Gode lærere og gode arbeidsmåter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

Nettverksamling i matematikk
Forskning og utvikling
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Noen utfordringer for skolene
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pilotprosjektet så langt
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Bruker den “ gode lærer “ IKT ?
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kroppsøvingsdidaktikk
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Kapittel 14 Simulering.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Didaktiske analysekategorier
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
NY VRI Nina og Ingvild.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Profesjonelle læringsfellesskap
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Gode lærere og gode arbeidsmåter Skolefagundersøkelsen 2009 Lars Vavik HSH

Bakgrunnen Tidligere undersøkelser om lærernes arbeid med informasjonsteknologien i undervisningen slår fast at de digitale hjelpemidlene blir lite brukt (Kløvstad, 2008, Webb & Cox, 2004). Det er ulike forklaringer på dette: 1.Mangel på kurs og erfaring Manglende erfaring hos lærerne, manglende teknisk og pedagogisk støtte, manglede tid og tilgang på utstyr er faktorer som nevnes oftest. (Cox, 2004) 2. Organisasjonskultur En må prøve å forstå informasjonsteknologiens rolle i skolen ut fra et sosiokulturelt perspektiv. Den eksisterende pedagogikken støtter en praksis som legger til rette for bruk av ”tavle og kritt”. (Somekh, B. 2008) 3. Lærere har teknologivegring Dersom ingen av disse faktorene er påvisbare årsaker, har dette endt opp med en ironisering over lærere som lider av teknologivegring og ikke helt skjønner sitt eget beste. (Haugsbakk, G. 2009)

Finnes det andre forklaringer? I denne undersøkelsen er det valgt en tredje vei som knytter IKT til fagligdidaktisk spørsmål. Utgangspunkt er skolefagene - det faglige innholdet som ligger til grunn for skolens arbeid. Vi reiser spørsmål om de aktivitetene som IKT kan utløse støtter det sentrale faglige innholdet og/ eller bidrar med nye faglig emner.

De ”Beste Eksempler” ? SITES prosjektet (2009): Beste prosjekt fra Norge: ”Prosjektarbeid i naturfag om sykdommer. Elevene brukte Internet til å samle informasjon, brukte PowerPoint for å lage presentasjoner, tekstbehandling og digital kamera for å lage en skriftlig rapport.” (Omsatt fra engelsk etter Voogt, 2008, s. 228)

Forskerteamets facebook Svein Andersland Høgskolelektor Samfunnsfag Per Fadnes Førsteamanuensis Naturfag Ingunn Flatøy Høgskolelektor Norsk Kjetil Sømoe Høgskolelektor Kunstfag Prof. Magne Espeland Musikk Gry Tuset Høgskolelektor Matematikk Education, Curricula & Technology Prof. Gavriel Salomon Læringsteori Trond Egil Arnesen Høgskolelektor Kroppsøving Førsteamanuensis Steinar Thorvaldsen Informatikk Thomas Arnesen Høgskolelektor Engelsk Førsteamanuensis Lars Vavik Prosjektleder Ingrid Grønsdal Arnesen Stipendiat Musikk 5

Forskningsplan i Norsk Matematikk Engelsk Naturfag Samfunnsfag Musikk Kunstfag Kroppsøving NASJONAL KARTLEGGING (2009) PRAKSIS STUDIER (2010) Hva slags forskjeller er det mellom lærere som bruker IKT mye i motsetning til de med begrenset IKT bruk? Hva slags effekt har IKT på elevenes læringsresultater? The Best Practice studies are next in line: LES 6

