Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Grend Bedriftshelseteneste Vårseminar 2012
”Korleis møte omstilling og endring – med tryggleik, motivasjon og arbeidsglede”…..? - en motivasjons- og inspirasjons- seminar ved Trond Edvard Haukedal Grend Bedriftshelseteneste Vårseminar 2012 Øystese den 26 april 2012 Tlf: Mail: TROND HAUKEDAL AS
2
Om å kunne mer enn man kan…
Når arbeidsfellesskapet preges av gjensidig anerkjennelse, oppmuntring og konstruktiv kritikk av holdninger og yrkesutøvelse – kan all energi settes inn i arbeidet. Et inspirerende miljø gjør at man kan mer enn man kan. Inspirasjonen styrker evnen til å kombinere våre kunnskaper og kunnskapsområder – og styrker fantasi, skaper evne og fleksibilitet. Guttorm Fløystad TROND HAUKEDAL AS
3
OVERBLIKK Strategisk nivå NÆRHET Operativt nivå
FREMTID FORTID TROND HAUKEDAL AS
4
Om endring…. Det moderne arbeidslivet er konstant i endring. Hver dag er omstillingstid ! Før fikk vi sjansen til å lære ”å stå på hodet”. Da fikk man en pålitelig venn til å ta imot beina og hjelpe den hodestående til å finne balansen. Så trente man mot en vegg eller et tre. Etter lang trening kunne man stå på hodet ! Nå rykker ledere og samfunnskrefter beina under folk og snur dem på hodet før man får tenkt tanken på å stå opp-ned. Det gjør folk ”syke og sykelige”. TROND HAUKEDAL AS
5
For å lykkes med endring….
Skal omstillingsprosesser lykkes, må de som berøres av det nye selv få sin stemme hørt og sine tanker tenkt sammen med andre i gode samtaler. Selv der det tilsynelatende ikke finnes tid til tankene og følelsene, må tiden finnes. Man må kunne tenke seg om og tenke seg ”inn på den andre siden”. Mangfold er utviklingens hovedkilde. Tom Tiller – i forordet til Jesper Juul/Helle Jensens bok ” Fra lydighet til ansvarlighet” TROND HAUKEDAL AS
6
Hvorfor er ”jeg” her ? ”MENNESKE- FAG KUNNSKAP” HOLDNING HANDLING
TROND HAUKEDAL AS
7
Summeoppgave: Hva menes med ”menneskekunnskap” i praksis – relatert til jobbhverdagen som leder / medarbeider i arbeidslivet i 2012 / gi eksempler på situasjoner fra jobbhverdagen – der ”menneskekunnskap” er nødvendig ? TROND HAUKEDAL AS
8
”En arbeidsplass er som et fotball-lag”:
Alle ”spillerne” må gjøre sitt beste for å lykkes. Alle må kjenne sine roller, sin betydning og sin plass på laget. Alle spillerne må ”trene” jevnlig. Alle spillerne må fremstå med engasjement og vinnervilje. I lagspill er det ”laget” som vinner – og ”laget som taper….. TROND HAUKEDAL AS
9
Mennesket – og endring…
95 % av vår atferd har sin kilde i vaner…. ”Ingen” liker derfor endring…. Den mest naturlige reaksjonen på endring – er således motstand…. Endring er utfordrende – fordi vi vet hva vi har hatt – men kjenner ennå ikke det nye… Fornuften kan se det positive i endring – men følelsene har ikke lyst…. TROND HAUKEDAL AS
10
Produktivitet….. (hva vi gjør i arbeidstiden) Der er ingenting som påvirker produktiviteten i bedrifter og organisasjoner – enn de ansattes motivasjon…. TROND HAUKEDAL AS
11
Selvbildet vårt er Motoren. Motivasjon er Bensinen.
Kompetanse er Karosseriet i den farkosten som skal føre oss inn i framtiden. Selvbildet vårt er Motoren. Motivasjon er Bensinen. TROND HAUKEDAL AS
12
Visjon Dersom et menneske oppdager sin egen verdi, kan det skje revolusjoner…. TROND HAUKEDAL AS
13
Det aller viktigste : Barn trenger KJÆRLIGHET ! Masse KJÆRLIGHET ! Får de det – så kommer VETTET av seg selv ! Astrid Lindgren TROND HAUKEDAL AS
14
Utgangspunktet: Et menneske trenger å bli elsket.
