Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHannah Eriksen Endret for 9 år siden
1
Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler, medieanalytiker
2
Problemstilling Hvordan er representasjonen av unge mennesker mellom 11 og 29 år i norske aviser?
3
Avsender Budskap Mottaker Journalistundersøkelse Skyggeredaksjon Innholdsanalyse Leserundersøkelse (intervjuer/fokusgrupper) Analyseobjektet
4
Perioder: Uke 24: 12. juni – 18. juni Uke 27: 10. juli – 16. juli Uke 35: 28. august – 3. august Uke 37: 11. september – 17. september Alle artikler der ungdom opptrer eller omtales Utvalgskriterier Medieutvalg: Aftenposten Morgen Aften Dagbladet Dagsavisen Finnmarken Nordlys Adresseavisen Sunnmørsposten Budstikka Asker og Bærum Oppland Arbeiderblad Tønsberg Blad Fredriksstad Blad Bergensavisen Bergens Tidende Nordstrands Blad Verdens Gang
5
17 aviser a fire uker = totalt 416 utgaver Ca. 16 000 avissider 1205 artikler (ekskludert 181 notiser 0,1) omhandler personer i aldersgruppa 11-29 år Utgjør over 600 hele avissider Analysegrunnlaget Antall oppslagAndel av totalutvalget Storby dagsavis53044 % Lokal dagsavis36130 % Riksspredt dagsavis28424 % Annen lokalavis302 % Totalt1205100 %
6
Dekningen fordelt på ukedager NB! Kun sjudagersaviser
7
n=1205 Fordelingen mellom stoffkategori
8
Hvilke roller tildeles/tar ungdom i avisene?
9
De ulike rollene Ressurs/kompetent Skapende Problem Offer Opponent Ingen rolle/ungdom
10
Representasjon av kjønn og aldersgrupper
11
Representasjonen av kjønnene n=1205
12
Representasjonen av aldergruppene n=1205 Grunnskole (11-15 år) 24 % Videregående (16-18 år) 25 % Høyere utdanning (19-24 år) 29 % Unge voksne (25-29 år) 22 %
13
Kjønn og aldersgrupper
14
Grunnskole (11-15 år) Oppland Arbeiderblad 15. juli
15
Videregående (16-18 år) Nordlys 13. juni Tønsberg Blad 15. juli
16
Høyere utdanning (19-24 år) Nordlys 10. juli Tønsbergs Blad 12. juli
17
Unge voksne (25-29 år) Dagbladet 14. juli Dagbladet 11. juli
18
Unge mennesker som kilder
19
I hvor stor grad blir unge mennesker sitert?
20
Jenter siteres i større grad enn gutter…
21
Tema
22
Temaenes andel av dekningen
23
Tema og dominans Gjennomsnittlig dominans Antall oppslag Kunst/kultur Kriminalitet Livsstil Skole/utdanning Politikk Ulykker/tragedier Arbeidsliv Forbruker Militæret Sex og samliv Organisasjonsliv/frivillig arbeid Boligmarked 1 2 3 4 050100150200250300350
24
Undertema
25
Kunst/kultur - undertema Dagbladet 15.07.06
26
Kunst/kultur Noe større andel jenter som omtales innen tema kunst/kultur Ungdom framstilles som skapende og som kompetente Stor forskjell i kjønnsfordeling mellom de to største undertemaene (pop/rock og film/tv) n=171 Pop/rock Begge 24 % Gutt 39 % Jente 37 % n=57 Film/tv Begge 30 % Gutt 23 % Jente 47 %
27
Kriminalitet n=180 Begge 8 % Gutt 71 % Jente 21 % Sunnmørsposten 11.07.06 n=166
28
Politikk - undertema n=110 Begge 54 % Gutt 25 % Jente 21 % Dominerende rolle: Ressurs/kompetent
29
Livsstil - undertema n=161 Dominerende rolle: Ressurs/kompetent Begge 39 % Gutt 24 % Jente 37 %
30
Skole og utdanning - undertema 6 % 8 % 20 % 60 % 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 % Annet Kvalitet Finansiering Opptak Gjennomføring
31
Skole og utdanning - kvalitet Adresseavisa, 10.07.06 Aftenposten, 15.07.06
32
Forskjeller mellom avistyper
33
Rolle og avistype
34
Stoffkategori og avistype
35
Sjanger og avistype
36
Hovedfunn Kjønn og aldersgrupper jevnt representert Individfokuset øker med alderen Avisuka speiler ungdommens partysyklus Flinke jenter/fulle gutter Hvert fjerde oppslag er kulturstoff Relevante stoffområder der ungdom ikke er framtredende: Skole/utdanning (kvalitet), barne- og familiepolitikk, miljøpolitikk og forbrukerstoff og boligmarked Offerrollen mest fremtredende i riksspredte dagsaviser Marginalt med leder/kommentarstoff som angår unge lesergrupper
37
Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler, medieanalytiker
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.