Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Østlandet – en konkurransedyktig næringsregion i 2030

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Østlandet – en konkurransedyktig næringsregion i 2030"— Utskrift av presentasjonen:

1 Østlandet – en konkurransedyktig næringsregion i 2030
Østlandet – en konkurransedyktig næringsregion i 2030? Øyvind Såtvedt Sekretariatet for Osloregionen

2 Forstå sammenhengene og mulighetene på Østlandet som helhet
Generelt liten kunnskap i dag om hva som er regionens viktigste kunnskapsbaserte næringer – viktig å se hele Østlandet i sammenheng – forstå nærings- og kunnskapsmiljøer ut i fra ulike territoriell funksjonalitet: Eks. Subsea, finans, bioøkonomi. Skape koplinger mellom likeartede næringsmiljøer innenfor regionen, eks. innen velferds-, helseteknologi. Skape nye koplinger mellom eksisterende næringer - teknologioverføring 2

3 Få næringspolitikk og verdiskapning høyere på den politiske dagsorden
Vi trenger visjonære politikere som forstår og prioriterer næringspolitikken som en helt sentral del av den regionale utviklingspolitikken. 3

4 Skal vi lykkes med å nå målet om en flerkjernet utvikling, med bedre balanse mellom Oslo tettsted og resten av Østlandet, er det ikke nok å fokusere på areal- og transportpolitikken. Vi behøver også en territoriell næringspolitikk 4

5 Sette regionen på kartet internasjonalt
Noen trodde at med moderne kommunikasjonsteknologi ville betydningen av sted bli mindre. Det er feil. Sted er viktigere enn noen gang. Skal vi lykkes må vil tiltrekke oss de talenter, investeringer og lokaliseringseringer – og ikke minst overbevise utenlandske eiere om at de bør fortsette å satse her. Mange andre regioner har forstått dette for lenge siden. På Østlandet har vi bare så vidt begynt å ta dette inn over oss. 5

6 IESE Business School: Oslo is one of a group of cities – including Seoul, Chicago and Osaka – whose international reputation is not as strong as its local assets. Internasjonale rangeringer: Oslo er med i halvparten så mange rangeringer som København og Stockholm – vi er ikke så synlige. 6

7 Internasjonal posisjonering må bygge på et holistisk perspektiv
Internasjonal posisjonering må bygge på et holistisk perspektiv. Det som gjør en region bra for business, er i stor grad det samme som gjør en region ett attraktivt sted å bo og besøke. 7

8 Det haster. Mens vi står på kanten og nøler, er ande regioner allerede komme langt i sine baner.

9 facebook.no/osloregionen
Takk! facebook.no/osloregionen #osloregionen


Laste ned ppt "Østlandet – en konkurransedyktig næringsregion i 2030"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google