7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

Samhandling.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Vernetjenesten i Kristiansund
Forventninger og videre arbeid…...
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
VÅR FELLES REISE. Personlig synes jeg at NordlandsLøftet er en av de mest spennende og givende prosesser jeg har jobbet med (og i). Jeg har.
Øystein Pedersen Dahlen
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Det gode Det rette Det rettferdige
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Hauge-Partner Presentasjon.
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
Forum for EVU og digitale medier i læring
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Frontlinjeserivce
Lørenskog Idrettsforening
Vinterstemning. Nordlandsløftet Samling 28. og 29. november Struktur og grunnlagsdokumentet Frode Thomassen.
VISJON HELSE OG FOREBYGGING SKAL GJENNOM KUNNSKAP OG KVALITET, OMSORG OG RESPEKTFULL BEHANDLING FREMME TILLIT OG TRYGGHET I TJENESTEN.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Rolighetsmoen barnehage
Teambygging og fasilitering
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Ungdomstrinn i utvikling
Bokpresentasjon Oslo.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kvalitetsklubb – NFF regi
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Hovedfaser og strategier i veiledningsløpet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
KOMMUNIKASJON.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Velkommen til et nytt skoleår!
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
NTNU 2006 VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM KOMPETANSE- OG NETTVERKSUTVIKLINGSPROGRAM NTNU 2006.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Hva kan regionale politikere tilføre folkehelsearbeidet? Thore Westermoen Fylkesordfører.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
VELKOMMEN Skape hele mennesker.
Utskrift av presentasjonen:

7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet

Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet

Innledning 1. Gruppenes oppgaver 2. Et godt samarbeid kjennetegnes ved… 3. En godt grunnlagsdokument kjennetegnes ved… 4. Et godt videre arbeid kjennetegnes ved…

Innledning 1.Gruppenes oppgaver Tusen takk til alle de som har lagt ned et grundig og skikkelig arbeid. Takk fra oss andre og takk fra (til) deg selv.

2. Et godt samarbeid kjennetegnes ved… som vi også skal ha med oss videre i 4. trinn. Kjennetegnes ved: • Forankring og engasjement hos de som har ønsket dette. • Medvirkning og likeverdighet • Aksept og utnyttelse av ulikhet og uenighet • Direkte tilbakemelding og åpen kommunikasjon • Selvstendige, kritiske vurderinger • Åpne og ærlige uttrykk for følelser • Lojalitet og respekt for kompetanse og beslutninger Og trues av: • Bagatellisering av arbeidets betydning • Dominans og tilbaketrekking • Uklarhet og utydelighet • Unnfallenhet og baksnakking • Flokkmentalitet, ansvarsfraskrivelse og egensentrering • Forstillelse og avvisning • Upålitelighet, opportunisme og «sabotasje» • Snakker negativt om det til alle som gidder å høre på. Tydelighet, forutsigbarhet, oppmerksomhetsmønster

3. En godt grunnlagsdokument kjennetegnes ved… 1.Er planen inspirerende og har en inkluderende visjon? 2.Er planen lett å kommunisere, motiverende og gir engasjement? 3.Er planen slik at den i sin oppbygning og språk er lett å lese? 4.Er det god tilknytning til behovene som sikrer at tiltakene blir relevante og målrettet? 5.Vil de det gjelder se en rød tråd i arbeidet med kompetanse? 6.Viser planen sammenhengen mellom analyse - planlegge – utføre og evaluere? 7.Er planen tydelig på roller – oppgaver og ansvar? 8.Signaliserer planen at vi er kvalitetsbevisst i forhold til dette utviklingsarbeidet? 9.Tydeliggjør planen hvilket verdisyn som ligger til grunn? 10.Viser planen sammenhengen mellom hva man ønsker å gjøre og virkemidlene som er tilgjengelige? JA JA JA JA JA JA

INNHOLD • Kursverdensmester? • Kompetansens hensikt? • Bredt eller smalt? • Verdier og holdninger. • Service og kvalitet. • Virkemidler. HENSIKT/ MÅL • Samordne tiltakene. • Et langsiktig og tydelig tilbud innen etterutdanning og veiledning. • Å samarbeide med andre. • Utvikle/ holde ved like, utvikle kompetansen • Bedre service og kvalitet • Brukervennlighet og tilgjengelighet STRUKTUR • Styringslinja • Lederoppdragelse • Roller; regionalt - kommunalt • Tiltak; regionale - kommunale • Faglig og teknisk infrastruktur RELASJONER • Prosjektgrupper • Gjennomføring av tiltakene • Oppfølging • Partnerne • Forutsigbarhet • Samhandling • Informasjon 4. Et godt videre arbeid kjennetegnes ved…

4. Et godt videre arbeid kjennetegnes også ved… Hva er dette? Ha er da dette? Hvis det er fisk?