Fagreferenter – en truet art?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Senter for Velferdsteknologi
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Etikkutvalg for fagskolen
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Kompetansekartlegging
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Teamarbeid ved Avdeling for IT: Utarbeidelse av handlingsplaner Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Ungdomstrinn i utvikling
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Indikatorer som grunnlag for beslutninger i bibliotek Sammenlikning mellom humaniora- og samfunnsfagbibliotekene ved 5 universitetsbibliotek Harald Bøhn.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
1 2 Utgangspunkt Definere hvilke behov for kompetanse UBiT vil ha behov for i framtiden Når disse er kartlagt er det mye enklere.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
1Næringslivsringen strategiplan 2002 STRATEGIDOKUMENT OKTOBER 2002 Innhold Næringslivsringens ( NLR ) formål Næringslivsringens langsiktige hovedmål Næringslivsringens.
1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Lokal arbeidstidsavtale
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
Senter for læring og utdanning
Det integrerte universitetssykehuset
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Forskningsstøtte ved UBA
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
utfordringer i en ny region
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Tematiske inngangsveier
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Utskrift av presentasjonen:

Fagreferenter – en truet art? Tove Knutsen og Lisbeth Tangen NTNU, Universitetsbiblioteket i Trondheim Fagreferentkonferansen 2010, Stavanger 31.05. - 02.06

Fagreferenter – en truet art? Foredragets del 1: Tove Knutsen, i samarbeid med Rune Brandshaug, Hege Faber og Almuth Gastinger Foredragets del 2: Lisbeth Tangen

Foredraget (del 1) vil Presentere hovedtrekkene fra en rapport fra en arbeidsgruppe, nedsatt ved Universitetsbiblioteket i Trondheim med mandat å komme med innspill vedr. ulike aspekter ved fagansvarliges (fagreferenters) rolle i biblioteket. Presentere bakgrunnen for rapporten. Status i dag Gi tilbakeblikk og noen tanker om veien framover

Mandat ”Fra fagreferent til informasjonsspesialist – oppfølging av internseminar for fagreferenter” Etter seminaret for ledergruppen og ansatte med fagansvar oppnevnes følgende arbeidsgruppe til å følge opp innspill fra foredrag og gruppearbeid: Tove Knutsen (leder), Almuth Gastinger, Hege Faber og Rune Brandshaug Med grunnlag i foredrag og gruppearbeid fra seminaret, og i tråd med UBiTs hovedmål skal gruppen gi følgende innspill til bibliotekdirektøren:

Prioritere fire satsningsområder for fagreferentenes arbeid som skal være felles for alle UBiTs seksjoner. Beskrive nødvendig omlegging av oppgaver (herunder oppgaver som må avsluttes) som må til for å gjennomføre satsningene. Beskrive organisatoriske og ledelsesmessige krav som må på plass for å få satsningene til å lykkes. Beskrive kompetansebehov for framtidig rekruttering og intern opplæring. Angi tidsrammer for innføring av nødvendige endringer i rutiner og organisering.

Foredragene ved seminaret Cotta-Schønberg, Michael. ”Fagreferentenes endrede rolle. Hva gjør danske universitetsbibliotek mh.ht. rekruttering og arbeidsområder?” (basert på foredraget ”The changing role of the subject specialist”, presentation at the Liber Annual Conference, Warzawa, July 2007) Bøhn, Harald. ”Behov for fagspesialister og generell kompetanse – utfordringer med stramme personalressurser” Gastinger, Almuth. ”Dagens og morgendagens oppgaver – hvordan skal de løses innenfor gitte rammer?” Storleer, Roar. ”Presentasjon av forslag til nytt opplæringsprogram for fagansvarlige?” Gruppearbeid under seminaret: 1. Nye roller for fagreferenten. Hvilke arbeidsoppgaver skal vi prioritere og hvilke arbeidsoppgaver skal vi nedprioritere/avslutte? Hva må konkret gjøres? På hvilken måte? 2. Fra fagspesialist til informasjonsspesialist – hva kreves av kompetanse? Hvordan kan dette gjøres gjennom kombinasjon av intern kompetanseutvikling og nytilsetting?

