Samhandlingsreformen - konsekvenser for sykepleierutdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
System for kompetansekrav NRHS – møte
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Når kunnskap blir handling
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Samhandlingsreformen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
St.meld.nr 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
ICF i undervisning og forskning.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Kortform: Samspillsmeldingen
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Satsing på utbygging av fagskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag Statssekretær Ellen B. Pedersen Bodø 14. mai 2009.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
LUB og nasjonale planer
Statsbudsjettet 2015 Seniorrådgiver Magnus K. Worren
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Mestring, muligheter og mening Framtidas omsorgsutfordringer.
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Tverrsektorielt forskningssamarbeid mellom sykehus, universitet og kommune for bedre helse og helsetjenester Gunnar Bovim (Helse Midt-Norge RHF) Stig.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Utskrift av presentasjonen:

Samhandlingsreformen - konsekvenser for sykepleierutdanning NSFs utdanningskonferanse i Tromsø Lena Engfeldt Seniorrådgiver 1.03.2010

Bakgrunn - meldinger og utredninger De kortere profesjonsutdanninger i helsefagene må gjøres i stand til å styrke fagpersonenes forskningskompetanse og bygge solide forskningsmiljøer (samhandlingsreformen, side 126) Vi skal ha forskningsbasert velferdspolitikk og profesjonsutøvelse i velferssektorens yrker (Forskningsmeldingen, side 16) Norsk forskningspolitikk skal bidra til god helse, utjevne sosiale helseforskjeller, og utvikle helsetjenester av god kvalitet (Forskningsmeldingen, side 16)

Stjernø-utvalget – utfordringer for profesjonsutdanningene Små faglige miljøer med lav akademisk kompetanse og liten forskning Strever med forholdet til sine yrkesfelt Urbaniseringen og svingningene i ungdomskullene skaper økende konkurranse om studentene Master- og dr.gr. studier dyrt – hvem betaler? Fare for feilakademisering?

Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon – SAK Globalt marked Økt konkurranse om ressurser, forskertalenter og studenter Mange institusjoner og studiesteder vil ha problemer med rekrutteringen Demografisk og sosial utvikling setter mange små høyskoler og studiesteder under press

Aftenposten 29. desember 2009

Nordlandsutvalgets anbefalinger Videre vekst i verdiskapingen er avhengig av større tilgang på personer med høy utdanning Utvalgets flertall foreslår at høyskolene fusjoneres Helse- og sosialfagutdanningene er særlig viktige i årene fremover Desentraliserte tilbud Behov for fleksible tilbud for den voksne delen av befolkningen Styring og ledelse av helse- og sosialfag ved Høgskolen i Bodø

Utdanningslinja Regjeringen vil blant annet: At institusjonene i større grad tilpasser undervisning og forskningstilknytning til læringsutbytte Stimulere til erfaringsutveksling av god undervisning mellom institusjonene Styrke NOKUTs rolle i utviklingen av kvalitet i utdanningene Utvikle veiledning i hvordan den brede definisjon av forskningsbasert undervisning skal brukes Stimulere til studentaktiv forskning

Eldrebølgen og behovet for helsearbeidere Mange anslag: SSB-fremskrivinger: behov for mellom 95 000 og 135 000 nye årsverk i 2030 Kommunal helse- og omsorgssektor: Øke med om lag 54 000 årsverk til 2030, og med 130 000 mot 2050

..men det blir også stadig flere unge

Ungdomsbølgen gir håp Utdanningsbølgen gir håp i møte med eldrebølgen Helseutdanningene er i støpeskjeen: Helsearbeideren må (re)defineres (HODs hovedansvar) Utdanningene må tilpasses (KDs hovedansvar) Virkemidlene må utformes (i samarbeid og samspill – NOKUT viktig)

Utdanningsbølgen 100.000 ønsket seg høyere utdanning i 2009 Økning på 10.000 Kan øke med 20.000 til 80.000 neste fire år Den viktigste utfordringen er å finne plass og øke kvaliteten + 80.000 + 20.000