Forskningsmetodiske valg: ”kartlegging” Spørsmål til lærerne Omkring 220 enkelt spørsmål tilpasset hvert av fagene norsk, matematikk, naturfag, engelsk, kunstfag, samfunnsfag, musikk, kroppsøving. Innhold Lærernes utdanning, erfaring og IKT- kompetanse Lærernes bruksområder for IKT Lærernes holdninger til IKT som hjelpemiddel generelt Lærenes holdninger til digitale hjelpemidler i faget Lærernes syn på undervisningsledelse Lærernes prioritering av undervisningsaktiviteter Form Spørreskjema var tilrettelagt på nettet og vi ba hver lærer om å velge det skjema som var lærerens viktigste undervisningsfag. Utvalg 1018 lærer på ungdomstrinnet svarte fra et utvalg på 2850. 1018 lærer er omkring 8 % av alle lærerne som har undervisningsstillinger. So let us have some of the result from the different disciplines

Forskningsmetodiske valg: ”praksisstudier”

Statistiske sammenhenger Positiv korrelasjon Negativ korrelasjon Effekt størrelse

Forventninger om sammenhenger (I) 1 2 Økt IKT-kompetanse gir økt IKT bruk Økt faglig utdanning gir økt bruk av IKT IKT BRUK Undervisningskompetanse IKT BRUK IKT kompetanse 3 4 Økt IKT-bruk med elevsentrert lærerrolle Lærerledet undervisning gir liten IKT bruk IKT BRUK IKT BRUK Lærerledet strukturert undervisningspraksis Elevsentrert veiledningsrolle

Forventninger om sammenhenger (II) 5 6 IKT- bruk Problembasert arbeidsformer IKT -BRUK Vekt på basisferdigheter (7) (8) Positiv tiltro til IKT E-modenhet IKT BRUK Læringsutbytte

Faktor analyse

Undervisningsledelse KILDER LÆRER SOM VEILEDER LÆRERLEDET UNDERVISNING Lie, S 1998 Undervisning 1: vil si arbeid med prosjektmetoder, gruppearbeid, bruk av IKT Undervisning 2: Tradisjonelt lærerstyrte undervisningsmetoder SITES, 2008 ”Framtidslæreren”: Gruppearbeid. Samarbeidslæring og problembasert læring. Elevene har en aktiv rolle i å identifisere problemstillingene, samt måten man skal løse oppgavene på. Læreren tar typisk rollen som tilrettelegger i læringsprosessene Tradisjonell orientering: Orientering mot faglig kunnskap og prestasjoner målt med tradisjonelle midler (prøver, eksamener). Læreren tar typisk rollen som instruktør og evaluator. Elevene følger instruksjoner og jobber med tildelte oppgaver. Hattie, J.2008 Fasilitator: Problembasert læring, prosjektmetoder, Internett støttet undervisning, data spill og simulering. Aktivator: Lærerstyrte undervisningsmetoder. Læreren deltar aktivt i undervisningen, gir direkte instruksjoner om arbeidsinnsats, læringsmål og atferd. Waal, M.B., 2007 Ledsager; Ledsager er det begrepet som best dekker lærerrollen innenfor undervisingsformen øvingsarbeid, med virksomhetene lek, læring og arbeid. Los: Los-læreren var en stedkjent person som fulgte eleven, den ubestridte lederen som kjente terrenget/pensumet, visste om alle de farlige skjærene og som trygt kunne lose elevene gjennom et for dem ukjent fagområde og uten at de gikk på et skjær eller i verste fall sank, dvs. strøk på eksamen

14

Eksempel på utvikling av ”konstrukt” Faktor analyse av digital kompetanse: Item No – Name of variable Factor 1 2 3 33 – How often do you use the facebook ( 1-6) .910 52 – How often do you chat with friends ( 1-6) .888 38 – How often do you play games on the Internet ( 1-6) .716 12 – I do not need any help to operate my PC. ( 1-6) .706 28 – I download files music, video etc? ( 1-6) .674 39 – I can install new program and equipment on my computer. ( 1-6) .667 15 – How often do you use word processor? ( 1-6) .794 34 – How often do you use to use word PowerPoint? ( 1-6) .598 44 – How often do you editing pictures? ( 1-6) .728 48 – How often do you use to work with Excel ? ( 1-6) .396

Skolefagundersøkelsen viser … De digitale hjelpemidlene blir lite brukt (Kløvstad, 2008, Webb & Cox, 2004). Det er 35 % av lærerne som bruker digitale hjelpemidler av og til, mens i overkant av 20 prosent viser at IKT blir så å si daglig brukt. Bruksfrekvensen av mer fagspesifikke verktøy viser lavere verdier. I overkant av 60 % av personalet bruker slike verktøy sjelden.