Begrepsavklaring Fagreferenter Fagansvarlige Universitetsbiblioteket i Trondheim bruker betegnelsen fagansvarlig og ikke fagreferent (fagansvarlig første gang brukt i stillingsutlysning i 2007) Som regel er disse universitetsbibliotekarer Krav til kompetanse hos fagansvarlige (ulike løsninger praktiseres)

Arbeidsgruppen la også andre relevante dokumenter utarbeidet ved biblioteket til grunn for arbeidet, blant annet diverse interne utredninger, rapporter og strategier m.m. Eksempelvis kompetanseutvikling, samlingspolitikk, vurdering av bibliotekets matriseorganisering, vurdering av samlokalisering av inntaksprosesser samt tidligere oversikter over oppgaver og ansvar knyttet til fagreferent-/fagansvarfunksjonen.

Arbeidsgruppen har i noen grad gjort undersøkelser m. h. t Arbeidsgruppen har i noen grad gjort undersøkelser m.h.t. fagansvarliges arbeidsoppgaver og organisering ved andre bibliotek. Mandatet ba om innspill på bakgrunn av konkrete foredrag og gruppearbeid, og det er ikke gjennomført noen stor, systematisk informasjonssøking- og vurdering innen området

Arbeidsgruppen valgte følgende utgangspunkt : Biblioteket skal være en nødvendig bidragsyter for universitetets aktiviteter innen forskning, vitenskapelig publisering, formidling, studier og undervisning Det er viktig å se biblioteket som en helhet. Fagansvarligfunksjonen kan ikke vurderes isolert. Samarbeid mellom biblioteket og NTNU for øvrig og mellom ansatte i biblioteket er sentralt

Sitat: "Biblioteket og forskeren Forutsetningen for at biblioteket skal kunne møte forskerens behov og bidra til å effektivisere forskernes arbeid gjennom støtte til informasjonsforsyning, er et nært forhold mellom biblioteket og forskeren. Det må stilles krav om at biblioteket blir fullt integrert i egen institusjon. Et viktig grunnlag for dette er et målrettet samarbeid mellom eierinstitusjon, forskning og bibliotek. Biblioteket må, i samarbeid med forskerne, finne fram til og legge til rette for løsninger som er gode for den enkelte forsker og for institusjonen. Biblioteket må kjenne forskeren, forskningsmiljøet rundt forskeren og i en viss grad kjenne hovedtrekkene i emneområdene. Bibliotekets ressurser og kompetanse må matche forskningsaktiviteten i institusjonen. Biblioteket må fremstå som en helt nødvendig støtte for forskningen". http://www.abm-utvikling.no/bibliotek/bibliotekenes-rolle-i-forskning.html (04.06.09)

Resultat av arbeidet Seks prioriterte satsningsområder for fagansvarliges arbeid legges fram Kort omtale av arbeidsoppgaver som etter hvert vil bli redusert eller forsvinne Kompetansebehov for framtidig rekruttering og intern opplæring beskrives Fire ulike modeller for organisering av oppgavene samt organisering av fagansvarlige skisseres

Markedsføring av brukertjenestene Forslag til satsningsområder for fagansvarliges arbeid (uprioritert rekkefølge) Markedsføring av brukertjenestene Hensikt: Øke bruken av bibliotektjenestene og informasjonsressursene Seleksjon og vedlikehold av informasjonsressurser Hensikt: Sikre tilgang til kvalitetssikret informasjon på en kostnadseffektiv og brukertilpasset måte Tilgang til og tilgjengeliggjøring av informasjonsressursene Hensikt: Øke brukerens evne til selvstendighet, redusere behovene for opplæring og øke bruken av informasjonsressursene

Brukerservice og brukeropplæring Tjenesteutvikling Hensikt: Sikre at brukertjenester har høy kvalitet og er brukertilpasset, blant annet slik at behovet for opplæring minimaliseres Brukerservice og brukeropplæring Hensikt: Øke brukernes informasjonskompetanse gjennom opplæring i bruk av de tjenestene biblioteket yter til NTNU. Dette omfatter bruk av informasjon og søking etter informasjon Publiseringsstøtte Hensikt: Biblioteket skal støtte opp om publiseringsprosessen ved NTNU

