Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertGunvor Corneliussen Endret for 9 år siden
1
| Markedstrender for næringsarealer ATP seminar Hotell Norge 27.mars 2007
2
Status Vest- Agder – noen hovedtrekk innen handel •Oppdemmet behov for handelsarealer •Rikspolitiske bestemmelser fra 1999 opphevet gjennom Fylkesdelsplan i 2005 •Foreldet reguleringsplan- dispensasjonsregime i S ø rlandsparken •Meget sterk vekst i ” primærområdet” KBL •Veksten i perioden 2003- 2005 var 20% •Forventinger 2007- 1100 nye arbeidsplasser innen handel- sterkest vekst
3
•Størst vekst innen varehandel i Norge •Sørlandsparken - dagligvarer og kapitalvarer •Kvadraturen - lettere faghandel •Bemerk: - ingen andre fylker har lavere kjøpesenterandel enn Vest- Agder, tar kun hånd om 17% av handelen, altså 50% av landsgjennomsnittet Status Kristiansand
4
•Fortsatt sterk vekst i detaljhandelen, spesielt fritid/ elektro •Prisfall gjør at volumvekst er større enn omsetningsverdi •Økende bransjeblanding og større butikker •Sterk vekst i netthandel, nå også klær! •Komplisert bilde, kontinuerlige endringer Vekst- trender
5
•Svenske, danske og tyske kjeder kommer for fullt •Kjeder dominerer fullstendig •Tydelige krav til bransjekonsentrasjon •Klargjøring av funksjonsdeling •Fokus på miljø og energi Andre særtrekk i utviklingen
6
•Fortsatt bransjekonsentrasjon •Fase 1: Biler og Møbler •Fase 2: Elektro •Fase 3: Byggevarer, sport og båt Litt om struktur i Kristiansand og veien mot Sørlandsparken
7
•Ikke konsekvenser for verken primærområdet eller nabokommuner: –Sørlandsparken er hovedinnkjøpssted for Birkeland og Lillesand –Vennesla har store planer –For Songdalen har Kristiansand vært ”nærsenteret” –Søgne har betydelig del detaljhandel allerede Konsekvenser av forsert tempo i utbyggingen av SP
8
•God balanse mellom Sørlandsparken og Kvadraturen med dagens planer •Svært viktig å opprettholde Sørlandsparkens styrke som avlastningssenter for Kvadraturen •Riktig tempo i utbyggingen reguleres av markedet Balanse mellom Kvadraturen og Kristiansand
9
Strukturert planlegging- markedstilpasset
10
Struktur i områder – designkriterier og bransjemix
11
Vekstmarked- lager/ logistikk (50.000 kvm bygges nå)
12
•Elkem •Xstrata •Natoil/ Aker Kværner •++++ mange mindre industrivirksomheter •Alle lever inneklemt •Vekst hemmes av arealknapphet •Stor arealknapphet er et faktum Industriens arealutfordringer
13
Sørlandsparken Øst
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.