Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Viken adm prosjekt 5: kompetanse

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Viken adm prosjekt 5: kompetanse"— Utskrift av presentasjonen:

1 Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Tilbakemelding fra styringsgruppa 12-13 februar 2018, Fredrikstad

2 avhengigheter

3 Avhengigheter mellom prosjektene
Styringsgruppen er enig i avhengighetene som er definert i oversikten Styringsgruppen ser i tillegg følgende avhengigheter: A1.6 – A5 A1.7 – A5 A2.3 – A5 A4.1 – A5 A4.4 – A5 A3.5 – A5 A3.6 – A5 A4.6 – A5 A8-A5

4 Kritiske oppgaver

5 Kritiske oppgaver Hvilke oppgaver mener styringsgruppen det er kritisk å løse før Viken fylkeskommune etableres (oppgaver som er helt nødvendige). Ta utgangspunkt i utredningsrapportens tabell over «kritiske arbeidsoppgaver». Skriv inn de kritiske oppgavene som må være på plass for at Viken fylkeskommune skal driftes fra og med her, marker også hvilke oppgaver/prosesser som er kritiske å starte opp umiddelbart.

6 Tabelloppsett Styringsgruppen har organisert de kritiske oppgavene under 5 hovedområder. Vi har videre angitt Prosjektorgansering (P) eller oppgave som bestilles i linja (O) Avhengighet av andre prosjekter Kreves politisk behandling eller fastsettes løsningen administrativt? Tidspunkt for oppstart

7 A5.1 Fremtidens kompetanse
Arbeidsprosess Prosjekt P /oppgaver i linja O Avhengig-het Politisk behandling (X) Tidspunkt for oppstart A5.1. Framtidens kompetanse P P6 A7 x Vår 2018 Regional kompetanseplan Framtidig kompetansebehov 21st Century Skills Inkludering Kompetanseplattform for Viken: Kartlegge og etablere partnerskapsarena (parter i arbeidslivet, utdannings- og kompetansemiljøer, kommuner, næringsliv, m.fl.) og utvikle verktøy og metodikk for samhandling. Mener vi trenger dette, både for å få utviklet kompetansestrategier, -planer og for å få dem implementert. Ekspertutvalgets anbefalinger P3 Høst 2018?

8 A5.2. Styrings- og kvalitetssystem for videregående opplæring
Arbeidsprosess Prosjekt P /oppgaver i linja O Avhengig-het Politisk behandling (X) Tidspunkt for oppstart A5.2. Styrings- og kvalitetssystem for videregående opplæring O P2 x Vår 2018 §13.10 forsvarlig system (vurdering, elevmedvirkning, skolemiljø...) Styrings- og utviklingsdialog Sektorplanverk Organisering (regionvis, skolegrupper, sentraladministrasjon, seksjonsinndeling, arbeidssted P? P2 A1 Kompetanse/profesjonsutvikling/ Kapasitetsbygging A1

9 A5.3. videregående opplæring i skole og bedrift
Arbeidsprosess Prosjekt P /oppgaver i linja O Avhengig-het Politisk behandling (X) Tidspunkt for oppstart A5.3. videregående opplæring i skole og bedrift O x Vår 2018 Ny struktur i fag- og yrkesopplæring Fagfornyelse FYR Digital pedagogikk A2.1 Skolestruktur og dimensjonering A8 Alternative opplæringsarenaer Inntak og formidling A6 spesialundervisning Opplæring for minoritetsspråklige elever Samarbeid i grunnopplæringen A5.1 Høst 2018 Samarbeid med universiteter, høyskoler og arbeidsliv A5.1 A7 A8 Voksenopplæring Karriereveiledning Framtidig samhandling skole og folkehelse Framtidig samhandling skole og kultur Prøvenemnder fra 2020 Godkjenning og oppfølging av bedrifter og opplæringskontorer Vår 2019

10 A5.4 Fagskole Arbeidsprosess Prosjekt P /oppgaver i linja O
Avhengig-het Politisk behandling (X) Tidspunkt for oppstart A5.4 Fagskole x Vår 2018

11 A5.5 Andre enheter Arbeidsprosess Prosjekt P /oppgaver i linja O
Avhengig-het Politisk behandling (X) Tidspunkt for oppstart A5.5 Andre enheter O x Vår 2019 Opplæring i medisinske/sosiale institusjoner Opplæring kriminalomsorg PPT (forvaltningspraksis) Vår 2018 Gjennomgang av avtaler med samarbeidspartnere (for eksempel NAV, frivillige organisasjoner) og tjenesteleverandører Folkehøgskoler

12 A5.6. Utvikling av drift Arbeidsprosess Prosjekt P /oppgaver i linja O
Avhengig-het Politisk behandling (X) Tidspunkt for oppstart A5.6. Utvikling av drift O Vår 2018 Inntak Eksamen Systemer (feks Vigo, Visma InSchool) A2 Dokumentasjon Byggforvaltning x Budsjett, regnskap og tildelingsmodell A4 Tilsettingsfeltet A1

13 Styringsgruppens videre oppfølging av oppgavene

14 Styringsgruppens videre oppfølging av oppgavene
Styringsgruppen er ansvarlig for styring og rapportering. Styringsgruppen skal definere tydelige mandat, tidsrammer for leveranser og sammensetning av arbeidsgrupper. Styringsgruppen vil ha hyppige møter, se til at mandater er tydelige, at arbeidet har riktig retning, at nødvendige justeringer skjer underveis, og at resultatene leveres innen tidsfrist. Prosjektkoordinator vil koordinere prosjektene, og være styringsgruppens sekretær.

15 Mer om styring av prosjektet
I konseptfasen har prosjektet identifisert Hovedprosesser / oppgaver: Dette er overordnede og strategiske oppgaver som må samordnes med arbeidet i andre prosjekter i Viken-byggingen. Kritiske arbeidsprosesser: Dette er prosesser av administrativ/driftsmessig art, som i mindre grad krever avklaring fra andre prosjekter. Mange utløses av lov og forskrift, herunder eksempelvis fagfornyelsen i videregående opplæring og ny yrkesfaglig struktur. Dette arbeidet må igangsettes tidlig vår 2018. Se ellers faseplan for prosjekt Kompetanse, kapittel 1.1

16 Administrativ støtte / koordinator

17 Koordinator for Viken kompetanse
Kompetanse er et stort prosjekt med mange delleveranser både i form av administrative oppgaver i linja og prosjektorganisert arbeid. Det trengs koordinator i hel stilling.

18


Laste ned ppt "Viken adm prosjekt 5: kompetanse"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google