Vurdering For å utføre oppgavene kreves flere typer kompetanse og egenskaper (spesielt merkantil kompetanse, bibliotekfaglig kompetanse, formidlingskompetanse, juridisk kompetanse, fagkompetanse og personlig egnethet) En kan ikke forvente at en og samme person har kompetanse innen alle disse områdene eller har de egenskaper som skal til for å kunne utføre alle oppgavene på en kvalitetsmessig god måte

Vurdering forts. Satsningsområdene dekker til sammen en svært stor del av bibliotekets virksomhet Mange av oppgavene knyttet til områdene bør kunne utføres av ansatte med ulik bakgrunn og kompetanse (dette er også tilfelle i dag) Hensynet til utførelse av den enkelte oppgave på best mulig måte må være viktigst Personens kvalifikasjoner og egnethet må være avgjørende og ikke nødvendigvis den formelle utdannelse eller arbeidsforhold

Vurdering forts. Ingen forslag til oppgaver som må omlegges eller avsluttes som følge av å prioritere de seks satsningsområdene Behov for en gjennomgang av innholdet og rutinene innen flere av områdene (spesielt dersom oppgavene fordeles på flere personer). Nødvendig kompetanseoppbygging må gjøres. Kan skje uavhengig av de øvrige forslagene som beskrives i rapporten. Overgangen til digitale informasjonsressurser, ”hylleklare bøker”, nye bestillings- og innkjøpssystemer vil medføre at oppgaver vil forsvinne eller reduseres (eks. innen anskaffelse, tilgjengeliggjøring, klassifikasjon og klargjøring)

Vurdering forts. Dagens universitetsbibliotekaropplæring: Innholdet i opplæringen kan bestå, men må også gjøres mer tjeneste- og oppgaverettet og vil derfor kunne være aktuell for flere enn nyansatte universitetsbibliotekarer

Vurdering forts. Arbeidsgruppen ser ikke behov for spesielle endringer i organisasjonsstrukturen eller ledelsesmessige endringer som må på plass for å gjennomføre forslaget til seks prioriterte satsningsområder Biblioteket må ha en organisering som sikrer samarbeid på tvers i organisasjonen

Beskrive kompetansebehov for framtidig rekruttering og intern opplæring For å utføre arbeid innen de seks satsningsområdene kan en dele inn i fem typer kompetanse i tillegg til personlig egnethet Behov for ny kompetanse og mer spisskompetanse innen flere områder (intern opplæring eller nyansettelser, vurdere kjøp av tjenester) Vurdere å gjennomføre kompetansekartlegging (vurdere kost/nytte av en slik gjennomføring) Viser også til rapportene ”Kompetanse = kunnskap x ferdigheter x holdninger (14.04.08) ang. fremtidig kompetansebehov ved UBiT” og ”Nytt opplegg for universitetsbibliotekaropplæringen ved UBiT”

Kompetanseområdene (uprioritert rekkefølge) Merkantil kompetanse (bl.a. markedsføring, kundebehandling, brukerundersøkelser, statistikk, økonomi) Formidlingskompetanse (bl.a. pedagogikk, presentasjonsteknikker, retorikk, IKT) Fagkompetanse (faglig kompetanse innen de fagområdene NTNU driver undervisning og forskning i) Juridisk kompetanse (bl.a. opphavsrett, avtaler) Bibliotekfaglig kompetanse Personlig egnethet

Fagkompetanse – noen stikkord Innen NTNUs hovedområder (teknologi, naturvitenskap/realfag, medisin, humaniora og samfinnsvitenskap) bør biblioteket ha personer med minimum mastergrad. Sikre forståelse av ”akademisk tenkning”, forskning og metodikk. Rammebetingelser som for eksempel økonomi, nedbemanning, kompetansebehov og personalsammensetning Hvor viktig er det at den fagansvarlige har relevant (formell?) fagkompetanse? (Uenighet i arbeidsgruppen)

Ulike måter å organisere oppgavene på og organisering av de fagansvarlige Forslaget om de seks satsningsområdene kan gjennomføres uten større endringer i organisajonsstrukturen. Rutiner innen en del av områdene må gjennomgåes og kompetanse bygges opp. Fire ulike forslag til organisering beskrives og vurderes

