Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Samhandlingsreformen og konsekvenser for fysioterapi
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Samhandlingsreformen- utfordringer og muligheter
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Samhandlingsreformen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helse og samhandling i Grimstad Bente Somdal
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
St.meld.nr 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening
Samhandlingsreformen Åre Kommunalsjef helse Øystein Sende, Levanger kommune Dialogseminaret Åre - Samhandlingsreformen - utfordringer.
Tilbud til mennesker med Huntington sykdom i Norge
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Samhandling i Indre Østfold
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Helhetlige helsetjenester i MNS
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Demensteam Lier Kommune
Reformtider Arne Flaat Sykehusdirektør, Helse Nord-Trøndelag.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
St meld nr 25 ( ): Mestring, muligheter og mening - Framtidas omsorgsutfordringer - Ikke som før… Framtidas omsorgsutfordringer med spesiell vekt.
Innenfor rammen av Fosen DMS, som består av: Desentraliserte spesialisthelsetjenester Avdeling for observasjon og etterbehandling Helhetlig kompetanseutvikling.
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Samhandlingsreformen – mandat
Samhandlingsreformen Blå byer blir røde Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 31. mars 2009.
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
En mini-presentasjon for å vise Diabetesforbundets syn på at kommunen bør ha et Lærings- og mestringssenter og en Frisklivssentral, og at de bør samarbeide.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Mestring, muligheter og mening Framtidas omsorgsutfordringer.
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Innretningen på Samhandlingsreformen i Finnmark – synspunkter fra Helse Finnmark HF Presentasjon til Fylkesmøte.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Samhandlingsreformen Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 22. august 2008.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
En ny helsereform Samhandlingsreformen Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 15. oktober 2008.
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
1 Samhandlingsseminar Innledning om kostnadsflyt.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Det fremtidige Helsetilbudet til akutt syke eldre med et sammensatt sykdomsbilde i storbyen bergen SMART OMSORG: BEDRE PASIENTFORLØP, kunnskapsbasering,
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Utskrift av presentasjonen:

Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5 Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5. mai Kristiansand Kari Henriksen

Vi bruker mest – men er vi best? 207 195 72 mrd mer 135 Hvorfor er det viktig at vi brukerpengene riktig? Var vi mer kvalitetsbevisste før – og styrte vi etter neo annet enn penger?

Diabetes type 2 – forløp og kostnader I dag Psykiske lidelser, rus, KOLS, overvekt Framtid Kostnader I dag er de fleste resurssene i reparasjonsfasen, lite i forebyggingsfasen. DETTE DREIER SEG FØRST OG FREMST OM Å GI DE SOM HAR ”POTENSIALE” FOR SYKDOM OG DE SOM ER SYKE, ET BEDRE LIV. DET HANDLER IKKE OM Å BLI BEST PÅ TVANGSINNLEGGELSER, DET HANDLER OM Å UNNGÅ DEM. Tid Forebygging Tidlig fase Diagnose Kronisk syk Komplikasjoner

helse Kommune reform Riktig behandling Riktig sted Riktig tid

Flere og bedre legetjenester Fastleger Offentlig legearbeid: Legevakt Sykehjem Helsestasjon Skolehelsetjeneste Tverrfaglig arbeid Lindrende behandling Fengsel Asylsøkere Forskning, undervisning, veiledning I TILLEGG SKAL VI HAR MER MOBILITET I TJENSTENE. I KRISTIANSAND OMDISPONERTE DE EN SENGEPOST MED 6 DØGNPLASSER, FRIGJORDE 36 ÅRSVERK. IKKE ALLTID RETT, MEN SLIKE VURDERINGER MÅ GJØRES. HVA ER FAGLIGE ARGUMENTER? SYDLIGE LAND OG USA – STATUS Å ARBEIDE FRIVILLIG PÅ FRITIDA, I TILLEGG TIL JOBBEN – HER STATUS Å TJENE MEST PENGER OGSÅ PÅ FRITIDEN.

