Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kreative og kulturbaserte næringer
Utvikling av film- og TV-bransjen i regionen Arrangementsutvikling - regional arrangementsstrategi Rådgiving/stimuleringstiltak for å utvikle nye og eksisterende næringer Talentutvikling Møteplasser – bransjenettverk Nasjonal / internasjonal posisjon Status: Mye spennende skjer nå, flere prosesser har tregere framdrift enn antatt: Langsiktig strategi
2
Kreative og kulturbaserte næringer Film og tv-satsing
Bransjenettverk for film og TV-bransje inkl HINN («Lillywood») klar for 3-årig hovedprosjekt. Profilering i Berlin i samarbeid med nasjonal bransje og Ofk mfl Filmkommisjon – prosjektstart august-18, allerede stor interesse Filmproduksjonsguide for markedsføring og å tiltrekke nasjonale/internasjonale produksjoner Bransjeseminar, presentasjoner og prisutdeling (desember) Bransjenettverk musikk utredes Årlig satsing på dramaproduksjon primært for barn og unge Andre stimuleringstiltak Østnorsk filmsenter og Filminvest – redskap for filmutvikling
3
Kreative og kulturbaserte næringer
Arrangementsutvikling (egen presentasjon) Kontakt med lokale og regionale arrangører i samarbeid med kommuner og Visit Lillehammer Regionrådets arrangementstilskuddsordning med fokus på utvikling/nyskaping av nasjonal betydning Framover: Implementering av arrangementsstrategien hos alle parter Talentutvikling Limpi Film/TV Dans, kulturskolene, videregående skoler, festivalene, høyere utd.
4
Kreative og kulturbaserte næringer
Nasjonal / internasjonal posisjon Sterke fagmiljøer innen kulturelle og kreative næringer Fabrikkenseminaret / Lillehammerkonferanse Kunnskapsverket 2.0 ? UNESCO litteraturby Arrangementsutvikling, arrangementskompetanse Film/TV, spesielt for barn/unge Andre innsatsområder Etableringsstipend kulturelle og kreative næringer (2 stipend i 2019) Møteplasser i samarbeid med bla Visit Lhmr, Fabrikken Nettverksbygging Rådgiving, ift Kreativt Norge, Innovasjon Norge mv
5
Noen eksempler Los Bando: kinobesøk i Norge. Solgt til kino i 16 Europeiske land. VOD (visning) i 34 land. 20 priser, nærmere 50 nominasjoner. mestvinnende norske film i 2018 Julefilmen på Tysklands største TV-kanal ble spilt inn her Fabrikken i spissen for Coworking Norge «Syng» (Herlig Film) ferdigstilles i juli, kinodistribusjon til vinteren Østlandsforskning er tildelt det nasjonale evalueringsprosjektet for kulturnæringssatsing Etableringsstipendene har bidratt til reelle nyetableringer
6
Inn i framtida Storytelling som tyngdepunkt? UNESCO Creative City bør gi mulighet for økt verdiskaping. - Senter for produksjon barn og unge? Dialogbyen? Litteraturincubator? Produksjonslokaler kan gi muligheter for vekst i skapende miljøer innen film, musikk, scenekunst mv Arenaer for samlokaliseringer – co-working Grønnere filmproduksjon og mer robust filmbransje Mentorordninger Enda tydeligere fokus på talentutvikling? «Kulturøkonomien» – den nye betegnelsen? Kulturinstitusjonene får økt fokus på inntjening/verdiskaping? E-sport?
7
Om kulturelle og kreative næringer:
«Lillehammer, Bergen og Rjukan har den største verdiskapingen per innbygger. Her betyr disse næringene også mer i den lokale økonomien. For hele landet samlet utgjorde denne verdiskapingen om lag 38 milliarder kroner.» (fra Kommunal Rapport april 2019)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.