I mangel på det – beundret. I mangel på det – fryktet. TROND HAUKEDAL AS
15
Summeoppgave: Diskuter og vurder i gruppen – hvilke forventninger, behov og ønsker dere har til dette seminaret…
16
Den ”robuste personligheten”
Trygghet: Oversikt og bevissthet over egne ressurser. Målbevisst. Ydmyk og respektfull i sitt møte med andre mennesker. Åpen og positiv. Engasjement: Evne til å tro på seg selv. Være tilstede i sitt eget liv og bruke energien konstruktivt. Våge å delta fullt og helhjertet i livets mange situasjoner. Ta utfordringer: At man ønsker og tør å bli utfordret og stimulert. Tolererer usikkerhet, og vet at enkelte tilbakeslag er naturlig – og lærerikt… TROND HAUKEDAL AS
17
1 Service / relasjons-formelen Suksess Virkeligheten Forventningene
TROND HAUKEDAL AS
18
Bakteppe for samhandling og kommunikasjon:
Psykologi er læren om mennesket. Et menneske er i grove trekk et samspill av 3 hovedfaktorer / nivåer: Tankene / det som foregår i hodet Følelsene Handlinger / aktiviteter / atferd Den største utfordringen i kommunikasjon er å få samtalepartnerne til å møtes på samme nivå. Mennesket trives best når det er i balanse. TROND HAUKEDAL AS
19
MENNESKET ER ET SAMSPILL AV 3 FAKTORER – MED ULIK FUNKSJON…
TANKENE VÅRE FØLELSENE VÅRE ADFERDEN VÅR TROND HAUKEDAL AS
20
Et menneske kommuniserer på tre nivåer :
Tanker Følelser Adferd TROND HAUKEDAL AS
21
Vår personlighet: Men omstilling og endring – og pressede situasjoner - aktiverer menneskets iboende konflikt: FORNUFT FØLELSER Mål: Utvikling Mål: Stabilitet TROND HAUKEDAL AS
22
Den ”evige iboende” konflikten…
”Store meg”: Ser og forstår at jeg er elskbar og har mange gode kvaliteter Ser hva som kreves og bør gjøres Er realistisk og fornuftig. Overreagerer ikke. Vet at ting tar tid Forstår at det viktigste er å stille opp for seg selv ”Lille meg”: Føler seg mindreverdig og sårbar – og velger ”flukt” / passivitet – eller ”angrep” / aggressivitet for løse den vanskelige situasjonen Reagerer kun følelsesmessig; barnslig, dramatisk og umodent Må rettferdiggjøre følelsene – der og da Gjør det vanskelig for seg selv og andre – å bli akseptert og likt TROND HAUKEDAL AS
23
MENNESKET ER ET SAMSPILL AV 3 FAKTORER – MED ULIK FUNKSJON…
TANKENE VÅRE FØLELSENE VÅRE ADFERDEN VÅR TROND HAUKEDAL AS
24
Et menneske kommuniserer på tre nivåer :
Tanker Følelser Adferd TROND HAUKEDAL AS
25
Vår personlighet: Men omstilling og endring – og pressede situasjoner - aktiverer menneskets iboende konflikt: FORNUFT FØLELSER Mål: Utvikling Mål: Stabilitet TROND HAUKEDAL AS
26
kopling koplingen mellom EGENVERDI og PRESTASJON… _____ _____ _____
MESTRING / PRESTERE + + _____ _____ _____ _____ kopling _____ _____ _____ _____ _____ _____ _ _ TROND HAUKEDAL AS
27
Summeoppgave: Diskuter hvilke konsekvenser et ”prestasjonsorientert selvbilde” kan ha for oss / beskriv tegn og symptomer på et ”prestasjonsorientert selvbilde” ? TROND HAUKEDAL AS
28
kopling Skill SAK og PERSON - ikke ”tull” m EGENVERDIEN… _____ _____
MESTRING / PRESTERE + + _____ _____ _____ _____ kopling _____ _____ _____ _____ _____ _____ _ _ TROND HAUKEDAL AS
29
Å utvikle mennesker – ved hjelp av OPPMERKSOMHET …..
