Alternative opplegg og mappevurdering 3.1.06 1 Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
MAPPEVURDERING En innføring.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Kroppsøvingsdidaktikk
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
VURDERING.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Mappemetodikk.
Didaktiske analysekategorier
Vurdering – hva og hvorfor?
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Mål og læring hos elever
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Vurdering for læring i Fysikk 1
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
IKT for læring Mattias Øhra.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking

Alternative opplegg og mappevurdering2  Eksempel på opplegg for å stimulere til avansert tenking –gruppeprosjekt –skrive essayer –problem med mange løsningsalternativ –muntlige presentasjoner –vitenskapelige eksperiment –datasimuleringer –muntlig analyse av aktuelle hendinger –samarbeid med andre i debatter

Alternative opplegg og mappevurdering3 –Vurdering av slike opplegg  krever samkjøring av kriterier  tidkrevende  kan ha stor nytteverdi for –lærernes faglige utvikling –elevenes læring –foreldrenes deltaking

Alternative opplegg og mappevurdering4 Felles for mappeutviklingsopplegg –Samle, velge ut og reflektere –Mapper er ikke bare forbeholdt elever –Mapper (Portfolios) skal:  vise prestasjonene  dokumentere perspektiv og kvalitet på arbeid  dokumentere ferdigheter og evner

Alternative opplegg og mappevurdering5  Elevmapper –inneholder samling av elevens arbeid –viser progresjon, følger elevenes suksess heller enn feil –inneholder arbeid med sentrale ting –er knyttet opp mot mål i læreplanen –reflekterer læring og komplekse ferdigheter

Alternative opplegg og mappevurdering6  Oppbygginga av mapper –materialet bør organiseres i kronologisk orden –hver enkel ting bør dateres –kan organiseres etter pensumsområder eller utviklingskategorier –må ikke bare være en folder for elevenes arbeid

Alternative opplegg og mappevurdering7  Mappene kan brukes til å –få bedre fram elevenes arbeid –få i stand samtale om arbeidet –relatere arbeidet til en større sammenheng –motivere elevene –fremme læring gjennom refleksjon og selvvurdering –vurdere skrive- og tenke-prosesserer hos elevene –veilede i forhold til faglige ting

Alternative opplegg og mappevurdering8  Elevsamtaler med utgangspunkt i mapper –læring og mappepraksis –læringsstrategier –elevenes personlige problem –forventninger til elevens evner på feltet –problem mappa viser eleven har –finne ut hva eleven liker/ikke liker i faget –vurdering av elevens kompetanse i faget

Alternative opplegg og mappevurdering9 –Gode skåringskriterier  virker avklarende både for lærere og elever  fremmer rettferdighet ved at elevene vet hva som vektlegges  hjelper lærerne til å være nøyaktige og balanserte i vurderinga –Flere kan være med å vurdere  vurdering av lærer og/eller av klassekamerater  Samtale med lærer og klassekamerater  egenvurdering av mappe for å fremme refleksjon og selvovervåking

Alternative opplegg og mappevurdering10  Mål for mappevurdering –vise kompetansenivå eleven har nådd,inkluderer det beste eleven har –vise prosessen  utkast fra ulike trinn  refleksjonslogger  dokumentere kronologisk hva eleven har prestert –øke samsvaret mellom læreplaner, undervisning og vurdering

Alternative opplegg og mappevurdering11  Dilemmaer –produkt-prosess  formell vurdering. Skal prosessen inngå?  vise det beste fram: produktvurdering –Eleveierskap-standardisering  nasjonal eksamen, behov for standardisering/ mindre eleveierskap  mister læringspotensialet ved stereotypisering

Alternative opplegg og mappevurdering12 –Egenvurdering og andres vurdering  behov for vurderingskriterium  utvikle egenvurdering  tilbakemelding viktig

Alternative opplegg og mappevurdering13 Hva er ulempene? Granskinger viser at mappeprosjekt krever noe ekstra av både lærere, elever og økte ressurser. •Lærerne må bruke ekstra tid på ting  som planlegging og konferering med andre lærere  til utvikling av strategier og materiell  til møte med individuelle elever/studenter og grupper  til å se over og kommentere elevarbeid •Skolen trenger ekstra rom for å lagre elevenes mapper eller dyrt utstyr slik som videokamera og datautstyr.

Alternative opplegg og mappevurdering14  Mappevurdering kan være tidskrevende og dyr sammenlignet med tradisjonelle kunnskaps- tester  Reliabiliteten kan diskuteres –Samme karakter for likt arbeid vurdert på ulike tidspunkt? –Vil vurdering av samme arbeid av ulike lærere munne ut i lik karakter? –Vil vurderinga bli ubalansert?