Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Sist gang snakket vi om……
Individuell vurdering
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Didaktiske analysekategorier
Vurdering – hva og hvorfor?
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Vurdering for læring.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
De ulike samtalene Videreutdanning 18.okt Grete Sevje Grete Sevje 1.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Sagt om utdanning….
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Vurdering og undervisning
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON  

Mål for etterutdanningen Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Mål for etterutdanningen utarbeide grunnlag for vurdering i samarbeid med elever og lærlinger gi tilbakemeldinger som stimulerer til læring og utvikling bruke vurdering som grunnlag for tilpasset opplæring gi informasjon om oppnådd kompetanse i henhold til læreplanen planlegge og gjennomføre halvårsvurderinger legge til rette for at elever, lærlinger og lærekandidater kan dokumentere arbeid og læring underveis samarbeide med lærlinger, lærekandidater og kolleger i vurdering av bedriftens opplæringsvirksomhet samarbeide om vurdering på tvers av læringsarenaer (skoler og bedrifter)

Hensikten med vurderingsarbeidet (jf. forskriften § 3-2) Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Hensikten med vurderingsarbeidet (jf. forskriften § 3-2) Underveisvurderingens formål er å fremme læring, øke kompetansen og gi grunnlag for tilpasset opplæring. Sluttvurderingens formål er å gi informasjon om kompetansen ved avslutningen av opplæringen i et fag eller yrke.

Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Underveisvurdering Lærlingen skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem. Regelmessige og systematiske tilbakemeldinger som forteller om utvikling og kvalitet på lærlingens arbeid og synliggjør oppnådd kompetanse. Halvårsvurdering med tilbakemelding om faglig utvikling samt råd og veiledning om hvordan de kan forbedre og videreutvikle seg. Lærlingen skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen faglige utvikling.

Grunnlaget for vurdering Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Grunnlaget for vurdering De samlede kompetansemålene i læreplanen for faget (forskriften § 3-3) Kvaliteten i alle ledd av det utførte arbeidet (fasene i et faglig arbeid) Lærlingen skal kjenne til målene og hva som blir vektlagt i vurderingen

Fasene i et faglig arbeid Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Fasene i et faglig arbeid

Hele arbeidsprosessen skal vurderes Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Hele arbeidsprosessen skal vurderes Planlegging med begrunnelse for valgte løsninger Gjennomføring Vurdering av kvalitet på eget arbeid Vurdering av oppnådd kompetanse Dokumentasjon av eget arbeid

Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Sluttvurdering Standpunktkarakterer (§ 3-18) Eksamen (§ 3-30) Fag- eller svenneprøve (§ 3-48) Kompetanseprøve (§ 3-49)

Vurdering av bedriftens opplæringsvirksomhet Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Vurdering av bedriftens opplæringsvirksomhet Hvilke rammer har bedriften lagt for opplæringen? Har målene vært oppnåelige – og utfordrende nok? Hvordan har oppfølgingen vært? Hvordan har variasjonen i arbeidsoppgaver vært? Hvordan vurderes kvalitet på lærlingens arbeid? Hvilke hensyn er tatt til bedriftens og lærlingens forutsetninger? Modell inspirert av Bjørndal og Lieberg (1978)