Fylkesvise samlinger høsten 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Melding til Stortinget…
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Skolebasert vurdering
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Tilsyn med svømmeundervisningen
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Nasjonale prøver.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Samarbeid mellom skole og hjem
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Praksiseksempel fra Lørenskog
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Arbeid med lokale læreplaner
Skolebasert kompetanseutvikling
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Nå er de revidert!.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Fylkesvise samlinger høsten 2013 Lokalt arbeid med læreplaner, læringsmiljø og grunnleggende ferdigheter Fylkesvise samlinger høsten 2013

Mål for samlingen Felles fokus på lokalt arbeid med læreplaner læringsmiljø grunnleggende ferdigheter reviderte læreplaner m. veiledninger Ståstedsanalysen som verktøy i arbeid med vurdering og utvikling av kvalitet som utgangspunkt for videre lokalt arbeid Synliggjøre helhet og sammenheng

Program for dagen Hva sier forskningen om lokalt arbeid med læreplaner? (Marianne Højdahl, Udir.) Lokalt arbeid med læreplaner – et felles ansvar for elevenes opplæring (Marianne Højdahl, Udir.) Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat (Elin Lorentzen, Udir.) Grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet (Trygve Kvithyld, Skrivesenteret) De reviderte læreplanene og veiledningene i engelsk, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag (Bente Heian og Maria Duus, Udir.) Ståstedsanalysen (Svein Erik Fjeld, Udir.)

Hva sier forskningen om lokalt arbeid med læreplaner?

Kunnskap om reformen Evalueringen av Kunnskapsløftet («EvaKL») Spørsmål til Skole-Norge («Bussen») Nasjonale og internasjonale undersøkelser Statistikk System for oppfølging av læreplaner i bruk («SOL»)

Læreplanrelaterte temaer Funn knyttet til følgende temaer belyser implementeringen av LK06 Lokalt arbeid med læreplaner Grunnleggende ferdigheter Kompetansemål og vurdering Kjennskap til og bruk av veilednings- og støttemateriell La oss se nærmere på noen av funnene!

Funn: Lokalt arbeid med læreplaner Lokalt arbeid med læreplaner – en forutsetning for implementering av reformen Har vært utfordrende, men også verdifullt Ikke tydelig hva lokalt arbeid med læreplaner etter LK06 skal innebære Utydelige forventninger til roller og ansvar på ulike nivåer i utdanningssektoren Varierende i hvilken grad det er etablert tilfredsstillende kvalitetssikringssystemer og om skoleeier har tatt en aktiv rolle Underveis – men i ulikt tempo

Funn: Uklar ansvarsfordeling Ansvar oftest delegert til den enkelte skole I VGO ofte delegert til enkeltlærer Varierende grad av systematikk i det lokale arbeidet med læreplaner Både når det gjelder utarbeiding, gjennomføring, evaluering og oppfølging av arbeidet med læreplanverket Årlig arbeid med læreplaner er vanligst 22 prosent av skolelederne oppgir at arbeidet kun foregikk ved oppstart av reformen Lærebøkene er viktig støtte i opplæringen I større grad enn før reformen?

Funn: Varierende grad av oppfølging Prøveresultater er skoleeiers viktigste informasjonskilde om skolenes arbeid med læreplaner Mange skoleeiere har ikke informasjon om skolenes lokale arbeid med læreplaner Sjeldent tema i rapportering, dialog og møter mellom skoleleder og skoleeier Større kommuner har mer informasjon om læreplanarbeidet enn de små Flere skoleledere i VGO oppgir at skoleeier i mindre grad følger opp læreplanarbeidet

Funn: Helheten i læreplanverket er i varierende grad ivaretatt Under halvparten av skoleledere/ skoleeiere oppgir at generell del og prinsippene for opplæringen inngår i lokale læreplaner Kompetansemål er viktigste element i lokale læreplaner Vurdering er også viktig Grunnleggende ferdigheter oppleves som viktige elementer i grunnskolen Betydelig mindre oppmerksomhet i VGO

Oppfølging fra Udir Revisjon av Veiledning i lokalt arbeid med læreplaner Tydeliggjøring av roller og ansvar på ulike nivåer Fylkesvise samlinger høsten 2013 Skoleeiere og skoleledere som målgruppe Felles nasjonalt tilsyn 2014 - 2017 Skolenes arbeid med elevenes utbytte av opplæringen er tema Undersøker bl.a. rektors ansvar og system Revidert Ståstedsanalyse med lokalt arbeid med læreplaner som tema