Skolefagundersøkelsen viser 1 Økt IKT-kompetanse gir økt bruk av Internett Økt IKT-kompetanse gir økt bruk av Internett Internet R= 0.4 R= - 0.3 Fagspesifikke programmer IKT kompetanse IKT kompetanse

Skolefagundersøkelsen viser…. 2 Formell Undervisnings kompetanse Økt faglig utdanning gir økt bruk av IKT Det er kun svake negative sammenhenger som kan observeres. Om lærerne mangler faglig utdanning eller har mastergrad i undervisningsfaget, har ingen betydning for om IKT blir brukt eller ikke. Dette gjelder alle tre ulike kategoriene av IKT-bruk. IKT BRUK Undervisningskompetanse 2 Selvopplevd kompetanse

Skolefagundersøkelsen viser….. 3 4 Økt IKT-bruk med elevsentrert lærerrolle Lærerledet undervisning gir liten IKT bruk IKT BRUK (Internet) R=0.3 R = -0.3 IKT BRUK (Internet) Lærerledet strukturert undervisningspraksis Elevsentrert veiledningsrolle De lærere som beskriver at de ofte opptrer i en veilederrolle er mest positive til IKT og bruker informasjonsteknologien mest. Lærerledet undervisning går dårlig sammen med at digitale hjelpemidler blir tatt i bruk. At de er negativt korrelert betyr at de også er motpoler.

Skolefagundersøkelsen viser 5 6 IKT- bruk Problembasert arbeidsformer R= 0.5 IKT -BRUK R= 0.1 Vekt på basisferdigheter Vektlegging av et bestemt undervisningsinnhold, for eksempel vekt på basisferdigheter, utelukker ikke at en arbeider med problemløsning. At det er samsvar mellom lærerledet undervisning og trening i basisferdigheter, var forventet. Når eleven arbeider med problemløsning, er det læreren i veilederrollen som er mest vanlig. Det er under denne arbeidsformen det er mest vanlig å bruke IKT.

Skolefagundersøkelsen viser….. Egenskaper ved lærere med “høy IKT faktor” Model r 1.Problem Basert Læring 0.51 2.Positiv tro på IKT som en særlig viktig faktor 0.38 3.Formell eller uformell IKT kompetanse 0.36 4. Elevsentrert veiledningsrolle 0.26 Disse lærerne har 30 stp. eller mindre i undervisningsfaget

Skolefagundersøkelsen viser…. Hva er årsaken til at informasjonsteknologien blir brukt i moderat grad? Kunst- og håndverk Lærerne som svarte på kunst- og håndverkdelen av undersøkelsen er høyt utdannet i faget, med et snitt på mer enn 90 studiepoeng. Det er altså grunn til å anta at den lave bruksfrekvensen i IKT-verktøy har sin årsak i bevisste valg gjort på grunnlag av en vurdering av verktøyenes potensial til å støtte elevenes tilegnelse av fundamentalt faginnhold innenfor gitte tidsressurser. (Sømoe, K. 2010) Kroppsøving Det kommer tydelig fram at lærerne ikke finner IKT relevant for undervisningen i faget og at IKT integrering i faget bryter med dominerende praksisteori som er sterkt knyttet til kroppslig bevegelse. (Arnesen,T.E.2010) Musikk Det er naturlig at prioriteringen er lav, når det ikke finnes systemer som overbeviser musikklærere om at IKT vil være et naturlig, gjennomgående, og tjenelig instrument for hele musikkfaget. (Espeland, M.2010)