Bedre folkehelse – god forebygging Opptrappingsplan for folkehelse Lærings- og mestringssentra Lavterskeltilbud Helsefaglig veiledning Ernæring / kosthold Fysisk aktivitet

Tverrfaglige team Psykisk helse Rus Diabetes KOLS Rehabilitering / habilitering Demens Lindrende behandling

ACT-team - tverrfaglig, oppsøkende Aktivt oppsøkende der folk er Psykisk syke og rusmiddelavhengige langvarig oppfølging Spleiselag kommuner og DPS sparer sykehus – bedre hjelp Pilotprosjekt i Moss og omegn 50 mill kr til ACT-team og samhandlingsmodeller i 2009 ACT-team ACT-team fanger opp alvorlig psykisk syke mennesker, ofte også med store rusproblemer - også de som det vanlige apparatet ikke når - langvarig oppfølging - Spleiselag mellom kommuner og DPS - Aktivt oppsøkende: hjemme, på arbeidsplassen, i parken – der hvor folk er ACT= Oppsøkende, tverrfaglige team Internasjonal forskning: ACT-team kan redusere sykehuskostnader og øke effekten av behandlingen. Inspirerende pilotprosjekt i Moss med fire omliggende kommuner 50 mill for å stimulere til flere ACT-team og andre forpliktende samhandlingsmodeller i 2009

Før, istedenfor, etter – sykehus Lokalmedisinsk senter Faglig ”skammel” i kommunen Kommunehelsetjenesten Spesialisthelsetjenesten

Kommunesamarbeid – Midt-Telemark 5 500 Sauherad 4 200 Nome 6 500 16 200 innbyggere Telemark Kilde: Wikipedia

Organisering av helsetjenester Landsfunksjoner Folkehelse Legetjenester ”Før, istedenfor, etter” sykehus Lavterskeltilbud Tverrfaglige team Læring og mestring Ambulante team Regionfunksjoner Lokalsykehus Hjemmesykepleie Heldøgns omsorg Sykehjem (Sosiale tjenester) Basiskommune Kommunesamarbeid Sykehus

Det skal lønne seg å gi pasienten rett behandling på rett sted

Utfordring 1: De nye brukerne er blitt mange og har andre behov Utviklingshemming Psykiske og sosiale problemer Langvarig sykdom og funksjonshemming Krever andre boformer og andre faggrupper Tjenestemottakere under 67 år er fordoblet på 10 år 13

Nivå og ressurser – psykisk helse 2007 FRAMTIDA? 14,7 mrd Spesialisttjenesten ? I 2007 ble det brukt 14,7 mrd kroner på psykiske helsetjenester i spesialisthelsetjenesten og ca 5,8 mrd kroner i kommunene. Kan en økning av midler til kommunene gjennom tilsvarende reduksjon av bevilgninger til RHF-sektoren bidra til nødvendig omstilling? 5,8mrd Kommunehelsetjenesten

Omstillingsutfordringer for de psykiske helsetjenester etter 2008 85% personellressurser -> døgnavd. Ny struktur ”oppå” gammel struktur Tjenestetilbud og -tilgjengelighet: -> regionale og lokale variasjoner Samhandling om pasientforløp -Driften av døgnavdelinger utgjør 85 prosent (SAMDATA 2006) av personellresursene i tjenestene for voksne. Det antas å ha vesentlig effekt i forhold til kvalitet og tilgjengelighet om en større andel av disse ressursene ble benyttet til mer utadrettet og poliklinisk behandlingsaktivitet ved de distriktspsykiatriske sentre, ACT-team eller i kommunale lavterskeltilbudene (Helsestasjon, skolehelsetjeneste, psykologer, fastlege, PP- tjenesten etc). -Vi ser tendens til at helseforetakene bygger opp nye strukturer ved siden av de gamle. Desentraliseringen som så langt er gjennomført fremstår mer som et supplement til tradisjonell organisering og infrastruktur på tjenestene snarere enn som erstatning av disse. Den varslede omstilling av tjenestene, slik dette er tydeliggjort i St.melding 25 ”Åpenhet og helhet” som grunnlag for Opptrappingsplanen for psykisk helse, er således bare delvis oppnådd. I flere helseforetak er det fremdeles sentrale sykehusavdelinger som dominerer tjenestetilbudet til tross for at det fra sentralt hold har vært et prioritert område å desentralisere psykisk helsevern. -Det trengs en vesentlig bedre vertikal og horisontal samhandling der brukerens behov står i sentrum. Hvis vi kan klare å samordne kompetansen og engasjementet rundt den enkelte bruker bedre, vil vi stå bedre rustet til å oppnå den helhet og sammenheng i pasientforløp som har vært etterspurt gjennom opptrappingsplanen. Dette er en sentral problemstilling i det pågående arbeidet med helsereformen. Departementet vurderer nå hva slags juridiske og økonomiske systemer som kan understøtte mest mulig hensiktsmessige pasientforløp, med utgangspunkt i at pasientens individuelle behandlings- og oppfølgingsbehov bør legges til grunn for kostnadsstyring og plassering av behandlings-/oppfølgingsansvar. Reformforslaget skal presenteres i egen stortingsmelding i 2009.