Funn: Ulik oppfatning av grunnleggende ferdigheter Stor oppslutning om at grunnleggende ferdigheter er viktig Fokus på GRF gjenspeiles ikke nødvendigvis i opplæringen Ulike oppfatninger av hvordan grunnleggende ferdighetene skal forstås og hva de innebærer Utbredt oppfatning av GRF som elementære ferdigheter som skal mestres på lavere trinn eller knyttet til bestemte fag (spesielt i VGO)

Oppfølging fra Udir Rammeverk for grunnleggende ferdigheter Reviderte læreplaner i engelsk, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag med veiledningsmateriell Tydeliggjøre GRF som del av kompetanse i faget Fremheve progresjon i GRF i faget Revidert Elevundersøkelse og revidert Ståstedsanalyse med grunnleggende ferdigheter som temaer Satsing Ungdomstrinn i utvikling grunnleggende ferdigheter i fokus

Funn: Økt fokus på vurdering Tilslutning til prinsippet om kompetansemål Fokuset er endret fra hva som skal gjøres til hva som skal læres – mer systematisk opplæring Forskere påpeker at avgrensede læringsmål kombinert med hyppig testing kan føre til fragmentering av læringsarbeidet Strategien Vurdering for læring er positivt mottatt Fokus på vurdering gir god oversikt over elevens kompetanse Fare for overflatelæring ved for smalt fokus Skoleeiere oppfattes som pådrivere i utviklingsarbeidet

Oppfølging fra Udir Tydeliggjøre hva kompetanse og progresjon innebærer for å sikre bred tilnærming til kompetanse i fag I Veiledning i lokalt arbeid med læreplaner På samlinger for Vurdering for læring, Fylkesmenn og Eksamensnemder På fylkesvise samlinger høsten 2013 Videreføring av satsingen Vurdering for læring Synliggjøre sammenhengen mellom lokalt læreplanarbeid, underveis- og sluttvurdering og læring

Funn: Varierende kjennskap til og bruk av støttemateriell Veilednings- og støttemateriell til læreplaner er i varierende grad kjent og brukt Et mindretall oppgir å kjenne til materiellet Nasjonale sentre er i varierende grad benyttet som ressurs De som har benyttet sentrene er fornøyde! Kontakt med andre skoleledere er vanligste støtte i lokalt arbeid med læreplaner Mer veiledning, støtte og informasjon fra skoleeier i store enn i små kommuner

Oppfølging fra Udir Veiledninger til læreplaner i fem fag er revidert Oppdatert og tilpasset reviderte læreplaner Økt fokus på grunnleggende ferdigheter Veilednings- og støttemateriell presenteres ved fylkesvise samlinger høsten 2013 Alle nasjonale sentre har fått i oppdrag å ha tilgjengelig støttemateriell på sine nettsider

Refleksjon Tenk på din fylkeskommune/ kommune/ skole og reflekter over: Hvordan disse funnene stemmer overens med dine erfaringer? Er det noen av temaene som det er behov for å sette fokus på i din fylkeskommune/ kommune/ skole?

Lokalt arbeid med læreplaner Revisjon av Veiledning i lokalt arbeid med læreplaner

Revidert veiledning i lokalt arbeid med læreplaner Publisert første gang i 2009 Revideres i 2013 med fokus på: Lokalt arbeid med læreplanverket som helhet Tydeliggjøring av roller og ansvar på ulike nivå Lokalt arbeid med læreplaner som kontinuerlig og systematisk prosess Arbeid med læreplaner i fag Arbeid med vurdering og utvikling av kvalitet Revidert versjon publiseres i løpet av høsten 2013 Revideres kontinuerlig, bygges ut med eksempler

Hensikten med revisjonen Tilpasse innhold til skoleeiere, skoleledere og lærere Tydeliggjøre ansvar på ulike nivåer Synliggjøre at en kontinuerlig prosess er viktig i arbeidet med Kvalitetsutvikling Sikre at elever får opplæringen de har krav på Tjene som verktøy i diskusjons-, refleksjons- og utviklingsprosesser lokalt Sees i sammenheng felles nasjonalt tilsyn 2014 – 2017 og revidert Ståstedsanalyse

Læreplanverket – forpliktende styringsdokumenter LK06 er forskrift til opplæringsloven Dermed en del av elever og lærlingers rettigheter Opplæringen skal være i samsvar med LK06 Opplæringen må være egnet til at elevene/lærlingene kan nå kompetansemålene For at noe skal være opplæring må det være koblet til kompetansemål Kan ikke velge bort kompetansemål Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene Være kjent for elev/ lærling hva som vektlegges

Grunnlaget for lokalt arbeid med læreplaner er LK06 og LK06 S Generell del av læreplanen Verdimessig, kulturell og kunnskapsmessig grunnlaget for grunnopplæringen Grunnlag for arbeid med faglig og sosial utvikling Prinsipper for opplæringen Utdyper opplæringsloven og generell del, tydeliggjør skoleeiers ansvar for ivareta viktige områder i opplæringen Læreplaner for fag Formål, grunnleggende ferdigheter, hovedområder og kompetansemål

