende fagmiljø for utøvere og brukere av IT-fagene. • • Salgsjef - KVs Datadivisjon • • Bedriftsrådgiver - Teknologisk Institutt • • Supportsjef - MySoft (Mycron) • • Administrasjons- & IT-sjef – NIF • • Selvstendig konsulent - eMomentumeMomentum • • Dataforeningens Kompetanseprosjekt - EUCIP
4
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 4 IT-støtte - et potensialet! ‘What is new and exiting in the knowledge management area is the potential for using modern information technology’ Inter-, Intra- & Extranet with a browser Groupware Data warehouse & Data filters Software agents Expert systems etc.
5
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 5 IT kan understøtte Kunnskapsledelse! SSSSamle SSSSystematisere SSSStrukturere LLLLagre KKKKombinere DDDDistribuere og PPPPresentere Informasjon!
6
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 6 ITs rolle i Kunnskapsledelse I Samarbeidsteknologier: Elektronisk post, gruppevare, internett etc. Kunnskapsteknologier: Ekspertsystemer, nevrale nettverk og virtuell virkelighet etc.
7
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 7 ITs rolle i Kunnskapsledelse II Muliggjør nye arbeidsformer og mer effektiv kunnskapsforvaltning! IT kan være drivkraft i en omstilling! Vellykket bruk av IT kan øke bedriftens konkurransekraft!
8
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 8 Implikasjoner for KL-systemer I Samvirke mellom informasjon og kunnskap! * Informasjon blir kunnskap når det kombineres med erfaring, tolkning og refleksjon! * Kunnskap blir informasjon når det knyttes til eksakt representasjon!
9
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 9 Implikasjoner for KL-systemer II Interaksjon mellom taus og eksplisitt kunnskap: IT er avhengig av at kunnskap deles og kunnskapsarbeidere må ha en felles forståelse av den informasjonen som deles!
10
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 10 Implikasjoner for KL-systemer III Lagerstrategi krav: database- & innformasjonssystemer Flytstrategi krav: innformasjonsnettverk og Vekststrategi krav: ekspertnettverk, arbeidsprosesser og læringsmiljø
11
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 11 Implikasjoner for KL-systemer IV Kobling i SEKI-prosesser: * Sosialisering – dele kunnskap * Eksternialisering – fra taus til eksplisitt * Kopling – til mer kompleks * Internalisering – hente taus kunnskap
12
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 12 Implikasjoner for KL-systemer V Eksplisitt kunnskapsoverføring: * Seriell - krever møter & kontakt * Eksakt - svært egnet for IT * Taus - må deles! * Strategisk - må identifiseres! * Ekspert - svært egnet for IT!
13
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 13 Implikasjoner for KL-systemer VI Knytt kunnskap til til nyttig bruk! Uvettig bruk av KF-systemer kan gjøre at man går seg vill i informasjonstilgangen!
14
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 14 KL-skoler og Informasjonssystemer Systemskolen – umulig uten IT! Kartografiskolen – moderator i nettverk Ingeniørskolen Kommersialiseringskolen Organisasjonsskolen Spatialskolen Strategiskolen
15
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 15 Ambisjonsnivå Tid P. til Verktøy P. til Person P. til Informasjon P. til System Tekstbehandling, Regneark & Mail Info om hvor info finnes Info som kan bli til kunnskap Info som brukes til tolkning Fase I II III IV Ambisjonsnivå for IT-støttet KL
16
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 16 Fase I - Sluttbrukerverktøy Testbehandler, Regneark, Presentasjonsverktøy o.l. brukes til å registrere kunnskap i dokumenter som deles i nettverk gjennom kontorsirkulære og ePost
17
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 17 Fase II - Info om hvem vet hva? Registra eller ’Gule sider’ – CV-bank som forteller om hvem som kan hva! Elektroniske ordlister med synonymer Info om ”hvem vet hva” -> ”Metadata”: kunnskap om hvor kunnskap finnes! ->IT fasiliteter Kunnskapsnettverk!
18
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 18 Fase III - Informasjon om hva de vet! Databaser -> Prosjektrapporter, notater, brev og anbefalinger Data mining -> Beste praksis – historiefortellinger Søkemotorer Intelligente agenter -> Kodifisert strategi omgjør kunnskap og informasjon som opprinnelig var data -> Intern så vel som ekstern informasjon!
19
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 19 Fase IV - Informasjon om hva de tenker! Kunstig intelligens eller Artificial Intelligence Neurale nettverk Ekspertsystemer Case-basert resonering
20
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 20 Intranett & KL Tilgang på strukturert og ustrukturert info. Tilgang og hjelp til forståelse av andres kunnskap Sikre kollektiv forståelse av kunnskap ved effektive kommunikasjonskanaler
21
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 21 IT-verktøy I KL Internett Dokumentsystemer Ekstranett Gruppevare Databaser Intranett Bildebehandling Ekspertsystemer
22
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 22 IT-systemer som støtter KL Microsoft Office og Exchange Lotus notes og Domino Internett, Intranett og Ekstranett DocuLine Annotate IFS Autonomy Knowledger - osv. etc, mm, o.fl.
23
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 23 Systemnivå
24
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 24 Oppgave Sluttbruker- verktøy Hvem vet hva? Hva de vet! Hva de tenker! Distribuere Tekstbehandl. Kontorsirkulær WEB-publisere Kalender Presentasjoner SammeSammeSamme Dele Gruppevare Intranett Nettverk ePost SammeSamme Fange & Forstå Database Datavarehus Samme Skape Kunstig Intelligens Ekspertsystemer Abstrakt logikk Generiske algoritmer Intelligente agenter
25
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 25
26
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 26 Dele Kunnskap Distribuere Kunnskap Fange og forstå Kunnskap Skape Kunnskap Systemer for samarbeid: • •Elektroniske avtaler • •Gruppevare • •Intranett Systemer for kontor- automatisering: • •Tekstbehandling, Regneark o.l. • •Billedbehandling • •Elektronisk kallender Kunstig intelligens: • •Ekspertsystemer • •Nevrale nettverk • •Søkeagenter • •Cacebasert Arbeidsstasjoner: • •DAK/DAP • •Virtuell virkelighet
27
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 27
28
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 28
29
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 29
30
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 30
31
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 31
32
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 32
33
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 33
34
IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 34 Men! Husk! NB! Et initiativ for effektiv og systematisk KL må aldri starte med valg av leverandør eller system!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.