Om ledelse - og ledernettverk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Lederskap 2009 Utvikling av relasjonskompetanse Samhandling og suksess Møre og Romsdal fylke Hvilke ferdigheter kreves av relasjonsledere ? Hvordan trene.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Møteplass for etisk refleksjon
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Samspill og Samhandling
Lederutvikling og skreddersøm
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Motivasjon.
Om fag- og ledernettverk Seniorkonsulent Anne Sanden, AFF.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Ragnhild Wiik Direktør Handelshøyskolen BI Stavanger
IKT Orkide Ledelse og Skole
- roller og forventinger
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Hvordan forsterke merkevaren?
12 Reflekterende lesing.
Definere og velge hovedmål og delmål
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Lederstil og Motivasjon.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Effektive lederteam og dialogkompetanse
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HVORDAN LEDE DITT TEAM Coaching for effektivt lederskap
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Vi vil «være sammen»; for barna…
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Om ledelse - og ledernettverk Seniorkonsulent Anne Sanden, AFF

AFF UTVIKLER LEDERSKAP SOM GIR RESULTATER

AFF fra 1952 til 2012

AFF VED NORGES HANDELSHØYSKOLE (NHH)

AFFs kunde – og produktprofil Solstrandprogrammet AFF Yngre Ledere Mentorprogram (NHO) AFF Samspill & Ledelse ANDRE TJENESTER Skreddersydde konsulenttjenester innen Lederutvikling Lederstøtte/coaching Ledergruppeutvikling Organisasjonsutvikling/org.gjennomgang Endringsprosesser Styreevaluering Arbeidsmiljøkartlegging og analyser 30% offentlig sektor – 70% privat sektor Av dette leveres 20 % internasjonalt 30% 70%

Nordens beste i FT ranking 2012

BERGEN OSLO STAVANGER 7

Anne Sanden: Seniorkonsulent, AFF Cand.polit. Hovedfag i Pedagogikk, UiO Masterprogram i Samspill og ledelse, BI Seniorrådgiver innen ledelse- og lederutvikling i Politiet Spesialkonsulent innen ledelse- og lederutvikling i Oslo kommune Leder innen oppvekst og kulturfeltet, Oslo kommune

Hvorfor er dere her i dag? Hva ønsker du å få ut av dette? Hva vil du bidra med?

Litt om ledelse

Ledelse vs. ledelse Hvilket betyr Leder er noe du er/har/gjør (Posisjon/rolle/handling) Du kan være leder uten å lede Du kan lede uten å være leder Hvilket betyr At en virksomhet kan ha mange ledere uten at det utøves ledelse 23.08.11 Ole Hope

Personalleder Faglig leder Rådgiver Prosjektleder Teamleder Seksjonsleder Prosjektleder Faglig leder Teamleder Administrativ leder Personalleder Roller påvirker oss og forventningene til oss. Alle med deres utdanningsnivå håndterer kunnskap, kompetanse og makt – uten alltid å være bevisst på hva denne kompetansen og autoriteten består i. Ikke alltid har man legitimitet ovenfor seg sjøl en gang Saksbehandler Rådgiver Forsker

Rolleutøvelse:

Engasjere Motivere Utvikle Formidle Beslutte Analysere Kommunisere Konkludere Beslutte Utvikle Analysere Kommunisere Engasjere Motivere Lederrollen har en hel del krav til seg som ofte er gjensidig motstridende; i alle fall tilsynelatende Involvere Formidle Rådgi

Ledelsesfeltet – en oppdagelsesreise Hva vil så jeg med mitt lederskap? Coca Cola – brun sukkerdrikk & verdensutvikling - SAS, Citi, STB Finans, Bank & Liv. Fra Finans til Ledelse. Viktig veivalg. STB – siden 1767, osv, bærer av merkevarer som Norske Folk, UNI, Norden, Idun, Norges Brannkasse m.m. Økonomisk trygghet for nordmenn i over 240 år. Viktig samf. institusjon. Pensjonsutbetaleren! Kundevennlig, medarbeidervennlig og bærekraftig. Vi kan ikke redde verden alene, men vi bidrar innefor vårt område! Det er jeg stolt av! Kofi Annan – ark med hvit prikk. Sorte prikker også i STB, men vi er best! Men vi må forenkle, kommunisere bedre, bli mer kunderettet og unngå unødig kompleksitet i alle ledd. Gjøre ting riktig først gang! Min Kongstanke: Bruke mesteparten av mitt våkne liv på å en gang avlevere et STB som er litt bedre enn det jeg kom inn i i 2001. Enklere, smartere og mer kundevennlig enn noen annen nordisk finansinstitusjon. Leve opp til visjonen som Norden fremste og mest respekterte samarbeidspartner innenfor vår bransje. Sammen kan vi gjøre store ting!

