Utviklingssenter for Sykehjem - Oppland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Hordaland Turner Syndrom Forening
Fra ord til liv Mars 2011.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
VERDIGHETSPRINSIPPER
Normer, verdier og holdninger
Vernetjenesten Kristiansund Hovedverneombudet.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Samspill og Samhandling
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Bærum Kommune – I Kompendium
”Motivasjon i arbeid med pasienter med kronisk nyresvikt”
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Kvinne på topp September2008.
Selvfølelse vs selvtillit
Grend Bedriftshelseteneste Vårseminar 2012
Det gode Det rette Det rettferdige
Hva er aktivitet og deltakelse?
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Horten Videregående Skole Personalseminar
- roller og forventinger
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Skattejakt-samling på torsdag
Roman- og novelleanalyse
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Teambygging og fasilitering
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Utdanningsforbundet Troms Lederkonferansen 2013
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Overskudd Trygghet Kjærlighet Respekt Lojalitet Nærhet Latter Omsorg Anerkjennelse Begeistring Felles interesser Tid for.
12 Reflekterende lesing.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Lederstil og Motivasjon.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
BARNAS BARNEVERN 2020.
Vi vil «være sammen»; for barna…
TROND HAUKEDAL AS Røros Hotel september 2010 ” Motiverende ledelse i barnehagen ”….. - et motivasjons- og inspirasjons-seminar ved Trond E.Haukedal.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Selvfølelse og selvtillit Leksjon 14. Selvfølelse ”Bevisstheten om verdien av egen person” Knyttet til selvinnsikt Vår egen opplevelse av hvem vi er og.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verdensdagen for Psykisk Helse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
1 Kommunikasjon.
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingssenter for Sykehjem - Oppland ”På godfot med seg selv” – som utgangspunkt for trygghet, arbeidsglede og motivasjon… Utviklingssenter for Sykehjem - Oppland Den 5.nettverkskonferansen Honne den 13. Mars 2014 trond@trondhaukedal.no www.trondhaukedal.no Trond Haukedal AS +47 95 80 95 44

«Arbeidsgiver sin største utfordring» er : Å frigjøre og nyttiggjøre seg all den fagkunnskapen, ekspertisen, kreativiteten og personlige kvaliteter – som finnes hos hver ansatt. Dette skaper fokus på kommunikasjon, ledelse og selvledelse.

Ditt potensiale ……

Det «store» spørsmålet … Hvordan må ting være tilrettelagt og på plass inni meg og rundt meg, - for at jeg skal kunne fungere optimalt og yte 100 % som arbeidstaker, menneske, og medmenneske ?

Hvorfor er «jeg» her ? «Menneskekunnskap» Fag Holdning Handling

Arenamodellen : JOBB PRIVAT PER Bente FRITID

Din viktigste arbeidsplass … Din viktigste arbeidsplass er ditt eget innvendige landskap. Det du åpner opp for og gir bevissthet, kan du gjøre noe med. Det som forblir ubevisst gjør noe med deg !

Den robuste personligheten Personlig trygghet og egenbevissthet: Oversikt og bevissthet over egne ressurser. Målbevisst. Ydmyk og respektfull i sitt møte med andre mennesker. Åpen og positiv. Holdning og engasjement: Evne til å tro på seg selv. Er tilstede i eget liv og bruker energien konstruktivt. Våger å delta fullt og helhjertet i livets mange situasjoner. Offensiv, våger å ta utfordringer: Ønsker og våger å bli utfordret og stimulert. Tolererer usikkerhet og vet at enkelte tilbakeslag er naturlig og lærerikt.

skaper … Opplevelser Følelser Holdninger «Kultur»

Vi må tenke følelser fordi det er det som styrer oss : Tanker Følelser Adferd

Høysensitivitet : Omtrent hver femte menneske / nesten 1 mill. nordmenn er født med et karaktertrekk som gjør dem ekstra sensitive og mottakelige overfor stemninger, atmosfære, andres humør, lyd, lys og lukter. Dette er estetikerne som med sin følsomhet har naturlig omsorgsevne og evne til empati – dersom omgivelsene verdsetter dem, og gir dem handlingsrom og tid. Men det moderne samfunnet har høyt tempo og mangler ”menneskekunnskap”. Slik står de høysensitive i fare for å bli en belastning for samfunnet – istedenfor å være en enorm ressurs …..

Karakteristika hos de «høysensitive» De kan reagere 3-5 ganger sterkere på andres humør, kroppsspråk og stemmebruk. De er tilsvarende følsomme for andres energi, stemningsleie og følelser. De fleste reagerer sterkere på lyder, lys og lukter. Noen er svært sensitive på tøy og stoffer mot huden. Man kan altså bli gladere enn de fleste – og mer lei seg enn de fleste. Man har således en større og mer dynamisk følelsesskala enn normalpopulasjonen. De er mer empatiske og omsorgsfulle og har større evne til å lese hvordan andre mennesker har det og hva de trenger. Forts.

