Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Ph.d.-programmet ”Forskerutdanning i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole”   HBV januar
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
- en eksplorativ undersøkelse
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Hva er en artikkel?.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Prosjekt og forskningsrapport
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
”Kompetanseutvikling i bruk og evaluering av kartleggingsverktøy for pasienter med samtidig rus og psykiatriproblematikk”. Erfaringskonferanse Oslo.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Å skrive akademisk Formelle krav.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Introduksjon til øving 3
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag/obligatoriske kurs.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Prosjekt og forskningsrapport
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Fra idé til publikasjon
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Fra idé til publikasjon
Kort om FINF4031 Individuell semesteroppgave
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Gjennomgang før eksamen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Sensorveiledninger på MN
Utskrift av presentasjonen:

Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester) Frode Svartdal Mars 2013

Kursoversikt PSY-1508: Skrivetrening I PSY-1509: Skrivetrening II PSY-1510: Skrivetrening III Vekt på kunnskaper og ferdigheter Progresjon (se aspekter ved kunnskapsmål og ferdighetsmål, neste side) Integrasjon med tematiske kurs, forberedelse til semesteroppgaven Fokus på læringsmål (kvalifikasjonsrammeverket)

Kunnskaper og ferdigheter PSY-1508

Kunnskaper og ferdigheter PSY-1509, PSY-1510

PSY-1508: Skrivetrening I Etter gjennomført kurs skal studenten være i stand til å Finne relevant forskningslitteratur via tilgjengelige databaser (eks. PsycInfo) Identifisere elementene i en forskningsartikkel slik disse er beskrevet i APA, med spesiell vekt på artikkelens innledning og hvordan denne formulerer problemstilling(er) Oppsummere funn fra forskningsartikler, gitt problemstilling og resultater som presenteres i artiklene Vurdere funn fra en forskningsartikkel i kontekst (annen forskning, teori, osv.) Mestre de grunnleggende formelle krav til vitenskapelig artikkelskriving

PSY-1509 Skrivetrening II Kunnskaper og ferdigheter Videreutvikle kunnskaper og ferdigheter fra PSY-1508 Skrivetrening I, pensum i design og metode, egen modul i variansanalyse Integrasjon med tematiske områder PSY-1504 Psykometri (rapport) PSY-2549 Affektiv nevrovitenskap (rapport) PSY-1509 Skrivetrening II (rapport) PSY2501 Statistikk/metode PSY1505 Læringspsykologi (rapport) PSY1503 Språkvansker Tidligere emnekurs! Rapportene kan brukes i forbindelse med forskningsrapport, PSY-1510 NB! Vi anbefaler at dere varierere temaer!

PSY-1509: Skrivetrening II Etter gjennomført kurs skal studenten være i stand til å Oppsummere og vurdere eksisterende kunnskap innenfor et forskningsfelt basert på tidligere publiserte artikler og bøker Kritisk vurdere utvalgte empiriske artikler med vekt på design, metode og statistisk analyse Mestre grunnleggende formelle og strukturelle krav til vitenskapelige artikler Vurdere designvalg og metoder, gitt en forskningsproblemstilling Gjøre forskningsetiske vurderinger av forskningsprosjekter Være kjent med publikasjonsprosessen Forstå og anvende variansanalyse på eksempeldata og egne prosjektdata

PSY-1510: Skrivetrening III Semesteroppgaven Emnet fokuserer på vitenskapelig artikkelskriving med vekt på ferdigheter som kreves i arbeidet med egen forskningsrapport. Følgende elementer inngår: Hva er forskningstema og problemstilling? Begrunnelse basert på tidligere forskning Design og metode for undersøkelsen, og hva som forventes av resultater Metodebeskrivelse Resultater og analyse av resultater Funn og dets implikasjoner for problemstillingen Forskningsetiske momenter

Valg av prosjekt

Hva du kan i dag Lese (og forstå) en empirisk artikkel Tematisk avgrensning Problemstilling Status: Hva viser forskning så langt? Hva er uavklart? Design for undersøkelsen Deltakere Metode Resultater, inkl. statistiske analyser Diskusjon: Hva betyr artikkelens funn for status?

Hva du kan i dag II Oppbygning av vitenskapelige artikler Publikasjon Formelle krav til artikkelen APA Typer artikler Empiriske (nye data) Review-artikler Meta-analyser Publikasjon Peer review Databaser (eks. PsycInfo)

Hva du kan i dag III Forskningsetiske vurderinger Informert samtykke Rett til å trekke seg underveis REK Datatilsynet

Hva du kan i dag IV Metode og design Momenter i tolkning av resultater Design: Måten man gjennomfører undersøkelsen på Korrelasjonell, eksperimentell, … Metode: Hvordan man innhenter data Intervju, spørreskjema, biologiske mål, … Momenter i tolkning av resultater Signifikans Effektstørrelse Resultat vs. funn Har funnet man formulerer dekning i resultatene?

Nå: PSY1509 Studenten leverer et skriftlig arbeid som redegjør for tema og begrunner problemstilling, design og metode (tilsvarende innledningen i en empirisk artikkel): Hva er forskningstema og problemstilling? Hva viser tidligere forskning om dette? Design og metode for undersøkelsen, og hva som forventes av resultater.

PSY1509 Omfang: 5-10 s. tekst (12 pkt skriftstørrelse, 2,5 cm marger på alle sider, 1 ½ linjeavstand) Utforming: Følg APA sine retningslinjer Arbeidet kan brukes i forbindelse med forskningsrapporten som leveres semesteret etter (PSY1510)

Nyttige lenker Retningslinjer for forskningsrapporten Plagiat – fusk http://uit-psyk.net/retningslinjer/ Plagiat – fusk http://uit.no/ansatte/organisasjon/artikkel?p_document_id=222835&p_dimension_id=88108&p_menu=28714 Veileder APA http://uit-psyk.net/retningslinjer/veileder_APA.html Sjekkliste for raporten Http://uit-psyk.net/retningslinjer/Forskningsrapporten-sjekkliste_nov12.pptx REK https://helseforskning.etikkom.no/ikbViewer/page/forside?_ikbLanguageCode=n Datatilsynet http://www.datatilsynet.no/