En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Månedsevaluering november 2011
Oslo kommune Bydel Stovner Barnehageenheten
Velkommen til Minde skole
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
L IKESTILLINGSPROSJEKT I BARNEHAGENE I E NGERDAL Sømådal barnehage 6 barn Engerdal barnehage24 barn Drevsjø barnehage36 barn.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
De minste barna i barnehagen
Kulturhistorisk perspektiv
Mangfold og fellesskap
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
DEN FLERKULTURELLE SKOLEN
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Evaluering av november på Blå avdeling:
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
HelART i Ulåsen barnehage
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Barnehagen som språkarena
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Den flerkulturelle barnehagen og skolen Fokus på hverdagen
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
SKOLEEKSEMPLER Foreldresamarbeid i et minoritetsperspektiv
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Linn Evy Iversen Topuz Språkpedagog i Sagelva barnehage Flerkulturelt bibliotekmøte 5. November 2015 SYNLIGGJØRING AV SPRÅKLIG MANGFOLD.
Velkommen til nytt barnehageår på Pytten og Dinglebein! I år har vi hilst velkommen til hele 12 nye barn og 2 nye voksne. Det har vært en del tårer, men.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Kompetanse for mangfold
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Språkløyper i Mylingen barnehage
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Velkommen til foreldremøte
Snakker vi med hverandre eller forbi hverandre?
Siste året i barnehagen
PROGRESJONSPLAN 1-3 ÅR NÆRMILJØ OG SAMFUNN ANTALL, ROM OG FORM
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist. Vi holder fast så alle kjenner at ringen er smidd av gode venner.

Rognan barnehage En flerkulturell barnehage

Det er mange måter å være norsk på! Vår barnehage er: Flerkulturell Flerspråklig Flerreligiøs En hverdag preget av mangfold er NORMALEN 

1.Samarbeid med to- språklige foreldre Oppstartsperiode Velkomstbrev Hjemmebesøk Skape tillit

Synliggjøring av kulturell bakgrunn og morsmål Være velkommen Gjenkjennelse

Synliggjøre kultur og morsmål Viktig for barnas identitetsdannelse Morsmål og norsk er likeverdige språk

Bruk av tolk Profesjonell tolk/ telefontolk Vennetolker Oversette skriftlig informasjon Lexin og Google

Bruk av bilder Eksempler på bildekommunikasjon: Bildebrev Bildebeskjeder Ukeplan og dagsrytme i bilder Fotoplansjer og fotofortellinger

Bruk av bilder

Foreldremøter Tenke nytt Bruke visuelle hjelpemidler Være konkret Finne felles fokus

2. Språkarbeid Språk er nøkkelen til deltakelse og sosial inkludering Språkstimulering systematisk og over tid Skal favne og gavne alle barna

Samlingsstund Samlingsstunder med fokus på språk Aktiv deltakelse Gjentakelser og mestring Fellesskap og glede Bevisste voksne Levendegjøre

Bruk av konkreter i samling

Bruk av konkreter i samling

Egne bøker – Egne hus

Tegn–til - tale God hjelp i starten Forsterker ordene Bruke flere sanser

Aktivitet, deltakelse og felles opplevelser

Rollelek Viktig arena for språktrening og sosial inkludering De voksnes rolle må være deltakende

3. Mangfold og fellesskap Vi må velge fokus: -problemperspektiv (uønsket situasjon) -ressursperspektiv (positiv utfordring)

Mangfold og fellesskap Perspektivskifte Fra oss og dem, til VI Bryte ned todelingen mellom vår norske kultur og de andres kultur Mangfold og det flerkulturelle skal være en integrert og naturlig del av praksisen vår Mangfold er normalen!

Mangfold og fellesskap Vi er på vei  Men hva blir neste skritt?