Prøvemodus Undervisningsmodus

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
HVA ER ?.
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Nedlasting av Adobe Flash Player Adobe Flash Player brukes for å se video på Internett, YouTube, nett-TV osv. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet,
En innføring i spillet: Lag En Setning
HVA ER ?.
Prosjekt: ”Bistand på ny arena ?” 2011 Hege Nilsen og Anne Liv Engbråten. Habiliteringsteamet for voksne.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
FYR Ny GIV
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Dokumentasjon av en prosess
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
D IGITAL R INGPERM P ROSJEKTLEDELSE OG P EDAGOGIKK BRUK AV O NE N OTE I SKOLE OG UTDANNING Ped:Konsult
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Muntlige presentasjoner
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
UTDANNINGSVALG.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Sammensatte tekster ?.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Velkommen til foreldremøte.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Prøvemodus Undervisningsmodus Av Ragnvald Holst-Larsen, Lærer SOS og ST, Eidsvoll VGS Presentasjonen finnes på www.prøvemodus.no

Master i yrkespedagogikk 2010 Elever trenger varierte arbeidsmetoder Lærer bruker ulike undervisningsopplegg Bruke de digitale muligheter som finnes = MER bruk av mobil til å ta bilder og film Bruke «boksen» de har fått utlevert Kreative prosesser og bruk av muligheter

Muligheter Lage filmer – elevene redigerer Bruke spill m.m. fra NDLA og andre - Trykk trafikk sitt holdnings spill - multichoice oppgaver - multimedia oppgaver Bruke Its learning til at elevene selv lager oppgaver, tester og opplegg – etterpå så samler lærer alle testene og lager EN prøve Bruke Facebook til kommunikasjon med kunden – side , skaffe Likes, ANNONSER !!

Flere muligheter Kombinere facebook og its learning: Lage en markeds undersøkelse i its learning som du så legger ut på facebook Bygge nettverk til ungdomsbedrift Brukt Dropbox aktivt for samarbeid Blogg m.m. - forsøk hvor elever har brukt wiki m.m. Omvendt undervisning – spilt inn foredrag Rett og slett prøvd endel forskjellig

HVA LÆRTE VI ? Viktig å bruke alle mulige IKT ting… MEN Elever trenger også MYE RO og FRED Alt for mange inntrykk Alt for mange muligheter NOEN timer MÅ vi som lærere ta vårt PEDAGOGISKE lærer ANSVAR på ALVOR VI har ansvar for at ELEVENE lærer noe ! Ansvar for Egen Læring FUNKER IKKE !!

VARIASJON JA Men det BETYR at det er variasjon – og ikke fullt texas og anarki hver time. Vi må kunne kontrollere Vi må kunne gjennomføre en time hvor ALLE følger med Farlig ? Bryter med drømmen om åpenhet ? Ødeleggende ? U-pedagogisk ? Kontrollerende?

HVA BRUKES PC TIL ?

Vanlig klasserom – spill, facebook

Mange lærere starter timen med å be elevene lukke PC’n Hva gjør vi ? Mange lærere starter timen med å be elevene lukke PC’n Mange lærere åpner aldri pc’n igjen. « Nå skal dere notere på papir»

Sitater 45 % av elevene sier at datamaskin forstyrrer meg på skolen. 48 % av lærerne sier det fører til ura Store muligheter for distraksjon Misser ting fordi jeg sitter på Facebook. Hadde ikke hatt noe imot om vi ikke fikk lov til å ha nett på skolen Forplikter ( for elever) å svare på Facebook Jørund Høie Skaug, 40 % av elevene bruker utenomfaglige aktiviteter 63 % mener at den går utover andres læring Klasseleing og IKT i vidaregåande opplæring

Mer sitat Pc skal bli lik notatblokk hvor man sitter å skriver med penn for å notere Ingunn Ø Nordvoll, Lillestrøm 19.1.2013 Glimrende utgangspunkt for meg: Prøvemodus / Undervisnigsmodus

Prøvemodus Systemet ble satt i gang for mange år siden. Jeg og svært mange andre brukte det ALDRI, men fylket bestemte at det skulle fortsette å være en del av vår Its learning pakke Høsten 2011 begynner jeg ( ENDELIG) å prøve ut Prøvemodus og får i januar 2012 en IDE: Dette må kunne bruke i undervisning – IKKE som PRØVE, men som undervisning.

