Møte med Norrbottens len Siri Halsan, KS Utdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Forventninger og videre arbeid…...
Læring på arbeidsplassen
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Oppfølgingstjenesten
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Fagdager ungdom april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Samarbeid OT/NAV/skole
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Overgangsprosjektet NY GIV
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Hva sier tallene oss?.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
APO-tilbudet Oslo.
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Fagforbundet Vest-Agder
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
NY GIV over i Ungdomstrinn i utvikling
Hva nå? Prosjektleder Knut Alfarnæs
Oppfølgingsprosjektet
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Utskrift av presentasjonen:

Møte med Norrbottens len 9.10.2013 Siri Halsan, KS Utdanning Ny GIV Møte med Norrbottens len 9.10.2013 Siri Halsan, KS Utdanning

først… en liten oversikt over Det norske utdanningssystemet Del 1 først… en liten oversikt over Det norske utdanningssystemet

Utdanningssystemet Rett og plikt Grunn-opplæringen Grunnskolen: Lovfestet rett og plikt Videregående opplæring: Lovfestet rett Universitet / høgskole: Alle med studiekompetanse kan søke Fagskole: Yrkesrettet alternativ til UH Grunn-opplæringen

Videregående opplæring Utdannings-programmene Hovedmodellen: Eksempel på alternativ modell (veksling):

Hvor finner vi frafallet? Utdannings-programmene Hovedmodellen: Eksempel på alternativ modell (veksling):

Påbyggingsproblematikken

Helhet og sammenheng… … som skal bidra til økt gjennomføring Samfunnskontrakt for flere læreplasser Etterutdanning for lærere i fag- og yrkesopplæring Arbeidslivsfag i ungdomsskolen Forsøk med ulike opplæringsmodeller (for eksempel praksisbrev) Ungdomstrinnsmeldingen Meld. St. (2010-2011) Motivasjon – Mestring – Muligheter Kvalitet og mangfold i fellesskolen Meld. St. (2012-2013) På rett vei Og Ny GIV er med i stortingsmeldinger fra andre departementer

Del 2 Ny GIV

Bakgrunnen for Ny GIV OECD: Arbeidsledigheten er størst blant ufaglærte Gjennomføring innen fem år (1999 – 2010) Årstallet viser start videregående opplæring

Bakgrunnen for Ny GIV Nasjonal dugnad og regjeringens satsing for å øke gjennomføringen i videregående opplæring Lansert høsten 2010 Skal pågå ut 2013 «Et viktig grep for å lykkes med dette er å etablere et varig samarbeid mellom stat, fylkeskommuner og kommuner» (Kristin Halvorsen, Kunnskapsminister) Lave inntakspoeng til videregående opplæring Lav score på nasjonale prøver Stort frafall i videregående opplæring

Involvering Ny GIV er en «nasjonal dugnad» Partnerskap For å sikre god styring og fremdrift i prosjektet Referansegruppe For å sikre at flere synspunkter og brukerperspektiver blir ivaretatt «Tett på»-dialog Oppstartkonferanse og dialogmøter med statsråden

Tiltak Nasjonale og lokale tiltak som alle har som mål om å sikre at flere fullfører og består videregående opplæring Utvikling av statistikkgrunnlag Stortingsmeldinger Yrkesretting av fellesfag (FYR) Oppfølgingstjenesten Samarbeid og veiledning Arbeidslivsfag (U-skolen) Intensivopplæring Samfunnskontrakt for læreplasser Tverretatlig samarbeid (NAV) Tett oppfølging Etterutdanning i fag- og yrkesopplæring Sommerjobb Strategi for barn og unges psykiske helse – under arbeid Forsøk med ulike opplæringsmodeller som praksisbrev Felles embetsoppdrag fra AD, BLD, HOD og KD for 2013 til alle fylkesmannsembetene Sommerskole Felles strategier og innsatser Oppfølgingsplan arbeid og psykisk helse (2013–2016)

