Kultur som næring. 500 nye kulturarbeidsplasser i Finnmark

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Sponsordugnad Sandar IL – mars Våre utfordringer •Vanskelige økonomiske situasjon •Dugnadsbasert klubb fra 2009 •Cupene krever mye ressurser •Forventer.
Kulturminner og verdiskaping sett fra Kultur- og kirkedepartementet.
Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping KULTURdykk 05
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Eldsterådets visjonstenkning for Kristiansand Frikirke
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Vollveien 26.
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Veiledning av elever / lærlinger
Forretningsdriften – strategi og muligheter
Med forskning på timeplanen
90 medlemmer – både små og store hus Nasjonalt nettverk - fra Longyearbyen til Lyngdal 20 % stilling som daglig leder Stifta på Ål i 1994 Driftet på dugnadsbasis.
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
Medievaner i 2018 Medievaner i 2018 Good old days Grønt og gratis Modern times Wiki-world.
REGIONRÅDET FOR FJELLREGIONEN FLYTTHIT - prosjektet i Fjellregionen Et regionalt samarbeid.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Bibliotekmøte på Hamar Marit Egaas LITTERATURHUS OG BIBLIOTEKENES ROLLE.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Kultur, innovasjon - og humanistisk forskning Dekanus Kathrine Skretting, Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU.
1 Snøhvit og følger for oss små dverger i Hammerfest Referansegruppen Luleå 14. Februar 2008 Kåre Tormod Nilsen Pro Barents AS Nordkalotten, energin och.
Sandvika BY 10 år juni 2013 Prosjektleder: Hege Stangeland Sørensen.
Lørenskog Idrettsforening
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
”Klubbens indre liv og vekst”
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
En utbyggers perspektiv
Skandinavisk næringsliv og CSR
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Oppdrag: FILMKRAFT ROGALAND SKAL UTVIKLE FILM- OG DEN AUDIOVISUELLE BRANSJEN I ROGALAND TIL Å BLI EN BÆREKRAFTIG NÆRING.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Paul Harris En kreativ og nytenkende mann Han grunnla Rotary i 1905 fordi han savnet nære venner i sin nye hjemby Reiste rundt i USA i fem år.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Presidentens vin Et element av påskjønnelse for positive bidrag til klubbens virksomhet, indre miljø eller omdømme. Månedlig eller etter behov Tildeles.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
vil deltagerne lære blant annet:
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Fra Olavsled og Olavsfestdager til OL - fylkeskommunens kultursatsinger Sentrale elementer i arbeidet med å gjøre Trøndelag til Europas mest kreative region:
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Innovasjon Norges tilbud til kultur- og opplevelsesnæringene Anne-Mette Iversen.
1 Kirkens Nødhjelps Fasteaksjon Det er ikke rettferdig at over 1 milliard mennesker fortsatt lever i ekstrem fattigdom. Sammen kan vi bekjempe.
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.
Strategi- og aktivitetsplan
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Kulturens rolle i utvikling av attraktive samfunn frå eit næringsperspektiv. Ola M. Løkholm, direktør i Harstad Kulturhus as.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Fra industristeder til kultursteder Kulturbasert stedsutvikling Ragnhild Skogheim Norsk institutt for by- og regionplanlegging.
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Roede-kurs på arbeidsplassen
Østlandet – en konkurransedyktig næringsregion i 2030
PREFORM AS Kvar: Fjaler 2800 innb. Uten reiselivsmotorar og kulturhus.
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Kreative og kulturbaserte næringer
Opplev Sulis! Introduksjon: Her for å snakket om et prosjekt vi har på reiselivsnæringen her i Fauske kommune – Opplev Sulis., der jeg er prosjektleder.
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Kultur som næring. 500 nye kulturarbeidsplasser i Finnmark Hva er en kulturarbeidsplass? Hva er kulturnæringer? Østlandsforsknings rapport nr 10/2004; - Annonse og reklame, arkitektur, bøker og aviser og blader, design, film og foto og video, musikk, utøvende kunst,TV og radio, bibliotek og museum. (Utøvende kunst er ikke bare kjernen i KN, men en svært dynamisk kjerne som preges av en betydelig høyere vekst enn de fleste andre næringene. )