Den første oppdagelsen….. Hvorfor i all verden skal andre ville bli ledet av nettopp deg?

Noen refleksjoner om ledelse

Ledelse er… Ledelse er å skape resultater gjennom andre Ledelse er å bidra til realisering av virksomhetens mål sammen med og gjennom medarbeiderne Ledelse er å skape merverdi – ikke være propp i systemet!

Utviklingen av lederrollen Du må vite det vil si å være leder hvilke oppgaver skal du utføre og ikke utføre hvilke roller har du på ulike arenaer utvikle forståelsen for egen lojalitet se din avhengighet av andre føle arbeidspresset starte bevegelsen mot din lederidentitet Du må utvikle mellommenneskelig dømmekraft hvordan utøve din autoritet hvordan skal du akseptere og reagere på forskjellighet hvordan motivere deg selv og andre

Utvikling av lederrollen Du må utvikle selvforståelse finne egne grenser finne ut hva du kan og ikke kan finne ut hvordan du innvirker på andre Du må lære og takle stress og sterke følelser lære å leve med isolasjon lære å leve med følelsen av å ikke alltid strekke til

Du kan ikke gjøre det alene

Sosiale nettverk Hvorfor ha fokus på sosiale nettverk? Veldrevne nettverk og utviklede sosiale relasjoner er kritisk for produksjon, læring og innovasjon (Cross & Parker 2004)

Sosial kapital referer til de ressurser som er innebygget i og flyter gjennom relasjonelle nettverk (Adler & Kwon 2002, Coleman 1988)

Likesom et skrujern (fysisk kapital) eller en universitetsutdannelse (human kapital) kan øke produktivitet (både individuell og kollektiv), således kan sosial kontakt påvirke produktiviteten for individer og grupper. (Putnam 2000)

Hvor kommer de gode ideene fra?

1. Det ensomme geni?

eller

2. Gjenbruk av idéer som er velkjent og velbrukt - i en ny sammenheng?

It’s not where you take things from – it’s where you take them to Jean-Luc Godard

Tillit Deling av utfordringer, problemstillinger, kompetanse og ideer krever trygghet og tillit mellom medlemmer i et nettverk.

Tillit basert på kompetanse ”Jeg tror at du vet hva du snakker om”

Tillit basert på medfølelse ”Jeg venter at du ikke går videre med min åpenhet”

Oppgave: I min jobb, i min rolle. Hvem er det viktig at jeg har: Sterke bånd til? Svake bånd til?

Vi er mennesker fordi våre forfedre lærte å dele sin mat og sine kunnskaper i et nettverk av gjensidig forpliktelser Richard Leakey, arkeolog

Krav til ledelse- en ny lederrolle: Knappe ressurser Krav om effektiv utnyttelse av ressurser Brukere i fokus Komplekse og sammensatte problemstillinger som skal løses Helhetstenkning Spesialisering-kunnskapssamfunnet Forbruker-makt ……..krever samarbeid på tvers ……..krever evne til å jobbe og dra nytte av nettverk

Nettverk for deg Hva slags nettverk har du? Hvor viktig er nettverk for deg og hva slags nettverk trenger du for å lykkes? Hva må til for at et nettverk skal oppleves nyttig for deg?

Personlige nettverk Er dere enig i dette? Hva tenker dere? ”De som ikke selv skaper og pleier sine nettverk risikerer å plassere seg selv på sidelinjen, og i verste fall ende opp som frustrerte tilskuere.” Professor Tom Colbjørnsen

Ibarra: Tre typer av nettverk Operasjonelt nettverk Hjelper deg til å håndtere ditt nåværende ansvar (nødvendig for å få ting gjort) Personlig nettverk Hjelper deg ift. støtte og personlig utvikling/karriere Strategisk nettverk Hjelper deg til å oppdage nye forretningsmuligheter og viktige interessenter du må ha med deg (inspirere til innovasjon, plukke opp trender etc.) Analysis was made on a number of managers. Result – they differed on how intensively they used the operational and the personal network. But nearly all of them underutilized the strategic networking. Operational – typical in Telenor. Need it to get things done. (strong ties?) Personal – support (strong ties) and important for your career (weak ties) Strategic – get input, inspire innovation, picking up trends – happens anywhere (e.g. meeting other parents in kindergarden etc.) Kilde: Ibarra, H. & Hunter, M. (2007). How Leaders Create and Use Networks. HBR, Jan 01, 2007

