RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Rusforebyggende plan for Skogmo videregående skole
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Hvordan kan coachingmetodikk utfylle/støtte
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
TPO Noen mulige modeller angående hjelpetjenestene i videregående opplæring.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Ungdomstrinn i utvikling
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Ungdom og valg- hvordan påvirker rådgivningen valg?
Karriereveiledning - utfordringene sett fra elevenes ståsted Cathrine Karlson Politisk nestleder i Elevorganisasjonen.
En smakebit fra Telemark
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:30 min. om Karrieresenter Telemark: –Hvem er vi? Organisering –Hovedmål og målgrupper –Ressurs -
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Organisering og arbeidet i kommunene
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Hjalmar Johansen videregående skole
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Undervisningssektoren 2015
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Drop-In metoden i skolen
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Karriereveiledning i grupper
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Hvordan gjøre gode karrierevalg
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Skolen som lærende organisasjon NFFL
KLASSELEDELSE.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Utviklet av pedagoger i
Skolehelsetjenesten Nadderud vgs. Helsesøster Kari Andrine Bondø Skolehelsetjenesten Nadderud videregående skole.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Bli med! Barn.
Realfagskommunen Asker
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Ledelse av læringsprosessen
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner. Ulike strategier og planer

Hvem er jeg? Profesjonsstudiet i pedagogikk? Reklame Lærer Religion Inspektør Kirken Rådgiver Rektor Sosiologi

Hvorfor rådgiver? Inspireres av unge mennesker Nye utfordringer Kreativitet og problemløsing Hjelpe og støtte Erfaringsdeling Se muligheter Nøkkelrolle i skolen

Hvem er rådgivningstjenesten på skolen? Alle lærere – faglig rådgivning Kontaktlærer – elevens nærmeste rådgiver Rådgiverne – særskilt og utvidet rådgivning Helsesøster – helserelatert rådgivning Ledelse – rådgivningen forankret i skolens planer Foreldre – hjemmerådgivning – hjem-skole samarbeid HELE SKOLENS ANSVAR!

Rådgiverrollen – kompleks.. Samtalepartner - støtte for den enkelte elev ”Psykolog” – hvordan har du det egentlig…. Veileder – interesser, egenskaper og anlegg Nettverksbygger – næringsliv, lokalmiljø Koordinator – ulike hjelpeinstanser ”Advokat” – elevenes støtte overfor lærere, ledelse ”Annet” – Coach, leder, lærer…..

Rammer for rådgivningen Ledelse Organisering Ressurser Fokus Aktører Arenaer Roller

Roller En rolle - et sett av forventninger i en bestemt sosial situasjon En profesjonell rolle – et sett av forventninger du er kvalifisert for å innfri Rådgiverrollen – et sett av komplekse forventninger som systematisk og strukturert blir tilpasset den enkelte ungdom hvor deres nåtid og fremtid er i fokus Skolens rolle - forberede elevene til yrkes- og samfunnsliv og gi et solid grunnlag for videre utdanning og læring Altså: Rådgiver er nøkkelrollen i skolen.

Rådgivers nøkkelrolle Nøkkelrolle: Rolle som åpner dører for andre roller Rådgivers nøkkelrolle - åpner dører for elevene. Åpne dører i elevene – selvutvikling, selvforståelse, drømmer, mål og strategier Åpner dører ut mot samfunnet – lokalmiljø, næringsliv, utland, globalisering. Elevene bruker kunnskapsnøkkelen om seg selv, fag, karriére og fremtid. Hjelpe elevene til å bruke strategier for livslang læring.

Rådgivers nøkkelrolle forts.. Annerledes enn rektorrollen Annerledes enn lærerrollen Beveger seg i spennet mellom interesser nå og muligheter siden Beveger seg i spennet mellom drømmer og realiteter Er i spennet mellom nåtid og fremtid Beveger seg i spennet mellom skolens ulike roller

Strategi/fokus Hvordan legge opp arbeidet? Hva er mitt fokus/mål? Hvilken funksjon vil jeg ha? Hva må jeg – hva har jeg lyst til? Hva ønsker elevene? Hva ønsker skolen/lærere? Hva ønsker ledelsen/rektor? Samsvar mellom ulike forventninger

Eksterne, karriere-sentre Aktører Rådgiver Elev Andre skoler (13-årig løp) Eksterne, karriere-sentre NAV, OT, Lærere Familie Ledelse Næringsliv Lokalmiljø Medelever

Utviklings-og karriéresamtaler Arenaer Rådgiver Utviklings-og karriéresamtaler Undervisning Skolegården Hjem-skole Temauke Lokalmiljø/næringsliv Fag og læreplan Klassens time Gruppe veiledning/¨Én til én samtale Planleggingsdag

Diskusjon 1. Hvilken rolle har rådgivningstjenesten på min skole? 2. Hvilken rolle har jeg? 3. Hvilke andre roller er involvert?

Strategiarbeid – Administrator´n Organisere ansvarsfordeling Organisere årshjul /aktivitetskalender - når gjør du hva hvordan Organisere fagdager Organisere info.møter Organisere bedriftsbesøk Organisere elevsamtaler

Strategiarbeid – Idémaker´n Finne et prosjekt/metode/innfallsvinkel Presentere for elever, kolleger, ledelse, andre skoler Snakke med elever formelt og uformelt om stadige nye idéer Utprøving Erfaringsdeling Evaluering Nye idéer, prosjekter…

Strategiarbeid – Idésamler´n Besøk andre skoler – få idéer Bruk karrieresenter, nettverk, kolleger Snakk med elever formelt og uformelt Opprett en gruppe med elever og lærere som bearbeider idéene Vær med på kurs, konferanser, nettverk Hvem lykkes? Nøkler til suksess?

Strategiarbeid – Kalkulator´n Hvor mange bruker rådgivningstjenesten? Hvor mange spør om hva? Tall for fullført og bestått Resultater hos elevene på skolen Fravær Hvor mange er ute i høyrere utdanning/ jobb?

Strategiarbeid – Brobygger´n Samarbeid med NAV Samarbeid med kommuner/fylkeskommunen Samarbeid med karrieresenter, nettverk og kolleger Samarbeid med andre skoler – grunn- og vgs Samarbeid med OT-tjenesten Samarbeid med lokale aktører Samarbeid med næringslivet

Strategiarbeid – Strategen Tett samarbeid med med aktuelle aktører Rådgivningstjenesten er en del av skolens planer Synliggjøre rådgivningstjenesten i skolens hverdag Inspirere lærere til å være rådgivere Gjør elevene til hverandres rådgivere Engasjer foreldre Skap samarbeidsklima mellom skole og lokalmiljø

Strategiarbeid Uansett Tro på det man gjør Være ekte i dialogen med elever, lærere og andre Hva sier elevene? Hvilke resultater har du på din skole? Strategisk plan Skoleutvikling Samarbeid

Strategiarbeid Uformelle kriterier Uformelle prater Ikke være så ”flink” hele tiden Prøv ut nye ting Vær tilstede Overrask de rundt deg med kvalitetene i deg Tenk alle fordeler du har ved å være NORDLENDING!!

TAKK FOR MEG!