Hvordan skape sikkerhet ved å øve team

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Datakortet i helsetjenesten
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Simulatortrening og utfordringer med å få ut data/informasjon fra deltakere, samt bruk av video som hjelpemiddel Kjell Ivar Øvergård, Professor i Psykologi.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Hverdagsrehabilitering
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
GROW modellen.
Individuelt arbeid før neste kurs. •Det er nær sammenheng mellom dette kurset og det neste – VOKS: videre opplæring i kommunikasjon og samhandling •Det.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Erfaringer fra 9 mnd som dobbelkompetanse- stipendiat Mari strand •Hva vil det si å være dobbeltkompetansestipendiat? •Noen råd fra en novise til en annen.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Cary C K Huang Er utnevnt til RI President-E for perioden Han tiltre 1/ Forretningsmannen Gary C K Huang, har vært medlem av Taipei Rotary.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Å LEVE ET FRISKERE LIV SELVHJELPSPROGRAM UTVIKLET VED
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
FRA HJEM TIL SYKEHJEM- VIA SYKEHUS
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Definere og velge hovedmål og delmål
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
Grunnleggende pedagogikk,
Tema: Kommunikasjon i team
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Cake Q3 Storulykke 1.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
HVORDAN LEDE DITT TEAM Coaching for effektivt lederskap
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Atrieflimmer Pasientopplæring:
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Kvalitative forskningsmetoder
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Samarbeid med familien
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Flytkningsituasjonen – en beredskapsutfordring? Per Ketil Riisem Seniorrådgiver samfunnssikkerhet og beredskap Trondheim kommune.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Kommunikasjon – et avgjørende klinisk verktøy som må trenes og veiledes Pål Gulbrandsen Universitetet i Oslo og Akershus universitetssykehus.
Eigenvurdering og sjølvregulering
Framtid - Samspill - Skaperglede
Hilde Johannessen Universitetsbiblioteket i Agder
Eigenvurdering og sjølvregulering
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skape sikkerhet ved å øve team Hvordan skape sikkerhet ved å øve team? Guttorm Brattebø Akuttmedisinsk seksjon Haukeland Universitetssykehus, Bergen

”Utilsiktede hendelser” Risikoen ligger innebygget i komplekse systemer Risikoen utvikler seg hele tiden, og den kan ikke alltid forutsees Det er menneskelig å feile, uansett hvor hardt en forsøker å unngå det, men team er mer robuste enn individer Systemer kan også feile, men årvåkne og trente klinikere er uvurderlige! 10 62

Unødige traumedødsfall ”Among those patients treated at a hospital, the preventable death rate was 15%. The majority of inappropriate care occurred in the emergency department phase.” Esposito et al. J Trauma 2003; 54: 663-70

Spørsmål Kan man trene på å skape sikkerhet? Man må vite hva som skal gjøres i hvilken rekkefølge, og - få det gjort på en sikker måte! Har i så fall team større potensiale enn individer alene? Hva vet vi om hvordan vi tar beslutninger? Kan disse evner trenes? Gary Klein: ”The sources of power” & ”Intuition at work” BMJ 2000;320:768-70

Fellestrekk Akutt tidspress Mye som står på spill – liv og helse Erfarne beslutningstakere Mangelfulle opplysninger Komplekse og dynamiske situasjoner Uttalt behov for team-koordinering

Hva skiller eksperter fra noviser? ”Gut-feeling” og valg av første mulige løsning, kombinert med søken etter tegn på at dette var feil Grundig vurdering og så tviholde på løsningen, tross tegn på at den er feil Mønstergjenkjenning & mental simulering Historiefortelling & erfaring

Hvordan øve beslutningsevne? Vi kan alle tenke oss vanskelige situasjoner, som vi enten har hørt om eller opplevd selv Identifiser de som er basert på virkelige historier Lag småskala øvelser Samle historier Teamsimulering

Beslutningstrening Identifiser en vanskelig og hyppig beslutning Hvorfor er denne beslutningen vanskelig? Hvilke feil gjøres ofte? Hvordan ville en ekspert gjort denne vurderingen til forskjell fra en novise? Hvordan kan du øve og få feedback for å kunne ta denne beslutningen neste gang?

“CRM: Crew Resource Management” Ha overblikk og situasjons-forståelse Prioritere oppgavene planmessig Fordele oppgavene Ledelse og team-koordinering God og sikker kommunikasjon Mobilisering av tilgjengelige ressurser Overvåkning og kryssjekking med bruk av tilgjengelige data 60

Erfaring fra flysimulering Kommunikasjon (relevant, ikke ”small talk”) to the point diffus Koordinasjon og oppgavefordeling utmerket utilfredsstillende Situasjonsbevissthet Cockpit atmosfære avslappet, men effektiv tens og kaotisk kaptein styrmann

Erfaring fra flysimulering Kommunikasjon (relevant, ikke ”small talk”) to the point diffus Koordinasjon og oppgavefordeling utmerket utilfredsstillende Situasjonsbevissthet Cockpit atmosfære avslappet, men effektiv tens og kaotisk kaptein styrmann

Kommunikasjonsproblemer…

Hva sier norsk helsepersonell? > 4000 akuttpersonell som hadde deltatt i behandling av multitraumatiserte siste 6 måneder.

Hva er ”BEST”? Stiftelsen BEST: Bedre & systematisk traumebehandling Initiativ fra tre sykehus Standardisert tverrfaglig opplæring med videofilmede praktiske øvelser Arrangert lokalt på sykehusene Nettverk mellom sykehusene, lære av hverandre Heve interessen for kvalitetsforbedring Kurs i praktisk skadebegrensende kirurgi på anesteserte dyr Stimulere til egentrening og samarbeid www.bestnet.no 56

56

Kursene holdes lokalt på sykehusene….

”Suksessfaktorene” i BEST Øvelsene foregår i kjente omgivelser på egen avdeling, med kjent utstyr og kjente kolleger Tverrfaglighet og fokus på team, ikke individ Realistiske scenarier Praktiske øvelser med umiddelbar tilbakemelding Klar og konkret målsetting Ufarlig måte å oppnå kompetanseheving Kan umiddelbart benytte det man har lært ”Matnyttig” samarbeid på folks egne premisser Ikke vanskelig ”å selge” 57

BEST er mulig Uformelt nettverk mellom 47 norske sykehus (>90%) Over 100 kurs og 4000 ++ deltakere 8 nettverksmøter 16 praktiske DCS kurs ”Kommune-BEST” er gjennomført i mer enn 40 kommuner I ferd med å rulles ut i hele Botswana www.bestnet.no

?