Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kreative og kulturbaserte næringer

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kreative og kulturbaserte næringer"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kreative og kulturbaserte næringer
Utvikling av film- og TV-bransjen i regionen Arrangementsutvikling - regional arrangementsstrategi Rådgiving/stimuleringstiltak for å utvikle nye og eksisterende næringer Talentutvikling Møteplasser – bransjenettverk Nasjonal / internasjonal posisjon Status: Mye spennende skjer nå, flere prosesser har tregere framdrift enn antatt: Langsiktig strategi

2 Kreative og kulturbaserte næringer Film og tv-satsing
Bransjenettverk for film og TV-bransje inkl HINN («Lillywood») klar for 3-årig hovedprosjekt. Profilering i Berlin i samarbeid med nasjonal bransje og Ofk mfl Filmkommisjon – prosjektstart august-18, allerede stor interesse Filmproduksjonsguide for markedsføring og å tiltrekke nasjonale/internasjonale produksjoner Bransjeseminar, presentasjoner og prisutdeling (desember) Bransjenettverk musikk utredes Årlig satsing på dramaproduksjon primært for barn og unge Andre stimuleringstiltak Østnorsk filmsenter og Filminvest – redskap for filmutvikling

3 Kreative og kulturbaserte næringer
Arrangementsutvikling (egen presentasjon) Kontakt med lokale og regionale arrangører i samarbeid med kommuner og Visit Lillehammer Regionrådets arrangementstilskuddsordning med fokus på utvikling/nyskaping av nasjonal betydning Framover: Implementering av arrangementsstrategien hos alle parter Talentutvikling Limpi Film/TV Dans, kulturskolene, videregående skoler, festivalene, høyere utd.

4 Kreative og kulturbaserte næringer
Nasjonal / internasjonal posisjon Sterke fagmiljøer innen kulturelle og kreative næringer Fabrikkenseminaret / Lillehammerkonferanse Kunnskapsverket 2.0 ? UNESCO litteraturby Arrangementsutvikling, arrangementskompetanse Film/TV, spesielt for barn/unge Andre innsatsområder Etableringsstipend kulturelle og kreative næringer (2 stipend i 2019) Møteplasser i samarbeid med bla Visit Lhmr, Fabrikken Nettverksbygging Rådgiving, ift Kreativt Norge, Innovasjon Norge mv

5 Noen eksempler Los Bando: kinobesøk i Norge. Solgt til kino i 16 Europeiske land. VOD (visning) i 34 land. 20 priser, nærmere 50 nominasjoner. mestvinnende norske film i 2018 Julefilmen på Tysklands største TV-kanal ble spilt inn her Fabrikken i spissen for Coworking Norge «Syng» (Herlig Film) ferdigstilles i juli, kinodistribusjon til vinteren Østlandsforskning er tildelt det nasjonale evalueringsprosjektet for kulturnæringssatsing Etableringsstipendene har bidratt til reelle nyetableringer

6 Inn i framtida Storytelling som tyngdepunkt? UNESCO Creative City bør gi mulighet for økt verdiskaping. - Senter for produksjon barn og unge? Dialogbyen? Litteraturincubator? Produksjonslokaler kan gi muligheter for vekst i skapende miljøer innen film, musikk, scenekunst mv Arenaer for samlokaliseringer – co-working Grønnere filmproduksjon og mer robust filmbransje Mentorordninger Enda tydeligere fokus på talentutvikling? «Kulturøkonomien» – den nye betegnelsen? Kulturinstitusjonene får økt fokus på inntjening/verdiskaping? E-sport?

7 Om kulturelle og kreative næringer:
«Lillehammer, Bergen og Rjukan har den største verdiskapingen per innbygger. Her betyr disse næringene også mer i den lokale økonomien. For hele landet samlet utgjorde denne verdiskapingen om lag 38 milliarder kroner.» (fra Kommunal Rapport april 2019)


Laste ned ppt "Kreative og kulturbaserte næringer"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google