Hvordan bygger vi nettverk? Verdien av å knytte sosiale bånd i profesjonelle sammenhenger har vært dokumentert av mange forskere. Hvordan vi bygger nettverk varierer stort. Noen viktige variabler: Personlighet Kjønn Kultur Sosial kapital Verdien av å knytte sosiale bånd i profesjonelle sammenhenger har vært dokumentert av mange forskere Hvordan vi bygger nettverk varierer stort To viktige variabler: personlighet og kjønn (hva med kultur? Power distance?) Kultur og sosial kapital: Andre mulige forklaringer ligger i forskjell i status og power difference i samfunnet. Kvinner er avhengig av menn fordi de er de som sitter i høyere posisjoner og avgjør deres skjebne. Vi må derfor være mer forsiktig i vår interaksjon med våre ledere. (Snodgrass 1992) Forskning har vist at sosial kapital er essensielt i nettverksbygging (Lin 2001). ”Sosial kapital” defineres som de ressursene den enkelte arbeider har gjennom rikdom, informasjon, makt, rykte og tilgangen til andres nettverk og sosiale kapital

Much like the development of any skill, networking begins with attitude! Vær personlig – vær deg selv! Ærlighet (etikk er et sentralt tema innen nettverksbygging) Gjensidighet og åpenhet er relevante etiske idealer Du må være interessert for å være interessant - balansere sympatiskhet og selskapelighet Du må først gi noe til andre for å kunne få noe tilbake Balansekunst – mestre balansen mellom det å nytte og det å utnytte Begynner du å bygge nettverk først den dagen du trenger det, er det for sent.

Hvordan bygger menn nettverk? Forskning har vist at menn oftere overestimerer betydningen av vennskapsbånd enn kvinner. Det vil si at de tror bekjente er nærmere venner enn det en kvinne ville ha bedømt et liknende bekjentskap til å være. Hvordan oppfatter vi våre sosiale bånd? Forskning har vist at menn oftere overestimerer betydningen av vennskapsbånd enn kvinner. Det vil si at tror bekjente er nærmere venner en det en kvinne ville ha bedømt et liknende bekjentskap til å være. - hvorfor er det slik? – spør ut i forsamlingen Menn overestimerer styrken av sine vennskapsbånd: Mulige forklaringer: Forskjellen i sosialisering gjør at menn ikke er i like god stand til tolke andres sosiale intensjoner (Carnelley, Ruscher og Shaw 1999) Deres posisjon i hierarkiet i organisasjonen gir dem høyere status og de trenger derfor ikke være like var for sosiale signaler SE NOTATER PÅ NESTE SLIDE