Positiv ”Når du oppfører deg slik, LIKER JEG DEG” Negativ ”Når du gjør slike ting, LIKER JEG DEG IKKE” ”JEG LIKER DEG IKKE” Betinget Ubetinget ”JEG LIKER DEG” TROND HAUKEDAL AS
30
kopling koplingen mellom EGENVERDI og PRESTASJON… _____ _____ _____
MESTRING / PRESTERE + + _____ _____ _____ _____ kopling _____ _____ _____ _____ _____ _____ _ _ TROND HAUKEDAL AS
31
Summeoppgave: Diskuter hvilke konsekvenser et ”prestasjonsorientert selvbilde” kan ha for oss / beskriv tegn og symptomer på et ”prestasjonsorientert selvbilde” ? TROND HAUKEDAL AS
32
kopling Skill SAK og PERSON - ikke ”tull” m EGENVERDIEN… _____ _____
MESTRING / PRESTERE + + _____ _____ _____ _____ kopling _____ _____ _____ _____ _____ _____ _ _ TROND HAUKEDAL AS
33
Å utvikle mennesker – ved hjelp av OPPMERKSOMHET og OMSORG…..
Positiv ”Når du oppfører deg slik, LIKER JEG DEG” Negativ ”Når du gjør slike ting, LIKER JEG DEG IKKE” ”JEG LIKER DEG IKKE” Betinget Ubetinget ”JEG LIKER DEG” TROND HAUKEDAL AS
34
din ”viktigste arbeidsplass”…
Din viktigste arbeidsplass er ditt eget innvendige landskap. Det du åpner opp for og gir bevissthet, kan du gjøre noe med. Det som forblir ubevisst, gjør noe med deg … TROND HAUKEDAL AS
35
Selvledelse: Er måten vi tenker og handler på og totalt sett håndterer de utfordringer vi står overfor og de hendelser som skjer i hverdagen. De viktigste ”redskapene” vi har til disposisjon er vår egenbevissthet, vårt selvbilde og vår kompetanse. TROND HAUKEDAL AS
36
Selvledelse: For å yte maksimalt og lede oss selv motivert og effektivt, trenger vi å få bekreftet at vi er verdifulle. Det betyr å etablere en målestokk / standard på hvordan vi fortjener å bli behandlet, og hvordan vi skal behandle oss selv. TROND HAUKEDAL AS
37
80% god 80% www.trondhaukedal.no 20 % uheldige Adferds-mønstre
TROND HAUKEDAL AS
38
Oppgave: Dette er MEG ! Det 80% ”GODE”: TROND HAUKEDAL AS
39
”Følelsesmessig egenkapital”
INNSKUDD: Å være vs. Framsnakke vs. Motivasjon vs. Bli sett vs. Aktiv vs. Langsom tid vs. ”Ekte opplevelser ” vs. Selvhevdelse vs. Inkludering vs. Rettferdighet vs. Ros / få bekreftelser vs. Takknemlighet vs. Holde avtaler med seg selv vs. UTTAK: Prestere Baksnakke Krav Avvise Passiv Hurtig tid ”Liksom opplevelser” Være passiv / aggressiv Styring Likhet Så tvil Misnøye Svikte seg selv TROND HAUKEDAL AS
40
”Vanskelig samtale prosedyre”
Ha en tydelig og positiv holdning: vær høflig, vis respekt, møt folk med likeverdighet og ”folkeskikk” Kartlegg forventninger: hvilke ønsker, behov og forventninger har den andre til denne samtalen Dette må du gjøre mer av: dette er din ”signaturkvaliteter”, det du er best og ”flinkest” til – og som er naturlig deg Dette vil jeg du skal begynne med: fordi du har disse kvalitetene – vil dette være naturlig for deg å mestre Dette må du slutte med: … TROND HAUKEDAL AS
41
”Et fullt utviklet menneske” har balanse mellom:
Å SE - å observere verden på en objektiv måte, basert på bevisste verdier TENKE – reflektere – undre seg over verden og søke overblikk , mening og sammenheng FØLE – kjenne på følelsene våre og finne ut hva de prøver å fortelle oss HANDLE – sluttresultatet i prosessen – refleks (ubevisst) vs Reaksjon (bevisst) TROND HAUKEDAL AS
42
SQ gjør bildet komplett !