Nasjonale mål Mål for: Fullført og bestått Overganger

Ny GIV = 3 prosjekter Overgangsprosjektet – systematisk samarbeid mellom kommune og fylkeskommune om tett oppfølging av svakt presterende elever som risikerer å ikke mestre videregående opplæring. Oppfølgingsprosjektet – bedre samarbeid mellom fylkeskommunen og NAV om ungdom som over tid har vært ute av utdanning og arbeidsliv. Gjennomføringsbarometeret – felles mål for bedre gjennomføring i videregående opplæring og felles data- og statistikkgrunnlag for å vurdere måloppnåelsen.

1. Overgangsprosjektet Systematisk samarbeid mellom kommune og fylkeskommune om tett oppfølging av svakt presterende elever som risikerer å ikke mestre videregående opplæring. Både nasjonale og lokale tiltak: Intensivopplæring Yrkesretting av fellesfag Tettere oppfølging Sommeraktiviteter

Intensivopplæring En del av overgangsprosjektet: Ungdomsskolen Lesing Intensivopplæring på 10. trinn for elevene med svakest faglig nivå på tiende trinn Lesing Skriving Regning Tilbys nå i alle kommuner I prosjektperioden (2010-2013): 13.000 elever får intensivopplæring 3.600 lærere får kompetansepåfyll Meld. St. (2012-2013) På rett vei: «Departementet vil videreføre nasjonale skoleringstiltak knyttet til utvikling av svakt presterende elevers grunnleggende ferdigheter»

Yrkesretting av fellesfag (FYR) En del av overgangsprosjektet: Videregående opplæring Læringsressurser på nett: http://fyr.ndla.no Målgruppen er alle elever i yrkesfaglig utdanningsprogram

2. Oppfølgingsprosjektet Oppfølgingsprosjektet er et partnerskap for å styrke samarbeidet mellom den fylkeskommunale oppfølgingstjenesten (OT), videregående skoler, fagopplæringen og NAV Kunnskapsdepartementet Arbeidsdepartementet Barne-, likestillings- og integreringsdepartementet er med i den nasjonale prosjektledelsen Helse og omsorgsdepartementet

OT (Oppfølgingstjenesten) Opplæringsloven: § 3-6 Forskriften: Kapittel 13 Oppfølgingstjenesten (OT) er en fylkeskommunal tjeneste som skal ta kontakt med, ha oversikt over og følge opp ungdom med ungdomsrett mellom 15-21 år – som ikke er i videregående opplæring eller arbeid § 13-1. Formål: Formålet med oppfølgingstenesta er å sørgje for at all ungdom som høyrer til målgruppa, jf. § 13-2, får tilbod om opplæring, arbeid eller anna sysselsetjing

Tiltak i oppfølgingsprosjektet Forbedret statistikk- og indikatorsystem i Oppfølgingstjenesten: Ukjente ungdommer Ungdommer under «oppfølging og veiledning» Avklaringsmøte og oppfølgingsplan Videreutdanning for ansatte i OT Felles kurssamlinger for OT og NAV Knytte innhold og mål fra programområder i videregående opplæring til arbeidsrettede tiltak i NAV Samarbeid på nasjonalt nivå for en sterkere involvering av: Kommunenes sosiale tjenester Helse- og rusomsorgen Andre relevante tjenester Ny: Helse- og omsorgsdepartementet

Status pr. september 2013 Oppfølgingsprosjektet Antall ukjente Antall ukjente er kraftig redusert

Status pr. september 2013 Oppfølgingsprosjektet Ungdom i aktivitet Andelen i aktivitet har økt fra 42 til 45 %

3. Gjennomføringsbarometeret Gjennomføringsbarometeret – felles mål for bedre gjennomføring i videregående opplæring og felles data- og statistikkgrunnlag for å vurdere måloppnåelsen Gjennomføringsbarometeret skal: Gi relevant styringsinformasjon til partnerne som kan brukes til utforming av tiltak på nasjonalt og lokalt nivå Gi relevant styringsinformasjon til skoleeier som kan brukes i deres kvalitetsutviklingsarbeid