Hvilke felles trekk finner vi mellom lærere som gjentatte ganger har et høyt læringsresultat i sitt fag både gjennom prosjektarbeide og skolefagsprøver? Vil IKT spille en viktig rolle i et slikt læringsmiljø? KappAbel konkurransen: Matematikk konkurranse for de nordiske land 20 % av skolene i Norge deltar Basert på teamarbeid der hele klassen deltar. Prosjektarbeide : “Matematikk og musikk”, “Matematikk og kunstfag” “ “Matematikk og energi”……..

Case Control Study Kontroll skoler KappAbel skoler Mean=4.09 Std.Dev=0.83 N=643 Mean=4.05 Std.Dev=1.03 N=647 Høge resultat på skolefagsprøver Høge resultat på skolefagsprøver Mean=68,97 Std.Dev=6.81 N=38 classes Mean=50.10 Std.Dev=5.01 N=38 classes 38 teachers in schools with the same SE background and with high achievement test scores were selected as a control group LES Prosjekt evaluering (KappAbel) Prosjekt evaluering (KappAbel) Lav prosjekt utførelse, N=38 Høg prosjekt utførelse, N=38

Praksisstudiet VARIABLER: Undervisningsaktiviteter: Signifikans Effekt størrelse Undervisningsaktiviteter: Gir ofte faglig tilbakemelding til elevene 0.002 0.77 Utfordrer elevene hele tiden til å evaluere sine framgangsmåter 0.038 0.53 IKT Bruk Bruker fagspesifikke verktøy til måling og beregning 0.010 0.71 Regneark 0.036 0.45 Tiltro til IKT som hjelpemiddel Bruk av IKT gir elevene større muligheter til å løse problemer uten så mye hjelp av læreren 0.016 -0.46 Elevene kan i større utstrekning hjelpe hverandre ved å samarbeid over Internett 0.031 -0.44 Opplevd positiv effekt av IKT © 0.008 -0.36? Opplevd negativ effekt av IKT © -0.41? Lærernes utdanning og erfaring Formell utdanning i matematikk 0.003 0.82 Høgskole eller Universitet <0.000 1.21

Forskning på læringseffekter: 1.20 1.00 0.80 0.60 0.40 0.20 0.00 Antall studier: 4.335 Antall deltakere: 3.991200 Kilde, Hattie,2008, Visible learning Tilbakemelding til elevene Direkte instruksjoner om arbeidsinnsats, læringsmål og atferd Bruk av kognitive strategier som støttende dialog, oppsummering, spørsmål, klargjøring og lignende Lærerens evne til å lede klasser Utvikling av elevenes læringsstrategier Antall studier: 2.875 Antall deltakere: 990028 Kilde, Hattie,2008, Visible learning Forskning på IKT og læring: Simulering, Spill, CSCl, CAI, MindTools

Forskning på læringseffekter: John Hattei Jakob Sletten 2006 2007 2008 2009 2010

Anbefalinger Det er et tankekors at opp mot 40 % av lærerne har 30 studiepoeng eller mindre i det faget de underviser mest i ungdomsskolen. Undersøkelsen viser at lærere med høy faglig kompetanse har andre prioriteringer av undervisningsoppgaver og metodiske valg. Av den grunn: Trenger vi et faglig etterutdanningsprogram. IKT bør i mye større grad utvikles innenfra fagene. Det mest avgjørende blir: ”kor tett læraren er på elevane i deira faglige arbeid, og korleis elev og lærar kommuniserer om det faglege (Peder Haug, 1010) Vi bør tone ned begrepene digital dannelse, digital kompetanse, digital hver dag, digital i alle fag som selges inn under mottoet at dette er å lære for å lære. Måseide (2009) sier det slik: Eleven som har lært å lære, utan at læringa gir tematisk kunnskap, er maksimalt tilpassa og minimalt dana. Restart