”Samfunnet står overfor krevende omsorgsutfordringer de neste tiårene ”Samfunnet står overfor krevende omsorgsutfordringer de neste tiårene. De kan ikke overlates til helse- og sosialtjenesten alene, men må løses med grunnlag i et offentlig ansvar som involverer de fleste samfunnssektorer, og ved å støtte og utvikle det frivillige engasjement fra familie og lokalsamfunnet, organisasjoner og virksomheter” St.meld lagt fram i september og følges opp i statsbudsjettet. St.meld er resultat av en bred prosess med mange innspill fra sektoren også får denne regjeringen kom til makten. Ønske om bred politisk oppslutning. 16

OMSORGSTJENESTEN Brutto driftsutg 60 mrd kr 50/50 fordeling på Hjemmetjenester og omsorgsboliger Sykehjem Nøkkeltall: 170.000 hj.tj.mottakere 40.000 sykehjemsbeboere 1/4 under 67 år 1/2 over 80 år 117.000 årsverk Den kommunale helse- og sosialtjenesten – andel netto driftsutgifter 2004. Kilde: Statistisk Sentralbyrå 17

Utfordring 3-5: Omsorgstjenestens mangler Knapphet på omsorgsytere – frivillige og profesjonelle Medisinsk oppfølging og samhandling – lokalt og fra spesielisthelsetjeneste Aktiv omsorg. Dagliglivets aktiviteter og opplevelser. Psykososiale forhold. 18

Fremtidig styring og overvåking Tilbakemeldinger fra brukerne Nasjonale indikatorer (Hdir) Styringsparametere på HF/RHF-nivå Styringsparametre (HOD) -Måling av resultater er viktig for å kunne følge med i tjenesteutviklingen og kvaliteten på tilbudet til brukerne. Dette er også avgjørende for å kunne styre tjenestefeltet i ønsket retning. Samtidig er psykisk helsefeltet langt vanskeligere å måle – og dermed også styre – enn somatikken. De styringsmål vi har brukt frem til i dag gir i liten grad informasjon om kvalitet i tilbudet. -Dette krever at vi utvikler bedre styringsindikatorer både på tjenestenivå, RHF-nivå og nasjonalt. Helsedirektoratet har nylig lansert totalt 44 indikatorer (indikator = sett av data som sier noe om status/utvikling på et gitt område) som har til formål å dekke hele dette komplekse bildet. Disse er organisert i følgende hovedkategorier: Helsestatus Risiko- og påvirkningsfaktorer Forebygging Virkningsfulle tjenester Brukerinvolvering Samordning og kontinuitet Ressursutnyttelse Tilgjengelighet Kapasitet og organisering HOD har i oppdragsdokument til RHFene formulert oppfølgingstiltak som er ment å tydeliggjøre omstillingskravet overfor spesialisthelsetjenesten, for eksempel årsverkfordeling mellom sykehus og DPS, antall barn og unge som får hjelp av ambulante tjenester og andel ikke-planlagte re-innleggelser i akuttavdelinger. Brukererfaringer. Prinsippet om tilbakeføring av kunnskap fra brukere og pårørende er forankret i lovverket og i styringssignalene til tjenestene. Til forskjell fra målstyring i somatisk sektor krever den videre systemomstillingen på psykisk helsefeltet en aktiv tilbakeføring av bruker- og pårørendekunnskap til tjenesteapparatet. Både styringsparametre og –indikatorer må innreflektere dette, for å kunne fungere etter intensjonen.