Sjel -Hvordan bør vi behandle hverandre? -Hvordan bør vi ha det som mennesker her på arbeidsplassen? -Hvordan opplever de andre meg – og hvordan vil jeg bli opplevd? IQ er den kraften som lever etter regler, som gjerne vil ha kontroll, og som er rasjonell og tenkende. Eks: Hva burde jeg si i denne situasjonen? Hvordan kan det ha seg at det er så lett å glemme seg selv? EQ er kraften som lever i øyeblikket, og som tilpasser seg situasjoner og formulerer det du ønsker å si, på en måte som treffer personen du snakker med. SQ er kraften for intuitiv kreativitet og spontanitet. Det er den kraften som av mystikerne kalles ’hjertets øye’. SQ er mer helhetlig og besitter en dyp fornemmelse av den gjensidige forbindelsen mellom livet og alle dets anliggender. Det forstår at menneskers streben utgjør en del av den større sammenhengen. Der ligger ydmykheten og takknemligheten, engasjementet og ansvaret for vårt eget liv, i denne helheten. Barn har ofte tilgang på denne visdommen, og stiller spørsmål som for å bygge opp sin egen sjelelige fornuft. Hvorfor er jeg? Vi mister gradvis denne kontakten gjennom livet, i alle fall de fleste av oss. Vi får kanskje dårlige svar fra de voksne på disse viktige spørsmålene, og resignerer og tilpasser oss. For å si det som R.D Laing: ’For å tilpasse seg denne verdenen gir barnet avkall på sin ekstase’ SQ er ’samlende tenkning’ som forfatterne av boken ’SQ – sjelens intelligens’ kaller den. Danah Zohar forteller at SQ er vår meningsgivende, kontekstualiserende og transformative intelligens. La oss ta et eksempel; Et eksempel på IQ; EQ og SQ i samspill: Du kommer på jobben en morgen, heseblesende tjue minutter forsinket. Sjefen møter deg i gangen og er forbanna. Her begynner de tre intelligensene og jobbe sammen, om enn med forskjellige betoninger. IQ vil lete etter noe å si til sjefen, som kan forklare situasjonen. EQ vil sette i gang med å finne ut på hvilken måte du kan formidle dette for at sjefen skal forstå det. SQ derimot, er rolig betraktende situasjonen, og ser sjefen som et menneske som har det vondt. Reaksjonen til sjefen din er overilet, og du vet at han vil får dårlig samvittighet etterpå fordi han eller hun overreagerte. SQ ser behovet for å trøste, gi omsorg eller gi tilbakemelding på en rolig måte, selv om du blir ’angrepet’. SQ en ser at personen foran seg har det vondt, eller har et problem, fordi et mennesket i balanse ville reagert på en mer hensiktsmessig måte. SQ overskrider egoet vårt, det ser den større helheten, og ingenting blir såret eller smertet eller gjort liten inni oss, fordi vi ser denne helheten. SQ er den kraft som gjør at vi vil hjelpe et menneske vi misliker, fordi vi har respekt for mennesket, og at et menneske som har det vondt, må få hjelp. SQ vet at det ikke finnes noen avstand mellom meg og deg, at vi er en, at du er en speiling av meg. SQ vet at alle mennesker kan føle det dypeste i menneskelige følelser, og det høyeste. Når mennesker har det virkelig vondt og trenger hjelp, så er det SQ hjelpe oss til å heve oss over konflikter og om vi liker hverandre eller ikke. IQ og EQ er subjektive, mens SQ er objektiv. Egoet kjemper en perpetuell og evig kamp mot SQ gjennom vår nervøse indre observatør, som jeg vil komme tilbake til om litt. Tanker Følelser IQ EQ Alle er like mye verdt Vi må oppføre oss Det kreves mer av oss -Jeg føler meg sårbar -Hun får meg til å føle meg vel -Her trives jeg TROND HAUKEDAL AS
43
OFFENSIVE HOLDNINGER UTFORDRINGER FERDIGHETER FLYT- SONEN