LK06 forutsetter lokalt arbeid med læreplaner Utformingen av LK06 fordrer lokal tilpasning Overordnede dokumenter, kompetansemål på utvalgte trinn, kompetansemålenes sjanger LK06 gir handlingsrom til å tilpasse og videreutvikle opplæringen Innhold, aktiviteter, organisering, differensiering og underveis- og standpunktvurdering avgjøres lokalt Med utgangspunkt i elev/ elevgruppe og lokale behov og prioriteringer Målet er elevenes læring

Lokalt arbeid med læreplaner krever en kontinuerlig og systematisk prosess Gjennom det lokale arbeidet med læreplaner skal LK06 forankres, tilpasses og videreutvikles lokalt Arbeidet skal bidra til å utvikle og sikre kvaliteten på opplæringen og at elevene får den opplæringen de har krav på Innebærer derfor en prosess med bredere fokus enn å utarbeide en lokal læreplan for et fag

Både prosess og resultat er viktig Lokalt arbeid med læreplaner bidrar til å sikre at opplæringen er i tråd med nasjonale føringer, lokale prioriteringer og behov i den enkelte elevgruppe Det lokale arbeidet med læreplaner kan bidra til at «alle trekker i samme retning» For skoleeier/ skolen/ lærere / elever og foreldre Diskusjoner, refleksjoner og begrunnelser danner grunnlag for lokale valg, prioriteringer og planer Sees i sammenheng med arbeid med vurdering og utvikling av kvalitet

Elevenes læring - et felles ansvar Skoleeier er overordnet ansvarlig for opplæringen (jf. § 13-10 i opplæringsloven) Kravene i opplæringsloven med forskrifter (herunder læreplaner) blir oppfylt Etablere forsvarlig system for vurdering og oppfølging av dette, samt tilstandsrapport Skoleleder skal jevnlig vurdere om organisering, tilrettelegging og gjennomføring av opplæringa medvirker til å nå LK06 (jf. forskrift§2-1 ) Undervisningspersonalet skal tilrettelegge, gjennomføre og vurdere opplæringen i samsvar med LK06

For det lokale arbeidet med læreplaner innebærer §13-10 at: Skoleeier har et system som bidrar til å Kvalitetssikre det lokale arbeidet med læreplaner Se lokalt arbeid med læreplaner i sammenheng med skolebasert vurdering – skolens jevnlige vurdering av i hvilken grad opplæringen medvirker til å nå mål fastsatt i LK06 Skoleeier står fritt til å utforme systemet slik at det er tilpasset lokale forhold og behov kan velge å delegere det lokale arbeidet med læreplaner, men ansvaret for at det lokale arbeidet er i samsvar med lov og forskrift er alltid skoleeier sitt

Kvalitetssikring av lokalt arbeid med læreplaner Gis ingen føringer for hva dette mer konkret innebærer, men kan være at skoleeier har utviklet eller koordinert det lokale arbeidet med læreplaner gitt retningslinjer for det lokale arbeidet med læreplaner jevnlig oppfølging av skolenes lokale arbeid Er lokale planer i tråd med LK06? Er de egnet til at elevene kan nå kompetansemålene og får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen? Er planene tatt i bruk og er de styrende for opplæringen i praksis?

Lokalt arbeid med læreplaner og skolebasert vurdering Skolebasert vurdering kan synliggjøre sammenhengen mellom rammebetingelser, lokale valg og læringsresultater Sees lokalt arbeid med læreplaner i sammenheng med skolenes resultater og skolebasert vurdering? Skolebasert vurdering er viktig for å dokumentere, vurdere og utvikle praksis Deltar skolens personale i analyse- og konklusjonsarbeid? Sees skolebasert vurdering og skoleeiers årlige tilstandsrapport i sammenheng?

Refleksjon Hvilke erfaringer har du med lokalt arbeid med læreplaner i din kommune/ fylkeskommune/ ved din skole? Er det etablert felles forståelse av hva arbeidet innebærer? Er lokalt arbeid med læreplaner et tema for samtale og dialog på tvers av nivåer eller i lærerkollegiet? Er lokalt arbeid med læreplaner koblet til arbeid med vurdering og utvikling av kvalitet?

Helhet og sammenheng Læreplanverket (LK06) er kjernen i skolens virksomhet og derfor et felles ansvar Lokalt arbeid med læreplaner er grunnlag for skolens arbeid med Læringsmiljø Grunnleggende ferdigheter og læreplaner for fag Kvalitetsvurdering og skoleutvikling En felles forståelse av lokalt arbeid med læreplaner og disse temaene er derfor viktig