Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge 18. 02. 2016

2 Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Status pr. dd: Politisk vilje til å overføre mer gods til bane Realitet: Godsmengde på tog stagnerer. Hva er årsaken: Godset er der men går på bil. Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge 18. 02. 2016

3 Hva er årsaken: Todelt, først og fremst pris men ustabil fremføring spiller også inn. På kvalitet har manglende vedlikehold vært en vesentlig årsak, dette har blitt bedre i den senere tid. I tillegg kommer manglende krysningsspor og fjernstyring til, noe som kan gjøre en liten forsinkelse om til en relativ stor forsinkelse. Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge 18. 02. 2016

4 Hva kan gjøres for å få gods over på bane? Først og fremst må det bli økonomisk konkurransedyktig. Hvordan kan så det skje? Optimalisere bane og terminaldrift. Tilpasse driften til markedet. Gi terminalene optimal tilknytning til annen infrastruktur (vei og havn), gjerne felles terminaler der det er mulig. Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge 18. 02. 2016

5 Retningsbalanse. Ingen kunder er villige til å betale en rundtur pr. dd, (økonomien tillater ikke det). Dette betyr i praksis at enten må man finne returgods eller kjøre tomt, dette betyr at godset man har blir høyt priset og kan forsvinne eller tap på driften, begge deler betyr i praksis stopp. Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge 18. 02. 2016

6 Retningsbalanse. Ser man på dette betyr det at suksesskriterie nummer 1. vil være retningsbalanse forutsatt at grunnleggende forutsetninger er på plass. Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge 18. 02. 2016

7 Retningsbalanse. Hvordan kan dette forbedres. Optimal infrastruktur tilpasset markedet. Koordinert markedsarbeid mellom, kunder, togoperatører og markedet Tilrettelegging av offentlige myndigheter. Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge 18. 02. 2016

8 Hva vil til syvende og sist være avgjørende? Miljøet. Offensiv fokusering og tilpasning vil bety en en gevinst for alle parter. Manglende tilpasning vil på sikt kunne bety tvang og en negativ utvikling for alle parter. Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge 18. 02. 2016

9 Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge 18. 02. 2016


Laste ned ppt "Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google