UNDERVISNINGSMODUS Vanskelig ? Tar 2 min å forberede Første gangen må man få alle elevene til å laste ned tillegget Videoer og forklaring ligger på www.prøvemodus.no ( med ø) ENORME GEVINSTER! NB: Dette er EN av mange aktiviteter !!!!!!

MEN HVORFOR notere? Det å notere er VIKTIG for å lære ( se forskning om skriving og læring…) DU har sannsynligvis notert i mange år DU noterer fra dette seminaret HVORFOR ?? Man lærer på mange måter- det å notere fører til at hjernen bruker litt mer tid på noe….. Det å få ting ned på papir har alltid betydd mye ….også er det jo sånn vi alltid har gjort i alle år…

MEN HVORFOR KONTROLL PC med internett er det STERKESTE mediet som finnes DET KAN IKKE sammenlinges med lapper man skrev i gamle dager KAN IKKE sammenlignes med dagdrømming Boksen inneholder ALT som ungdom er opptatt av – sosialt, teknologisk, underholdning, hobbyer, kjærlighet m.m.

HVEM ER TAPERNE DE SVAKE ELEVENE !! De sterke klarer seg Alltid De svake elevene mister undervisning, de mister struktur, de mister mulighet til å lære seg noe på skolen ( gjør ofte ikke noe hjemme)

Begrunnelse Hvis dere vil lære noe engelsk i dag så må dere bare ikke se på teksten på filmen. Ansvar for egen læring Wenche, Kongsvik skole VI som profesjonelle lærere kan IKKE bare se bort fra et stort problem i klasserommet: Elever følger ikke med når PC’n er oppe

OPPSKRIFT – på 2 min ! Jeg har holdt flere spisefri kurs Video på www.prøvemodus.no ENKELT , ENKELT, ENKELT

Finn frem et fag

Hvordan Legg til Test

Hvordan 2 Skriv inn tittel på timen

Hvordan 3 Trykk på alternativer Kryss av for Prøvemodus og LAGRE

Hvordan 4 Legg til 1 spørsmål: Trykk på Legge til spørsmål

Hvordan 5 Et ÅPENT spørsmål

Hvordan 6 Be elevene notere fra timen

Du er nå klar - AKTIVER Trykk aktiver – og sett i gang timen Hele prosessen tar ca 2 min når du kan det

RESULTAT:

Alle følger med og noterer Ikke mulig å gå på Facebook, mail eller annet Ikke mulig å sette i gang spill Ikke mulig å gjøre noe annet enn å notere ER DETTE ALT ??? NEIIIIIIII

Du kan også legge inn linker Tenk at elevene skal lese ulike nettsteder for å lære mer om ansettelser

Og elevene ser KUN de sidene Elevene kan ha flere sider som de skal se på IKKE MULIGHET til å se på annet

EKSTRA BONUS Notatene til elevene blir på Its learning Fullt tilgjengelig etter på Lett når elevene skal ha prøve

IKKE MER Jo – du kan legge inn linker til - youtube filmer - powerpointer – tyskkurs med lyd - masse andre ressurser Bare prøv , men prøv det enkelt første gang

HUSK Viktig å forklare for elevene HVORFOR du gjør dette Ikke for å få kontroll , men for at du ønsker at elevene skal få MER ut av timene – og for at de ikke skal bli forstyrret Henvis til undersøkelser og klipp fra aviser m.m.

OG Ja – jeg er på Facebook Ja jeg har egen side for min klasse på facebook – vi bruker den aktivt Vi har nesten 10 timer i uka med Ungdomsbedrift hvor alt er HELT fritt Og JA – vi bruker teknologi seriøst: Video, mobil, apper, MEN ALTSÅ: ELEVER trenger RO noen timer – til å løse oppgaver, notere, reflektere og LÆRE !! VIKTIG: Bra med noen timer med FULL KONTROLL

Noen problemer ? Ja – det er mulig å gå ut med Ctrl – Alt- Del MEN – det du har skrevet blir borte – - du bør derfor ha flere spørsmål slik at det er mye de mister hvis de går u oppgavelinjen ( nederst) blir borte – du kan derfor enkelt se om noen har «lurt» seg ut Noen få opplever problemer – men spørsmålet er om dette er «egenprodusert»

Hva sier elevene De er fornøyd De MÅ rett og slett følge med ! De lærer Se http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=e-rKOj_d4WU