Perioden ideene personene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Advertisements

… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Å skrive en sakpreget tekst
EPISK DIKTNING inkl novelle
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Etikk i psykologisk forskning
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
ROMANTIKKEN.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Den Franske Revolusjonen
Sosiologi i barnehagen
Roman- og novelleanalyse
Tips til lesing av fagtekster (kopiert fra Rune Flikkes notat)
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Enevelde og opplysningstid
Kvalitativ metode i markedsforskning
Bokpresentasjon Bergen
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
Johan Sebastian Welhaven
Den mangfoldige renessansen
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Essay er en skriftlig sjanger.
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
FORELESNING 4: Platon II: Praktisk Filosofi
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Forklaringstyper i historievitenskapen
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Repetisjon og fortsettelse!
Litteraturhistorie
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Kap 8: Litterære utviklingsliner
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Oppgave i) Til 4. oktober: i) eller ii) Til 1. november: iii) i)Gjør rede for Connels begrep om ”hegemonisk maskulinitet” og Whiteheads begrep om ”The.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Daniel Stern`s Teori.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Demokrati som styreform
Nerdrumshagen Barnehage
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Romantikeren og jødeforkjemperen
1780 – 1850: Romantikken Følelser og lengsler
Antikkens filosofer 8. trinn
1780 – 1850: Romantikken Kjensler og lengsler
NORSK LITTERATURHISTORIE
Sinne Film:
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Perioden ideene personene Romantikken Perioden ideene personene

Die Gretchentragödie Utdrag fra Goethes FAUST, nærmere bestemt ”Gretchentragödie” Tanker om teksten: Hvilken sjanger er dette, og hvordan representerer teksten et sprang i sjanger ift. det vi har lest før? Underholdning, spenning, komedie og tragedie.

Hva skal vi jobbe med? Sist snakket vi om nasjonalromantikk og om fokuset på det NORSKE Nå går vi videre med BAKGRUNNEN for dette, i løpet av timene skal vi svare på følgende: Hvordan førte de filosofiske strømningene i tiden fram til romantikken? Hva førte frem til romantikk, og nasjonalromantikk, i Norge? Hvordan så tekstene i perioden ut, og hvordan var disse et resultat av sin tid?

Filosofi: Rousseau, Kant og Platon Det naturlige menneske Ødelegges av sivilisasjonen Det naturlige menneske leder seg selv mot det uekte, siviliserte Dermed oppstår behovet for en samfunnskontrakt, basert på ”the general Will” POENG: Mennesket er styrt av FØLELSENE (selv om disse altså må beskjempes)

Filosofi: Rousseau, Kant og Platon KANT skiller mellom a priori og a posteriori kunnskap A posteriori: Empiribasert, kan (teoretisk sett) alltid bli motbevist A priori: Tankebasert, krever ikke empiriske bevis

Filosofi: Rousseau, Kant og Platon Også i forholdet til hverandre må vi basere oss på a priori kunnskap, noe som leder Kant til det kategoriske imperativ. POENG: Mennesket er (som hos Rousseau) styrt av følelsene, og vi kan ikke stole på empirien nettopp fordi vi bruker følelsene til å TOLKE verden rundt oss.

Filosofi: Rousseau, Kant og Platon PLATON skrev hulelignelsen Skille mellom VITEN (ide) og ANTAGELSE, som vist i linjelignelsen til høyre POENG: Kun filosofene har innsikt i ideene, og det er dermed de som bør styre/lede

Samfunnsutvikling Industrialisering og sentralisering Ny arbeidsdisiplin (kombinert med det nye begrepet ”fritid”) Lengsel tilbake til det naturlige, frie menneske Tanken om individ mot samfunn slår igjennom Det samme gjør tanken om det ubeviste

Hvordan ble dette videreført i romantikken? Mennesket blir styrt av følelsene Følelsene leder ikke nødvendigvis til noe godt, bør ofte kontrolleres Verden består av to ”lag”: (1) den faktiske/empirien, og (2) av de bakenforliggende ideene Dikterne har innsikt i ideene, som oftest er å finne i naturen (det altomfattende) Poenget med diktningen er å søke innsikt i og formidle menneskets følelser og de bakenforliggende ideene Autensitet og originalitet

Welhaven Romantikker i INNHOLD: Dyrker geniet og følelsene i naturen Ville bringe Norge til Europa, og Europa til Norge Ledet det såkalte ”intelligenspartiet” Ville overholde klassismens regler for diktningens FORM

An die Arbeit! Digtets Aand av Welhaven, s. 390 Spørsmål til diktet ligger på ITL, i mappa litteraturhistorie

Historisk bakgrunn for romantikken i Norge Til nå har vi snakket om.. Filosofien bak romantikken Welhavens diktning (universalromantikk) Vi går nå tilbake til NASJONALROMANTIKKEN Hva skjedde egentlig i Norge på starten av 1800-tallet? Historien om Norge del 16 – Mirakelåret 1814. Svare på spørsmål underveis, disse ligger på ITL

Wergeland Den store nasjonalromantikkeren i norsk litt.hist. Blander diktning og politisk engasjement Ledet norskhetspartiet, ville løsrive Norge fra Danmark Diktning basert på inspirasjon og øyeblikk, gjerne i fri form Konflikt med Welhaven om alt… ”Oppfant” begrepet ROMANTIKK i Norge

Siste innspurt… Vi leser og hører Wergelands ”Vi ere en nasjon vi med”. Hvilke nasjonalromantiske trekk kan vi finne i sangen? Barn Natur Det norske

Oppsummering Hva kan vi nå om perioden? Hvordan førte de filosofiske strømningene i tiden fram til romantikken? Hva førte frem til romantikk, og nasjonalromantikk, i Norge? Hvordan så tekstene i perioden ut, og hvordan var disse et resultat av sin tid? Neste torsdag: SKRIVEØKT (nynorsk) med utgangspunkt i perioden Forberedelse: Lese godt på kapitlet om romantikken