1) Fagansvarlige organiseres etter fag og ikke på oppgave 1) Fagansvarlige organiseres etter fag og ikke på oppgave. Den enkelte fagansvarlige dekker alle typer oppgaver De tre øvrige modellene skisserer ulike former for teamarbeid: Gir blant annet mulighet for samarbeid mellom ulike personalgrupper med ulik kompetanse – ”kompletterende kompetanser”

a) Brukerkontakt, opplæring, utvelgelse, publiseringsstøtte 2) Fagansvarlige organiseres etter oppgave og ikke på fag. Hver fagansvarlig dekker flere fag. Deles inn i tre grupper: a) Brukerkontakt, opplæring, utvelgelse, publiseringsstøtte b) Anskaffelse, indeksering, klassifisering, organisering c) Markedsføring 3) Fagansvarliges arbeidsoppgaver utføres delvis i team, en videreutvikling av dagens modell 4) Fagansvarliges arbeidsoppgaver utføres i fagteam .

Utdyping av innholdet i modellene Samtlige modeller har sine fordeler og ulemper Arbeidsgruppen er delt og anbefaler hhv. alternativ 3) eller 4).

Stillingsbetegnelse Mandatet arbeidsgruppen fikk har som overskrift ”Fra fagreferent til informasjonsspesialist” (hentet fra Cotta-Schønbergs foredrag) Arbeidsgruppen mener verken fagreferent eller informasjonsspesialist er gode betegnelser.

Brain storming….uten konklusjon Informasjonsspesialist, fagansvarlig, fagreferent, forskningsbibliotekar, fagrådgiver, informasjonsrådgiver, kunnskapsrådgiver, publikumsrådgiver, kunderådgiver, kundekonsulent, opplæringskonsulent, bibliotekkonsulent, informasjonskonsulent, fagkonsulent, brukerkonsulent….

Rapportens forord… Arbeidsgruppen har valgt å levere en felles rapport på tross av ulike oppfatninger av fagansvarliges rolle: Det som i utgangspunktet kunne se ut som en enkel oppgave – nemlig å gi innspill til bibliotekdirektøren om fagansvarliges fremtidige rolle – viste seg å føre til grunnleggende diskusjoner om selve fagansvarligrollen, om krav til relevant fagkompetanse hos den fagansvarlige og i siste instans også om det i det hele tatt er behov for fagansvarlige. Hele arbeidsgruppen ser behovet for endring og utvikling av rollen, men på en del områder er det en viss uenighet med hensyn til hvordan dette kan gjøres. Dette framgår av rapporten. Vi håper rapporten kan gi grunnlag for en videre diskusjon i biblioteket om rollen som fagansvarlig, om prioriterte arbeidsoppgaver for biblioteket som helhet og hvordan oppgavene best kan utføres. Vi mener også at rapporten gir viktige innspill til videre arbeid med å finne løsninger på problemstillingene gitt i mandatet. Trondheim, februar 2010 Rune Brandshaug, Hege Faber, Almuth Gastinger og Tove Knutsen

Har nå delt med dere hovedtrekk i en intern rapport fra Universitetsbiblioteket i Trondheim. Rapporten er presentert i biblioteket og skal diskuteres i de ulike seksjonene. Spesiell fokus vil bli lagt på om vi er på rett vei når det gjelder de foreslåtte satsningsområdene. Mens vi satt i arbeidsgruppe og tenkte, gikk utviklingen i biblioteket sin gang: Arbeidsmåter som likner organiseringsalternativer 3) og 4) utvikler seg, og det arbeides med prosjekter innen flere av de foreslåtte satsningsområdene

Tilbakeblikk på tidligere fagreferentkonferanser 1997 - ”Informasjonsteknologi og kompetanseutvikling” ”Nettbaserte bibliotektjenester” ”Fagreferentenes plass i dagens og morgendagens bibliotek” ”For, om og med fagreferenter” ”Læringssenter – ulike modeller og aktørar i IKT-basert læring og undervisning” ”Nye søkemotorer på nettet”, ”markedsføring og synliggjøring” ”Biblioteket og forskningen”

Interessante og aktuelle problemstillinger også i år Etter arbeidet med rapporten spent på foredrag om samarbeids- og innovasjonskultur, om samarbeidsformer og om fagreferenten – arbeidsoppgaver og forventninger

Til slutt et sitat: ”Framtidsvisjoner…. Fagreferentbegrepet endrer innhold og blir grensesprengende” Prof. Leiv Sydnes, Universitetet i Bergen Fagreferentkonferansen 2002