Angst bekymringer FLYT- SONEN Kjedsomhet frustrasjon FERDIGHETER TROND HAUKEDAL AS
44
Oppgave: UTFORDRINGER
Vi har vår historie – og fremtiden vil komme. Men det er nuet som gjelder. Diskuter og vurder: Hva er dine 3 største utfordringer – som påvirker deg i jobben din - akkurat nå: 1) Hvorfor ? 2) 3) TROND HAUKEDAL AS
45
A B C D E F Fra enkeltindivider til sammensveiset team F B D A E C
Formel for team: = 3 C TROND HAUKEDAL AS
46
Summeoppgave: Diskuter, vurder og beskriv:
Hva kjennetegner et godt arbeidsmiljø – slik dere ser det ? TROND HAUKEDAL AS
47
Det vi gjør for å bli et menneske i forhold
Å utvikle en RELASJON: Det vi gjør for å bli et menneske i forhold til andre mennesker (at vi unngår å bli anonym). Jan Spurkeland TROND HAUKEDAL AS
48
Relasjon – som nødvendig utgangspunkt for å få bruke vår fagkunnskap…
Tiltak Analyse Informasjon Relasjon TROND HAUKEDAL AS
49
3 TYPER KOMMUNIKASJON: TROND HAUKEDAL AS
50
Sentrale trenings/ utviklingsområder for gode team:
Samtalekunst - kjenn din kollega Undersøkende atferd – vis omgivelsene interesse Tren på tilbakemeldinger– å gi /få positive og negative tilbakemeldinger er basisferdigheter i vår jobbhverdag Løs konflikter – lær konflikthåndtering – ingenting ”stjeler” mer energi Bli flinke prestasjonshjelpere – tilrettelegg, fremelsk kreativitet, gi anerkjennelse Utvikle humor og sjølironi – dette skaper et mildere og åpnere klima Relasjonsbyggende atferd – relasjoner er døråpneren og utgangspunktet for det aller meste… TROND HAUKEDAL AS
51
MENNESKET ER ET SAMSPILL AV 3 FAKTORER – MED ULIK FUNKSJON…
TANKENE VÅRE FØLELSENE VÅRE ADFERDEN VÅR TROND HAUKEDAL AS
52
Et menneske kommuniserer på tre nivåer :
Tanker Følelser Adferd TROND HAUKEDAL AS
53
Vår personlighet: Men omstilling og endring – og pressede situasjoner - aktiverer menneskets iboende konflikt: FORNUFT FØLELSER Mål: Utvikling Mål: Stabilitet TROND HAUKEDAL AS
54
kopling koplingen mellom EGENVERDI og PRESTASJON… _____ _____ _____
MESTRING / PRESTERE + + _____ _____ _____ _____ kopling _____ _____ _____ _____ _____ _____ _ _ TROND HAUKEDAL AS
55
Summeoppgave: Diskuter hvilke konsekvenser et ”prestasjonsorientert selvbilde” kan ha for oss / beskriv tegn og symptomer på et ”prestasjonsorientert selvbilde” ? TROND HAUKEDAL AS
56
kopling Skill SAK og PERSON - ikke ”tull” m EGENVERDIEN… _____ _____
MESTRING / PRESTERE + + _____ _____ _____ _____ kopling _____ _____ _____ _____ _____ _____ _ _ TROND HAUKEDAL AS
57
Å utvikle mennesker – ved hjelp av OPPMERKSOMHET …..
Positiv ”Når du oppfører deg slik, LIKER JEG DEG” Negativ ”Når du gjør slike ting, LIKER JEG DEG IKKE” ”JEG LIKER DEG IKKE” Betinget Ubetinget ”JEG LIKER DEG” TROND HAUKEDAL AS
58
Før : Fagkunnskap Nå : Kompetanse
FAGKUNNSKAP: Fagkunnskap / faglig spisskompetanse, allmenn orientering og erfaring. PERSONLIGE EGENSKAPER som er viktig i yrker og funksjoner med mellommenneskelig kommunikasjon: Empati/innlevelsesevne, kommunikasjonsevne, egenbevissthet,viljestyrke, vilje til ansvar,selvstendighet, egenverdi/selvtillit. MOTIVASJON: Lysten til å gjøre ditt beste. Dine hverdagslige grunnholdninger, innstilling, vaner og mønstre. TROND HAUKEDAL AS
59
MOTIVASJON KRAV Veien til motivasjon AKSEPT / ANERKJENNELSE TILLIT
TRYGGHET KRAV TROND HAUKEDAL AS
60
Summeoppgave: Ta utgangspunkt i en litt ”tung” og grå jobbhverdag – og diskuter: A) Hva kan jeg selv gjøre for å øke min motivasjon og arbeidsglede/ hva motiverer meg? B) Hvordan kan de rundt meg spille meg god/ bidra til økt motivasjon?