Kultur som næring Kulturnæringer fremstiller kulturelle produkter. De har som hovedegenskap å være kommunikative,-fortellende. Kulturelle produkter er varer, fellesgoder, aktiviteter eller en blanding av dette. Varer har en markedspris. Fellesgoder har det ikke, men de har allikevel en økonomisk verdi. Denne kulturelle verdien er bare vanskeligere å måle.

Kultur som næring. Vi må skille mellom kulturnæringer og kulturbaserte næringer. Kulturelle produkter er en stadig viktigere innsatsfaktor i reiselivsprodukter = Kulturbasert reiseliv. Hva kjennetegner KN?------------ KN sysselsetter flere enn jordbruk og skogbruk tilsammen. Bruttoproduktet i KN er dobbelt så stort som for jordbruk og skogbruk samlet, tre ganger så høyt som for fiske, fangst og fiskeoppdrett. Det er også høyere enn nærings og nytelsesmiddelindustrien og nesten like høyt som verkstedindustrien. Altså; KN er mye viktigere enn den oppmerksomheten den får i næringspolitisk sammenheng.

Kultur som næring. Hvorfor vokser KN og hvorfor har KN så stort utviklingspotensiale idag? Politiske implikasjoner: KN er viktig for et sted i en globalisert økonomi med intensiv konkurranse mellom foretak og steder. Hva må til for å utløse vekst og utviklingspotensialet i KN? -KN må anerkjennes som verdiskapende næringer og inkluderes i den nasjonale , regionale og lokale næringspolitikken.

Kultur som næring. Hvordan skal vi klare å lage en kreativ by som er bærekraftig? Hvordan skal vårt sted lykkes? Steder kan være talent-magneter, tiltrekke seg kreativ kapital. Det offentlige må legge til rette og lage et miljø hvor kreativitet kan blomstre. De stedan som lykkes er de som er mest varierte, tolerante og bohemaktige med et mix av kulturelle tilbud. Stedan har overtatt den rollen bedriftan hadde før, som nøkkelorganisatorer i økonomien, Vi må skape et kult sted! Den kreative ”klassen” er mobil, og hvis den ikke trives så flytter den.

Kultur som næring. Pikene på Broen as -Hva er vi? Et kulturoperatørselskap, Et kulturutviklingsselskap Et idealistisk as - Etablert i 2001 -Adresse for tiden; Storgata 8 Kimeks kontorbygg (Rosa/hvitt ) i sentrum av Kirkenes (Vi trenger nytt hus, mer plass,sammen med flere.........)

Kultur som næring. Hva holder vi på med og hvorfor? Vi brenner for lokalsamfunnet våres! -Vi tar utgangspunkt i kulturens mange roller; -kultur som brobygger, kultur som stedsutvikler, kultur som næring osv -Vi vil bygge broer- lage fyrtårn - utvikle stedet -skape nye arbeidsplasser -få ungdommen tilbake -få nye folk til å komme og de som er her til å bli!!!!!!

(og en god del penger som vi ikke har) -Vi jobber prosjektbasert. Kultur som næring. Våre virkemidler;  -gode ideer – nytenkning – kreativitet – kunnskap - kvalitet – nettverk – (og en god del penger som vi ikke har) -Vi jobber prosjektbasert.

Kultur som næring. Vi vil ; At Kirkenes /Sør-Varanger blir kjent for å være størst på Barents kunnskap og kompetanse og som stedet der det skjer masse spennende på kunst og kultursamarbeide over grensene. At Kirkenes blir interessant for mange!!!!!!!

