1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Litt mer om PRIMTALL.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
”Hvem besøker nettstedene” 4. kvartal 2008
Mediebruk blant tenåringer Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Ipsos MMI Norsk Medieindeks 2012.v
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
L IKE BRA. V ERSJON 2.0 Fredriksstad Blads pilotprosjekt Erling Omvik og Roy F. Andersen, NRs høstmøte,
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler,
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/ Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Samdata 2012 Somatikk.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Tall og fakta: Unge mediebrukere
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Heidi Sørensen, statssekretær FNHs årskonferanse 31. mars 2009 Foto: Marianne Gjørv Forsikringsbransjens rolle i klimaarbeidet.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Det norske radiomarkedet er underutviklet både lytter og annonsemessig *Metode for innhenting av data kan variere fra land til land **Norsk Gallup oppgir.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Kampanje uke SMART Bedrift Internal /Relation/Identifier 0.1 Draft.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q2-16 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q2-16.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Medievaner i valgkamp Rune Karlsen Institutt for samfunnsforskning Presentasjon for Oslo Senterparti
Sterk tilbakegang for papiravisene
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
De offisielle online og mediehus tallene for 2019
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka

2 Mål for Aps websatsing •Beste politiske parti på internett •Sette dagsorden •Rask respons på angrep fra andre •Delta i mange ulike fora. Vi skal være der folk er •Web skal bli en integrert del av alt vi gjør, ikke noe på siden •Bruke tekst, lyd og bilde

3

4 -Brukerstyrt -Dialog og diskusjon -Deling av informasjon -Sosiale møteplasser

5

6 Medieutviklingen Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett Data fra Forbruker & Media fra Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998).

7 Papir og nett: •VG samler totalt (trykt og/eller Internett) personer i løpet av en dag. •I 2007 leste VGs trykte utgave, mens brukte VG Nett. Daglig antall tusen lesere Kilde: Forbruker & Media.

8 Daglig dekning for •VG samler 50,9% av befolkningen daglig. •30,1% leser papirutgaven, 33,2% nettutgaven og 1,4% bruker VG Mobil. Prosent Kilde: Forbruker & Media. 08/

9 •Dagbladet samler totalt (trykt og/eller Internett) personer i løpet av en dag. •I 2007 leste Dagbladets trykte utgave, mens brukte Dagbladet.no på nettet. Papir og nett: Daglig antall tusen lesere Kilde: Forbruker & Media.

10 Daglig dekning for •Dagbladet samler 32,9% av befolkningen daglig. •16,6% leser papirutgaven, 22,2% nettutgaven og 0,7% bruker Dagbladet Mobil. Prosent Kilde: Forbruker & Media. 08/

11 •Aftenposten samler totalt (trykt og/eller Internett) personer i løpet av en dag. •I 2007 leste Aftenposten morgens trykte utgave, mens brukte Aftenposten.no på nettet. Papir og nett: Daglig antall tusen lesere Kilde: Forbruker & Media.

12 Daglig dekning for •Aftenposten samler totalt 27% av befolkningen daglig. •18,2% leser papirutgaven Aftenposten Morgen, 9,8% Aften, 10,1% nettutgaven og 0,4% bruker Aftenposten Mobil. Prosent Kilde: Forbruker & Media. 08/

13 Samlet daglig dekning for nasjonale mediehus •NRK samler 78% av befolkningen daglig. –NRK: NRK1, NRK2, Tekst-TV, P1, P2, P3, andre stasjoner, NRK.no, NRK Mobil •TV 2 gruppen samler 68%. –TV 2: TV2, TV2 Zebra, TV2 Tekst-TV, TV2/ Nettavisen/Spraydata /Side2, Kanal 24, TV2 Mobil •VG samler 51%. –VG: Papir, VG Nett og VG mobil. •Dagbladet samler 33%. –Dagbladet: Papir, Dagbladet.no og Dagbladet mobil. •Aftenposten samler 27%. –Aftenposten: Aftenposten Morgen, Aftenposten Aften, Aftenposten.no og Aftenposten Mobil. Kilde: Forbruker & Media. 08/ Prosent

14 Nye medievaner USA – først, best, ledende

15

16 Nye medievaner i Norge - større potensial enn USA

17

18 Facebook-fakta

19

20

21

22

23 Det finnes over 50 millioner blogger på nettet

24

25 Om 5 år: - Alle Stortingsrepresentanter har flere profiler på nettet (eks. Blogg,nettside, Facebook). - Dette er en forutsetning for å holde kontakt med egne velgere. - Arbeiderpartiets programdebatt foregår enda mer på nettet. - Nettavisen dominerer medievirkeligheten mer enn i dag. - Noen partier har skjønt styrken i nettaviser, andre ikke. - Partiet som dominerer på nett er også det partiet som dominerer den politiske debatten. - Alle har en egen videopresentasjon og bruker nettet aktiv for å få tilbakemeldinger og synspunkter - Alle jobber systematisk med sosiale medier og Internett. Netroot er like etablert som grasrot. - Skoleringsaktiviteter på nett er den mest voksende skoleringsaktiviteten. - Dessuten er Power Pointer proppfulle av tekst de mest spennede 

26 Hva gjør vi i dag for å vinne om 1, 2 og 5 år? - ny nett-tv - Er til stede på Youtube, Facebook, Vgblogg, Flickr - Bytter trege og slappe leverandører, med kjappe leverandører - Måler jevnlig aktivitet og kvalitet - Forsøker å spre ordet og motivere. Få Internettaktiviteter til å bli en integrert del av jobben til alle. - Likevel, ikke nok, ikke fort nok -Hva kan dere gjøre?

27 Noen ideer - Starte diskusjoner som kommer tidlig på nettet. -Eks: Blogg, Facebook, Youtube -Tenk innsalg! - Få nettsider som viser hvem dere er. - Web 2.0 er i sin enkleste form å sende sms.

28 •Arbeiderpartiet er der velgerne er •Nettmedienes satsing, inkludert sosiale medier, er kun en forsmak på det som vil komme i 2009

Sosiale medier