Eksempel på styringsinformasjon – nasjonalt nivå Fullført og bestått Overganger

Eksempel på styringsinformasjon til skoleeier – OT Antall ukjente Ungdom i aktivitet

Eksempel på styringsinformasjon til skoleeier

Del 3 Evaluering av ny giv

Evaluering av overgangsprosjektet 4 miljøer evaluerer ulike sider ved intensivopplæringen i Ny GIV NIFU: Kartlegge og analysere deltakelse, organisering og opplevd utbytte av intensivopplæringen Sluttrapport i slutten av 2013 Statistisk sentralbyrå (SSB): Undersøke den kausale effekten av deltakelse i intensivopplæring for motivasjon for opplæring, grunnleggende ferdigheter og gjennomføring av videregående opplæring Første delrapport i slutten av 2013 og sluttrapport i 2017 Nordlandsforskning: Klasseromsobservasjoner av hvordan intensivopplæringen faktisk gjennomføres Gi en forskningsbasert analyse av kvaliteten på opplæringen Uni Rokkansenteret: Analysere implementeringen av prosjektet når det gjelder både konsekvenser for skolen som organisasjon og faktorer som hemmer og fremmer god implementering av intensivopplæringen Sluttrapport i 2013

Evaluering av overgangsprosjektet Foreløpige konklusjoner Intensivopplæringen (i lesing, skriving og regning) har vært en suksess Elevene: Løfter de faglig svakeste elevene mest Elevene opplever økt motivasjon og læring Lærerne: Ni av ti lærere som deltok på kompetanseheving i regi av Ny GIV var fornøyde Skolelederne: Åtte av ti skoleledere synes at tiltakene fungerte svært godt på deres skole

Evaluering av oppfølgingsprosjektet Forskningsmiljø NOVA: Overordnet mål: Få mer kunnskap om hva samfunnet kan gjøre for at flere unge utenfor ordinær opplæring og arbeid motiveres tilbake til videregående utdanning eller arbeid. To hovedområder: Hvilke typer innsatser prøves ut i fylkene og hvordan samsvarer disse med målsetningene i oppfølgingsprosjektet? Hvordan fungerer samarbeidet mellom OT, de videregående skolene, fagopplæringen, NAV og kommunale hjelpetjenester i prosjektperioden? Høsten 2012 fram til utgangen av 2014

Del 4 Livet etter ny giv

Fylkeskommunalt kvalitetsnettverk Livet etter Ny GIV Varig og forpliktende samarbeid mellom ALLE fylkeskommunene for økt gjennomføring og bedre kvalitet i grunnopplæringen Erfaringsdeling og synliggjøring av beste praksis

Fylkeskommunalt kvalitetsnettverk Tre prioriterte innganger i oppstarten Profesjonell ledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring Det er innenfor disse områdene utfordringene er størst Det er her kvalitetsnettverkets arbeid har størst effektpotensial for elevenes læring og utvikling

Nasjonale utdanningsmyndigheters ansvar Fire overordnede prinsipper for implementering av nasjonal utdanningspolitikk: Tydelig retning Lokalt handlingsrom og forankring Kapasitetsbygging Oppfølging Fylkeskommunenes ansvar gjennom arbeidet i kvalitetsnettverket FFU = Fylkeskommunalt kvalitetsnettverk) Fylkeskommunal lederforankring Undervisning Ledelse Fag- og yrkesoppl. 1. Teste og oppskalere 2. Dele og oppskalere Anerkjent «Best practice» Bedre gjennomføring og økt kvalitet Drift av fylkeskommunalt kvalitetsnettverk Tett samarbeid med KU/FFU/KD Analyse, vurderinger og indikatorutvikling Eksemplifisering Oppfølging og dokumentasjon KS´ ansvar

Takk for meg!