Kultur som næring. Hva har vi gjort siden selskapet ble operativt? Masse, kanskje for mye......

Kultur som næring. Eksempel: Barentskunst Prosjektet Migration - PB initierte i 2002 Barents Kunst Prosjektet Migration. -et Jubileumsprosjekt i forbindelse med 10-års jubileet for Barentsregionen.  -et multilateralt Interreg Kolarctic prosjekt hvor Sør-Varanger Kommune var eier, og Pikene på Broen var prosjektleder. (P120M, Møtested Barents Regionen)   -en slags vandrende kunstfestival, som forholdt seg kreativt til de stedene den besøkte.

Kultur som næring. Hva jobber vi med nå? 1. ”Barents Spektakel 2005 2.” Barents Stipendiatordning” Pilotåret 2004 3. ”Barents Triennalen 2005” Et kunstprosjekt for regionen og ut av regionen.  4. Kultur og nærings prosjekter

Kultur som næring. 6. ”Arktisk Bållandskap Kirkenes”. Et prosjekt som fokuserer på russiske sjøfolk og kunst. Bruksmonumenter i landskapet i form av bålplasser. Viktig prosjekt i et kultur-turismeperspektiv.  7. ”Arktisk Bållandskap Finnmark” Videreføring av Arktisk Bållandskap Kirkenes 8. Osv.

Kultur som næring. Hvorfor Barents Spektakel, En internasjonal festival på grensen? Fokus på Kirkenes; BARENTSBYEN I NORD, Sentrum i Barents regionen, Grensebyen. Det er vårt soleklare konkurransefortrinn!!!Det må vi synliggjøre!  -Festivalen setter Kirkenes`rolle, kompetanse og muligheter på dagsorden. -Festivalen vil i tillegg bety økte inntekter for mange næringsaktører og andre aktører i Sør-Varanger kommune.

Kultur som næring. Hvorfor i januar/februar ? Det er få større arrangementer her i den mørkeste årstida. Vi trenger å få aktivitet i byen også da. Det konkurrerer ikke med andre arrangementer. Og da har vi det vakre lyset i mørket som sammen med kunst og kulturopplevelsene kan skape magi..

Kultur som næring. Hva må til for at vi skal få et vellykket arrangement? profesjonell organisering + masse frivillig dugnadsarbeide. mange aktører som legger innhold i festivalen. Enhver festival som satser på kunst, kultur og seminarer som en del av innholdet, er avhengig av en del offentlig støtte, en del sponsormidler og størst mulig inntjening på arrangementer og salg.

Kultur som næring. Hvem vet vi allerede kommer hit som festivalgjester? -         Masse tilreisende til tre seminarer kommer. -         Mange kunstnere kommer. -         Mange russiske torghandlere kommer. -         Andre festivalarrangører i Finnmark kommer, -         Barentssekretariatets representantskap kommer -         Hele Norsk Kulturråd kommer kanskje, -         Internasjonale journalister kommer -         Handleglade turister kommer -         Og kanskje kommer kongen, nei-kronprinsen med frue. (Han er ihvertfall invitert.) 

Kultur som næring. Forventninger PB har til kommune og næringsliv; -At vi sammen sørger for å gjøre Barents Spektakel til en årlig festival for å få fokus på Kirkenes til beste for oss alle -At dere hjelper oss å få igang et visningssted for kunst i kommunen og videreføring av stipendiatordninga. -At vi kan være støttespillere for hverandre innad og utad. -At dere står sammen med oss når det gjelder profilering og innsalg av prosjekter overfor eksterne finansiører. (Som for Migrationsprosjektet)

Kultur som næring. Det å være sexy ute er ikke nødvendigvis sexy hjemme......Lokal forankring og global interesse......... Balanse er en kunst, men døgnet har for få timer. Vi lærer mens vi går og Kirkenes høster mens vi sår. Det er bra!!!!