Hvordan bygger kvinner nettverk? Kvinner er mer forsiktige/tilbakeholdne med å bruke vårt nettverk enn menn! (Det koster kvinner mer å utnytte nettverksbånd.) Det er viktig å være klar over! Det er ikke menns inkompetanse i tolkningen av sosiale signaler, men faktumet at de ikke trenger det fordi de har høyere status og mer makt slik situasjonen er i dag. Støtte for denne teorien ligger i et studie som fant at også kvinner i høyere posisjoner overestimerer sine nettverk- og tillitsband til andre kvinner. Det interessante er at både menn og kvinner overvurderte sine nettverksband i forhold til andre kvinner og ikke menn. Psykoanalytisk teori: Menn løsriver seg fra mor og identifiserer seg med far for å forme sin identitet, mens kvinner identifiserer seg med sin mor. Denne løsrivelsen fører til at menn blir mindre forholdsorientert enn kvinner. Dette kan føre til at menn er mindre opptatt av relasjon til andre mennesker og dermed mindre i stand til å oppnå et faktisk/reelt bilde av seg selv og forholdet til andre mennesker. Andre mulige forklaringer ligger i forskjell i status og power difference i samfunnet. Kvinner er avhengig av menn fordi de er de som sitter i høyere posisjoner og avgjør deres skjebne. Vi må derfor være mer forsiktig i vår interaksjon med våre ledere. (Snodgrass 1992) Forskning viser også at mennesker med mye makt, tar mindre hensyn til andre og er mindre var for signaler fra andre mennesker. Siden det ofte er menn som sitter i slike posisjoner og kvinner ofte befinner seg i lavere posisjoner i organisasjonen virker det rimelig å tro at kvinner har en mer realistisk oppfattelse av den sosiale situasjonen. Konsekvens: Vi kvinner er mer forsiktig/tilbakeholden med å bruke vårt nettverk enn menn! Forskning har vist at sosial kapital er essensielt i nettverksbygging (Lin 2001) ”Sosial kapital” defineres som de ressursene den enkelte arbeider har gjennom rikdom, informasjon, makt, rykte og tilgangen til andres nettverk og sosiale kapital Stort nettverk øker informasjonstilgangen og flyten At det er en verdi i form av karrieresprang, fordeler, bonus osv i det å knytte sosiale band på jobben, har vært dokumentert av mange forskere Sosialisering som i Freuds teori Det som følger av punkt 2 er at det ikke er menns inkompetanse i tolkningen av sosiale signaler, men faktumet at de ikke trenger det fordi de har høyere status og mer makt slik situasjonen er i dag. Støtte for denne teorien ligger i et studie som fant at også kvinner i høyere posisjoner overestimerer sine nettverk- og tillitsband til andre kvinner. Det interessante er at både menn og kvinner overvurderte sine nettverksband i forhold til andre kvinner og ikke menn. Resultatet av dette er at menn overestimerer sine nettverksband. Kvinner har et mer realistisk bilde. Det koster mer å utnytte våre band og menn mindre. Viktig at vi er klar over dette.

Hva er det «riktige» bilde av organisasjoner?organisasjonen?

Sosiale nettverk i organisatorisk kontekst Formell struktur Grenser og funksjoner Ansvarsområder Integrerende mekanismer Lederskap og kultur Lederskapsnormer og adferd Kulturelle verdier og normer for adferd HR praksis Rekruttering Introduksjon Utvikling Evaluering Belønning Administrasjon av arbeid Arbeidsplanlegging og prosjektadministrasjon Arbeidskontekst og verktøy Strategisk posisjonering Underbygger mønstrene i de sosiale nettverkene strategiske mål? Avstemme Cross & Parker 2004

Sosiale nettverk i organisatorisk kontekst Formell struktur Grenser og funksjoner Ansvarsområder Integrerende mekanismer Lederskap og kultur Lederskapsnormer og adferd Kulturelle verdier og normer for adferd HR praksis Rekruttering Introduksjon Utvikling Evaluering Belønning Administrasjon av arbeid Arbeidsplanlegging og prosjektadministrasjon Arbeidskontekst og verktøy Strategisk posisjonering Underbygger mønstrene i de sosiale nettverkene strategiske mål? Avstemme Blir man oppmuntret til å søke støtte og informasjon utenom linjen? Cross & Parker 2004

Sosiale nettverk i organisatorisk kontekst Formell struktur Grenser og funksjoner Ansvarsområder Integrerende mekanismer Lederskap og kultur Lederskapsnormer og adferd Kulturelle verdier og normer for adferd HR praksis Rekruttering Introduksjon Utvikling Evaluering Belønning Administrasjon av arbeid Arbeidsplanlegging og prosjektadministrasjon Arbeidskontekst og verktøy Strategisk posisjonering Underbygger mønstrene i de sosiale nettverkene strategiske mål? Avstemme Blir man oppmuntret til å søke støtte og informasjon utenom linjen? Vektlegger planleggingsprosesser og mål samhandling mellom funksjoner og enheter? Cross & Parker 2004

Sosiale nettverk i organisatorisk kontekst Formell struktur Grenser og funksjoner Ansvarsområder Integrerende mekanismer Lederskap og kultur Lederskapsnormer og adferd Kulturelle verdier og normer for adferd HR praksis Rekruttering Introduksjon Utvikling Evaluering Belønning Administrasjon av arbeid Arbeidsplanlegging og prosjektadministrasjon Arbeidskontekst og verktøy Strategisk posisjonering Underbygger mønstrene i de sosiale nettverkene strategiske mål? Avstemme Har man møteplasser og nok tid til å søke input fra andre eller gjøre seg tilgjengelig for andre? Cross & Parker 2004

