Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTone Nygaard Endret for 9 år siden
1
Hvordan komme seg gjennom bølgedalen? Svein G. Bredahl Jeløy, 24. februar 2015
10
Hvordan forberede seg ■ Langsiktige oppdrag ■ Prioritere kunder/oppdrag som gir virksomhet på lang sikt, selv om de ikke er de mest lønnsomme ■ Kundelojalitet ■ Fleksibilitet i kostnader ■ Innleie/prosjektansatte/norsk lovverk ■ Unngå markeder med store svingninger? ■ Prioritere MMO? ■ Unngå fett i medgang ■ Lojalitet hos medarbeidere/evt. Fagforeninger ■ Flere ben? ■ Ha økonomisk evne til å drive med tap en periode ■ Teknologi og produktutvikling – kundeforankring ■ Bygge en kunderettet organisasjon ■ Patenter
11
Hvordan agere i bølgedalen ■ Ansette gode folk? ■ Egenregi ■ Prising ■ Kostnadskutt – kaffe, binders og julebord ■ Oppsigelser ■ - gjøre det ordentlig – ansikt til ansikt samtaler ■ Ta vare på de som blir igjen ■ Samarbeid og involvering av ansatte ■ Alle behandles likt? ■ Permisjon ■ Reduksjon av lønn og pensjonsgoder ■ Standardisering ■ Forenkling ■ Dokumentasjon ■ Annet arbeid ■ Nye kunder ■ Nye leverandører ■ Nye produkter ■ Nye markeder ■ Legge ned ■ Restrukturering i bransjen
12
Hva når oppgangen kommer? ■ Et annet marked? ■ Enklere/billigere ■ Miljøkrav ■ Andre kunder? ■ Hvor ble det av nøkkelfolkene?
14
Det er i motbakkene det går oppover Det oljebransjen trenger, er en grundig omstilling med effektivisering, strukturelle og kulturelle endringer – en omstilling som vil gi varig effekt. I stormen er det bare de store fuglene som flyr De beste leverandørene vil evne å se mulighetene, og disse vil lykkes.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.