1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka
2 Mål for Aps websatsing •Beste politiske parti på internett •Sette dagsorden •Rask respons på angrep fra andre •Delta i mange ulike fora. Vi skal være der folk er •Web skal bli en integrert del av alt vi gjør, ikke noe på siden •Bruke tekst, lyd og bilde
3
4 -Brukerstyrt -Dialog og diskusjon -Deling av informasjon -Sosiale møteplasser
5
6 Medieutviklingen Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett Data fra Forbruker & Media fra Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998).
7 Papir og nett: •VG samler totalt (trykt og/eller Internett) personer i løpet av en dag. •I 2007 leste VGs trykte utgave, mens brukte VG Nett. Daglig antall tusen lesere Kilde: Forbruker & Media.
8 Daglig dekning for •VG samler 50,9% av befolkningen daglig. •30,1% leser papirutgaven, 33,2% nettutgaven og 1,4% bruker VG Mobil. Prosent Kilde: Forbruker & Media. 08/
9 •Dagbladet samler totalt (trykt og/eller Internett) personer i løpet av en dag. •I 2007 leste Dagbladets trykte utgave, mens brukte Dagbladet.no på nettet. Papir og nett: Daglig antall tusen lesere Kilde: Forbruker & Media.
10 Daglig dekning for •Dagbladet samler 32,9% av befolkningen daglig. •16,6% leser papirutgaven, 22,2% nettutgaven og 0,7% bruker Dagbladet Mobil. Prosent Kilde: Forbruker & Media. 08/
11 •Aftenposten samler totalt (trykt og/eller Internett) personer i løpet av en dag. •I 2007 leste Aftenposten morgens trykte utgave, mens brukte Aftenposten.no på nettet. Papir og nett: Daglig antall tusen lesere Kilde: Forbruker & Media.
12 Daglig dekning for •Aftenposten samler totalt 27% av befolkningen daglig. •18,2% leser papirutgaven Aftenposten Morgen, 9,8% Aften, 10,1% nettutgaven og 0,4% bruker Aftenposten Mobil. Prosent Kilde: Forbruker & Media. 08/
13 Samlet daglig dekning for nasjonale mediehus •NRK samler 78% av befolkningen daglig. –NRK: NRK1, NRK2, Tekst-TV, P1, P2, P3, andre stasjoner, NRK.no, NRK Mobil •TV 2 gruppen samler 68%. –TV 2: TV2, TV2 Zebra, TV2 Tekst-TV, TV2/ Nettavisen/Spraydata /Side2, Kanal 24, TV2 Mobil •VG samler 51%. –VG: Papir, VG Nett og VG mobil. •Dagbladet samler 33%. –Dagbladet: Papir, Dagbladet.no og Dagbladet mobil. •Aftenposten samler 27%. –Aftenposten: Aftenposten Morgen, Aftenposten Aften, Aftenposten.no og Aftenposten Mobil. Kilde: Forbruker & Media. 08/ Prosent
14 Nye medievaner USA – først, best, ledende
15
16 Nye medievaner i Norge - større potensial enn USA
17
18 Facebook-fakta
19
20
21
22
23 Det finnes over 50 millioner blogger på nettet
24
25 Om 5 år: - Alle Stortingsrepresentanter har flere profiler på nettet (eks. Blogg,nettside, Facebook). - Dette er en forutsetning for å holde kontakt med egne velgere. - Arbeiderpartiets programdebatt foregår enda mer på nettet. - Nettavisen dominerer medievirkeligheten mer enn i dag. - Noen partier har skjønt styrken i nettaviser, andre ikke. - Partiet som dominerer på nett er også det partiet som dominerer den politiske debatten. - Alle har en egen videopresentasjon og bruker nettet aktiv for å få tilbakemeldinger og synspunkter - Alle jobber systematisk med sosiale medier og Internett. Netroot er like etablert som grasrot. - Skoleringsaktiviteter på nett er den mest voksende skoleringsaktiviteten. - Dessuten er Power Pointer proppfulle av tekst de mest spennede
26 Hva gjør vi i dag for å vinne om 1, 2 og 5 år? - ny nett-tv - Er til stede på Youtube, Facebook, Vgblogg, Flickr - Bytter trege og slappe leverandører, med kjappe leverandører - Måler jevnlig aktivitet og kvalitet - Forsøker å spre ordet og motivere. Få Internettaktiviteter til å bli en integrert del av jobben til alle. - Likevel, ikke nok, ikke fort nok -Hva kan dere gjøre?
27 Noen ideer - Starte diskusjoner som kommer tidlig på nettet. -Eks: Blogg, Facebook, Youtube -Tenk innsalg! - Få nettsider som viser hvem dere er. - Web 2.0 er i sin enkleste form å sende sms.
28 •Arbeiderpartiet er der velgerne er •Nettmedienes satsing, inkludert sosiale medier, er kun en forsmak på det som vil komme i 2009
Sosiale medier