Om høner som sparker og harer som hopper, og hva i all verden har dette med butikk å gjøre? - et lidenskapsløst innlegg om markeder Hallgeir Isdahl 24. Mars 2009
Alle høner sparker samme vei samtidig
Det har gått den veien høna sparker I
Det har gått den veien høna sparker II
Det har gått den veien høna sparker III
Det har gått den veien høna sparker IV
Vi vet nok omtrent hvor haren hopper Kilde: SSB
Men ikke hvor langt eller høyt den hopper Negativ vekst i 4Q Sannsynlig negativt i 1. Q 09
Harens første hinder
Harens andre hinder
Harens tredje hinder
Harens dop Rentenedgang gir bedring i realdisponibel inntekt i 2009
Haren er sliten og vil uansett bevege seg langsomt Vi må ta inn over oss at når omslaget kommer, enten det blir i år eller til neste år, så vil oppgangen være blodfattig Stephen Roach, Morgan Stanley M
Vi ser hvilken vei høna sparker, men er usikre på hvor og når haren hopper – hva gjør vi? Som forbrukere tilpasser vi oss usikkerhet Forsiktighet Prisbevissthet Utsettelser Konsolidering av gjeld Som tilbydere av varer og tjenester Kostnadsbevissthet Trimming av balanser (reduksjon av gjeld/lager)
Foreløpige effekter Dagligvarehandelen klarer seg best Aktiviteten innenfor øvrig varehandel faller markert Bil og byggevarer hardest rammet Markert nedgang i møbler og elektro Kapasitetstilpasninger nødvendig Konkurser Avvikling Nedbemanninger Oppgang i sportsvarer!
Markedet som arena Aktørene Forbrukre Butikker Individuelle preferanser Trender Betalingsevne Økonomi Betalingsvilje Kvalitet Butikker Varekategori Segment Prisnisjer Konkurranseparameter Kvalitet Konkurranseparameter Regulatoriske myndigheter Konkurranseregulering Prissamarbeid Markedsføring Sjørøverflagget må vaie
Markedet som domstol Markedet sanerer ting som ikke fungerer Kapasitetstilpasning Svake og feiltilpassede aktører forsvinner
Krise som drivkraft i omstilling Krisens muligheter Strukturendringer Oppkjøp/konsolidering Konkurranseintensitet Interne omstillinger
Noen erfaringer fra en ikke representativ kunde Både servilitet og Securitas er irriterende Som kunde er jeg ikke interessert i butikkens kostnader Kunnskap om det man selger er ikke så dumt
Nettbutikker og billige flybilletter GUCCI, PRADA, Paul Smith levert etter 3 dager billigere enn butikker i Bergen London, Paris kr 299 Vil det bety noe?
Sluttord Vi trenger flere løver!