61
c) Behov for anerkjennelse d) Behov for å skape resultater
5 hovedkilder til motivasjon: a) Behov for mening b) Behov for å bli sett c) Behov for anerkjennelse d) Behov for å skape resultater e) Behov for å være en del av et fellesskap TROND HAUKEDAL AS
62
Mennesket er i utgangspunktet enkelt
”Det gode livet” blir en konsekvens av enkle prinsipper Det er ingen snarveier: Ærlighet Være positiv Gjøre sitt beste 100 % Åpent sinn Trene på nye ting TROND HAUKEDAL AS
63
Grunnprinsipper i utviklingen av personlig lederskap:
1. Innse ditt ubrukte potensiale 2. Forstå seg selv (selvinnsikt) – og utvikle et sterk og godt selvbilde. 3. Skap en konstant strøm av egenmotivasjon. 4. Personlig lederskap innbærer forandringsledelse. 95% av vårt atferd har sin kilde i vaner Utforming av suksessvaner og suksessholdninger er nøkkelen i personlig lederskap TROND HAUKEDAL AS
64
6 suksessvaner – som alltid gjelder: (generiske)
1.Regelmessig trening og et sunt kosthold. 2. ”Gjør det nå-prinsippet” – være nullstilt hver dag…. Delete Deleger Gjør det selv Planlegg når det skal gjøres 3. Planlegg og vær i forkant. Det viktigste først. 4. Sett deg skriftlige mål. 20% mer effektivt. 5. Positiv forventning. ”Stang inn istedenfor worst case.” 6. Alltid positiv omtale av andre. TROND HAUKEDAL AS
65
En følelse oppstår idet en begivenhet kommer i kontakt med vårt verdigrunnlag.
TROND HAUKEDAL AS
66
Hva skaper ”det psykologiske klimaet” i hverdagen vår – som igjen påvirker motivasjonen – som igjen påvirker lysten til samarbeid og kommunikasjon – og som igjen påvirker KVALITETEN i det vi gjør? Den enkelte person sine holdninger Kroppsspråket Individuell og kollektiv selvtillit og selvfølelse Humør og engasjement Lederstil og Selvledelses-profil TROND HAUKEDAL AS
67
+ ÷ OPPLEVELSER FØLELSER HOLDNINGER ”KULTUR” s k a p e r
TROND HAUKEDAL AS
68
Forholdet mellom selvtillit og selvfølelse:
Selvbilde / Grad av selvrespekt Selvtillit Selvfølelse En ustabil øyeblikks-følelse som oppstår når vi mestrer / presterer. YTRE Fordi jeg er meg – er jeg verdifull. Stabil ballast-følelse. INDRE TROND HAUKEDAL AS
69
Forholdet mellom selvtillit og selvfølelse:
Selvbilde / Grad av selvrespekt Selvtillit Selvfølelse TROND HAUKEDAL AS
70
Tenk SELVFØLELSE: Vi trenger et STERKT INDRE – for å stå imot et stadig mer krevende YTRE ! TROND HAUKEDAL AS
71
”Byggesteiner” for å øke selvfølelsen:
Å akseptere seg selv betingelsesløst. Å bruke selvhevdelse for å verne vår selvrespekt og integritet. Å tenke positivt – styre tankene våre. Å motta og gi ros og anerkjennelse/ positiv respons – fra seg selv og andre. Å lære seg riktig ”attribusjon” – måten vi tilskriver årsaks-sammenhenger. Endring av kroppsspråket vårt. TROND HAUKEDAL AS
72
3 TYPER KOMMUNIKASJON: TROND HAUKEDAL AS
73
3 TYPER ADFERD: 1. PASSIV ADFERD 2. AGGRESSIV ADFERD
(AVSTÅ FRA, NEGLISJERE, IKKE REAGERE, FLYKTE FRA …) GIR SKYLDFØLELSE BRYTER NED SELVBILDET 2. AGGRESSIV ADFERD (GÅ TIL ANGREP/ MOTANGREP, TRÅKKE PÅ, SÅRE ANDRE …) 3. SELVHEVDENDE ADFERD - STYRKER SELVBILDET - FRIGJØR ENERGI - GIR AUTONOMI (DEN GODE FØLELSEN) TROND HAUKEDAL AS
74
Den andre er å la andre alltid få komme først.