Sosiale nettverk i organisatorisk kontekst Formell struktur Grenser og funksjoner Ansvarsområder Integrerende mekanismer Lederskap og kultur Lederskapsnormer og adferd Kulturelle verdier og normer for adferd HR praksis Rekruttering Introduksjon Utvikling Evaluering Belønning Administrasjon av arbeid Arbeidsplanlegging og prosjektadministrasjon Arbeidskontekst og verktøy Strategisk posisjonering Underbygger mønstrene i de sosiale nettverkene strategiske mål? Avstemme ar man møteplasser og nok tid til å søke input fra andre efor andre? Blir medarbeidere med den mest relevante kompetansen er knyttet til prosjekter når disse blir igangsatt (eller de en leder liker eller kjenner)? Cross & Parker 2004

Sosiale nettverk i organisatorisk kontekst Formell struktur Grenser og funksjoner Ansvarsområder Integrerende mekanismer Lederskap og kultur Lederskapsnormer og adferd Kulturelle verdier og normer for adferd HR praksis Rekruttering Introduksjon Utvikling Evaluering Belønning Administrasjon av arbeid Arbeidsplanlegging og prosjektadministrasjon Arbeidskontekst og verktøy Strategisk posisjonering Underbygger mønstrene i de sosiale nettverkene strategiske mål? Avstemme ar man møteplasser og nok tid til å søke input fra andre efor andre? Blir medarbeidere med den mest relevante kompetansen er knyttet til prosjekter når disse blir igangsatt (eller de en leder liker eller kjenner)? Cross & Parker 2004

Sosiale nettverk i organisatorisk kontekst Formell struktur Grenser og funksjoner Ansvarsområder Integrerende mekanismer Lederskap og kultur Lederskapsnormer og adferd Kulturelle verdier og normer for adferd HR praksis Rekruttering Introduksjon Utvikling Evaluering Belønning Administrasjon av arbeid Arbeidsplanlegging og prosjektadministrasjon Arbeidskontekst og verktøy Strategisk posisjonering Underbygger mønstrene i de sosiale nettverkene strategiske mål? Avstemme Er samarbeidsevne en viktig faktor ved rekruttering og belønning av medarbeidere? Introduserer vi nye medarbeidere slik at deres kompetanse blir tydelig for andre, og andres kompetanse tydelig for dem? Cross & Parker 2004

Sosiale nettverk i organisatorisk kontekst Formell struktur Grenser og funksjoner Ansvarsområder Integrerende mekanismer Lederskap og kultur Lederskapsnormer og adferd Kulturelle verdier og normer for adferd HR praksis Rekruttering Introduksjon Utvikling Evaluering Belønning Administrasjon av arbeid Arbeidsplanlegging og prosjektadministrasjon Arbeidskontekst og verktøy Strategisk posisjonering Underbygger mønstrene i de sosiale nettverkene strategiske mål? Avstemme Har man felles mål som oppmuntrer medarbeider til å søke allianser, ressurser og løsninger på tvers av grenser? Cross & Parker 2004

Organisasjonspolitikk: Uformelle, uoffisielle og noen ganger skjulte forsøk på å vinne innflytelse, selge ideer, påvirke organisasjonen, skaffe seg makt eller nå mål.

Organisasjonspolitisk kløkt Organisasjonspolitisk kløkt er hvordan du, på en etisk forsvarlig måte, bygger en kritisk masse av støtte for ideer som du virkelig bryr deg om (DeLuca 1999). Utfordringen er å få fram bidragene dine med rett tyngde på rett nivå i organisasjonen, på måter som ikke er uetiske. Det gjelder også å oppføre seg slik at du ikke gjør deg umulig i organisasjonen og blir parkert på et sidespor (Brandon 2004).

Ferdigheter i kløktig lederskap Sosial kløkt – evne til å lese og forstå mennesker Mellommenneskelig påvirkning – å handle basert på innsikt i andre mennesker for å oppnå det du ønsker Evne til å bygge nettverk – relasjoner, allianser og koalisjoner Utvise oppriktighet – hva du gjør i kombinasjon med hvordan; inngi tillit og trygghet Ferris 2005

Ledernettverk: Erfaringsdeling Lære av andre Faglig påfyll Få og gi tilbakemeldinger Utvikle selvinnsikt Bli utfordret – utfordre Støtte og oppmuntring Forskning på egen lederpraksis

Takk for meg- og lykke til: Ta gjerne kontakt for en uformell prat om ditt behov for læring og utvikling- for deg eller dine underledere/medarbeidere Anne.sanden@aff.no eller aff.no