I ungdomsbølgen ligger løsningen på eldrebølgen! Svaret på eldrebølgen/helseutfordringen ligger i ungdomsbølgen Samhandlingsreformen kan bare lykkes om vi lykkes med utdanningsbølgen: kapasitet og relevans ”Utdanningslinja” (St.mld.44) - Hindre frafall - Øke kapasiteten - Læring hele livet - Mer relevant utdanning

Samhandlingsreformen krever endringer av den faglige innretningen i utdanningene Fra reparasjon til forebygging Brukerorientering Tverrprofesjonell utdanning Svakt i dag (HiO) Sykepleiere utgjør 50% (3900 hvert år) - spesielt viktige

Folkehelsearbeidet i Norge = Resept for et sunnere Norge St. meld. nr Grunnutdanning - høgskolene utfordres til å gå gjennom sine fagplaner med henblikk på å styrke folkehelseperspektivet i grunnutdanningene Folkehelsearbeid bør i sterkere grad komme inn i fagplanene til flere utdanninger enn helsefagene

Hvordan utfordrer samhandlings-reformen universitet og høgskoler? Akademisk frihet og styringskultur Studieplasser/dimensjonering Grunn- og videreutdanning Volum der behovene er størst Profil på de vi utdanner Forskning Har vi kunnskapsgrunnlag der vi trenger det mest? Hvordan stimulere forskning på forskningssvake områder? Økonomi Vil vi få en utdanningssektor som reflekterer behovene på en god nok måte?

Studieplasser og bygg Revidert nasjonalbudsjett: 3000 nye studieplasser fra høsten 2009: 850 til helse 365 sykepleier 115 mastertilbud Statsbudsjett for 2010: Videreføre studieplasser Viktig framover: Fagskolenes plass Utdanningsbølgen stiller krav om nye bygg Bygg knyttet til helseutdanninger viktig

Nødvendig styrking av en rekke personellgrupper i kommunehelsetjenesten Sykepleiere Hjelpepleiere/omsorgsarbeidere Fysioterapeuter Ergoterapeuter Fastleger Helsepedagoger Andre

Hvilke endringer er nødvendige? HOD må definere og beskrive yrkesutøveren  Vurdere hva som kan/skal gjøres ut fra denne beskrivelsen: Hvilke utdanninger Hvor mange – færre og bredere? Mulige virkemidler: Rammeplan Praksis Kvalifikasjonsrammeverket Studieplasser Bygg Ullevål sykehus

Kvalifikasjonsrammeverk Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk vedtatt i mars 2009 Implementeres innen 2012 Klare krav til utbytte av utdanninger  

Rammeplaner helse- og sosialfag 19 utdanninger med rammeplaner 3-årige grunnutdanninger (8 stk) Videreutdanninger (11 stk) Noen har ikke: Tannhelse, velferd, rehabilitering Profesjonsutdanningene ved universitetene Endre rammeplaner og studieplaner Felles innholdsdel? Tverrfaglighet? Forebygging?

Bedre praksis NOKUT gjør viktig arbeid Ny forskrift Kvalitetsutvikling og veiledning Utredning fra UHR: finansiering og organisering av praksisstudier innen helse- og sosialfagutdanningene To faser: desember 2009/mars 2010 Viktig grunnlag for KD for oppfølging Sikre nok praksisplasser I kommunene? Bedre samarbeid? Behov for klarere å nedfelle i lovverket/regelverk  

Kvalitet i utdanningene Kvaliteten i undervisningen må hele tiden forbedres. Virkemidler: Sentre for fremragende undervisning Forslag fra ”Utdanningslinja” Råd for samarbeid UHRs kartlegging Pilot i lærerutdanning Fra ”Klima for forskning” Styrke praksisrettet forskning

Veien videre for sykepleierutdanningene Kvalitet i helsetjenesten avgjørende for vårt velferdssamfunn Høy internasjonal kvalitet og relevans God arbeidsdeling mellom lærestedene Stabile rammevilkår Styring og ledelse som sikrer god ressursbruk