Vær selvhevdende…… Det er i grove trekk TRE mulige måter å gripe mellommenneskelige forhold an på. Den første er å bare tenke på seg selv og behandle andre fullstendig hensynsløst. Den andre er å la andre alltid få komme først. Den tredje måten er den gyldne... DET ENKELTE MENNESKE HOLDER SEG SELV SOM NUMMER EN, MEN TAR HENSYN TIL ANDRE. Joseph Wolpe TROND HAUKEDAL AS
75
Definisjon på selvhevdelse:
Å være selvhevdende vil si at man med utgangspunktet i at alle mennesker har den samme verdi og de samme rettigheter, står fram med en atferd som fremmer personens interesser. Det handler om å stille opp for seg selv, uten å føle frykt. Det innebærer å formidle sine ærlige og oppriktige følelser på en komfortabel måte. Og det handler om å kreve sin rett, samtidig som man respekterer andres rettigheter. TROND HAUKEDAL AS
76
BUSK- et samhandlingsverktøy
BESKRIV atferden, saken, hendelsen (vær objektiv) UTTRYKK hva du føler, opplever (vær ærlig) SPESIFISER hva du ønsker (oppdra) KONSEKVENSENE dette vil få (motivasjonen) TROND HAUKEDAL AS
77
Om tankene og holdningene våre:
Vi kan ikke hindre en fugl å fly over vårt hode. Men vi kan unngå at den bygger rede på hodet vårt. TROND HAUKEDAL AS
78
Det starter med våre tanker ...
Vær oppmerksom på dine tanker, for de blir til ord. Vær oppmerksom på dine ord, for de blir til handlinger. Vær oppmerksom på dine handlinger, for de blir til vaner. Vær oppmerksom på dine vaner, for de blir din karakter. Vær oppmerksom på din karakter, for den blir din skjebne. TROND HAUKEDAL AS
79
= Motivasjon Kos Med Ros! www.trondhaukedal.no TROND HAUKEDAL AS
Historien om Marco og gutten. Marco basketball spiller. Kjent. Venn av meg og sjefen min i New Page. En lørdag etter en kamp dro han til byen. Inn på Burger King for et velfortjent næringsrikt måltid, da en liten gutt kom bort til han og sugde seg fast i kneet han. Han sa ’åååå du e så kuul. Du e så god å spille basket! Du scorte et sånt tøft mål den gangen! Ååå!’ Marco ble helt satt ut. Og Marco er ikke en mann som blir lett satt ut. Han ble satt ut av inderligheten i budskapet, av at gutten holdt han fast og ikke slapp, og var så ærlig. = Motivasjon TROND HAUKEDAL AS
80
Oppgave: Diskuter og vurder og kom frem til konkrete eksempler på:
A) Hvordan kan vi / hva sier vi for å uttrykke positive følelser overfor en kollega. B) En venn. C) Deg selv. TROND HAUKEDAL AS
81
ATTRIBUSJON = å tilskrive årsakssammenheng
Vanlig: Utenforliggende faktorer NEGATIV HENDELSE Meg selv Utenforliggende faktorer POSITIV HENDELSE Ta selvfølelse: Utenforliggende faktorer TROND HAUKEDAL AS
82
Komponenter i kroppsspråket vårt:
1. Øyekontakt 2. Kroppsholdning/ positur 3. Bruk av gester/ armbevegelser 4. Ansiktsuttrykk 5. Tonefall, stemmevolum, stemmevariasjon 6. ”Timing” TROND HAUKEDAL AS
83
Kinesisk ordtak: Når sjelen får næring, blir personen vakker.
Når personen er vakker, blir det harmoni i hjemmet. Når det er harmoni i hjemmet, blir det orden i landet. Når det er orden i landet – blir det fred i verden. TROND HAUKEDAL AS
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.