I en verden av ”støy” kan de bli bombardert med stimuli og inntrykk – og bli overveldet. Denne ”metningsreaksjonen” gjør at de trenger tid til å bli bearbeidet, balansert og på nytt mottakelig for inntrykk. Høysensitive trenger derfor normalt en god del ”alenetid”. Høysensitive er veldig verdiorienterte og analyserer og kan reagere på ting på et dypere plan. Dette gjør dem mer kreative og gir i mange tilfeller evne til å uttrykke ting på et høyt kunstnerisk plan og nivå. Høysensitivitet er ”kunstner-genet” – og du kan regne med at de aller fleste malere, musikere, forfattere, og andre utøvende kunstnere på høyt nivå er høysensitive En høysensitiv som er ikke er i balanse / har mange ikke-sorterte inntrykk og opplevelser i seg – kan være veldig sårbar for krav, kritikk, press og stress. Fra Solstråleboken

Hva skaper relasjonskvalitet ? Empati/ holdning/ menneskesyn Selvbilde/ personlighet/ kommunikasjonsprofil Kunnskap om følelser Rolletrygghet

Psykologien er læren om mennesket … … og mennesket er samspill mellom tanker, følelser og handlinger. Tanker og handlinger er «hurtige» i sin natur. Følelsene er «langsomme» … Mennesket har det bra når det er i balanse.

Et «fullt» utviklet menneske balanserer mellom: Å se; observerer verden på en objektiv måte basert på bevisste verdier ( SQ ) Å tenke; reflekterende og undrende. Søker mening og sammenheng ( IQ ) Å føle; kjenner på følelser og hva de forteller oss ( EQ ) Å handle; sluttresultatet i prosessen. Refleks vs. reaksjon

Før fagkunnskap, nå kompetanse ! Fagkunnskap: Faglig spisskompetanse, allmenn orientering og erfaring. Personlige egenskaper: eksempelvis empati/ innlevelsesevne, kommunikasjonsevne, selvstendighet, egenverdi/ selvtillit. Motivasjon: Ønsker å gjøre sitt beste. Innstilling, vaner og mønstre.

MOTIVASJON Veien til motivasjon KRAV Aksept / anerkjennelse Tillit Trygghet KRAV

Kompetanse er karosseriet i det fartøyet som skal føre oss inn i framtiden. Selvbildet vårt er motoren. Motivasjon er bensinen.

Visjon Dersom et menneske oppdager sin egen verdi, kan det skje revolusjoner !

Det viktigste : Barn trenger kjærlighet ! Masse KJÆRLIGHET ! Får de det – kommer VETTET av seg selv ! Astrid Lindgren

20 % uheldige adferds- mønstre 80 % god

Vs. «Følelsesmessig egenkapital» INNSKUDD : Å være Framsnakke Motivasjon Bli sett Aktiv Langsom tid «Ekte opplevelser» Selvhevdende Inkludering Rettferdighet Ros / få bekreftelser Takknemlighet Holde avtaler med seg selv UTTAK: Prestere Baksnakke Krav Avvise Passiv Hurtig tid «Liksom opplevelser» Være passiv / aggressiv Styring Likhet Så tvil Misnøye Svikte seg selv Vs.

Forholdet mellom selvtillit og selvfølelse: Selvbilde / grad av selvrespekt Selvfølelse Fordi jeg er meg er jeg verdifull. Stabil ballastfølelse. INDRE Selvtillit En ustabil øyeblikks-følelse som oppstår når vi mestrer / presterer. YTRE

Selvtillit Forholdet mellom selvtillit og selvfølelse: Selvfølelse Selvbilde / grad av selvrespekt Selvtillit Selvfølelse

«Feedback- trappen» Forandre Forstå Forklare Forsvare Forkaste

Koblingen mellom EGENVERDI og PRESTASJON …

Skill sak og person- ikke tull med EGENVERDIEN !

Tenk SELVFØLELSE : Vi trenger et STERKT INDRE – for å stå imot et stadig mer krevende YTRE !

Det starter med våre tanker …. Vær oppmerksom på dine tanker, for de blir til ord. Vær oppmerksom på dine ord, for de blir til handlinger. Vær oppmerksom på dine handlinger, for de blir til vaner. Vær oppmerksom på dine vaner, for de blir din karakter. Vær oppmerksom på din karakter, for den blir din skjebne.

Kos med Ros ! = Motivasjon Føle/ mene Ta imot/ takke Gi ros Få ros Slipp rosen inn Konkret/ ærlig Fysisk nærhet Tro på rosen = Motivasjon

Når sjelen får næring, blir personen vakker. Når personen er vakker, blir det harmoni i hjemmet. Når det er harmoni i hjemmet, blir det orden i landet. Når det er orden i landet – blir det fred i verden. Kinesisk ordtak