Skriftlig kommunikasjon Informasjonsstudentene på Rena 2001.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Å skrive for Internett Språktips.
8 Skumlesing.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Skaperen, ordneren og danseren
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Skriftlig kommunikasjon Kunsten å skrive godt Rena 2006 Erik.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Lesestrategier og leseforståelse
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Hva er en artikkel?.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
God kommunikasjon på nettet
Prosjekt og forskningsrapport
Strategier og kompetanse
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Mandag 8. November Powerpoint..
Essay er en skriftlig sjanger.
Skriftlig kommunikasjon
10 regler for å skrive for web
Resonnerende tekst.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Stilistikk 3 en del av den klassiske retorikken:.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Politisk påvirkning.
Lesing og lesestrategier
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Utskrift av presentasjonen:

Skriftlig kommunikasjon Informasjonsstudentene på Rena 2001

Hvor skal vi…? zGi forståelse og praksis for de viktigste prinsippene for skriftlig kommunikasjon ylitt teori og mye skrivetrening zHva er ditt mål? yHva er du god til mht skriftlig kommunikasjon? yHva bør du bli bedre til mht skriftlig kommunikasjon?

Er det tvil om nytten? zAlle informatører skriver zDet skrevne ord er fortsatt grunnleggende i kommunikasjon zFor de fleste informatører - både strateger, rådgivere og konsulenter - er skriftlig kommunikasjon en stor del av hverdagen

Når trenger du kunnskapen? zPressemeldinger zNyhetsbrev zBakgrunnsartikler zÅrsmeldinger zWebtekster zAnnonser zNotater, rapporter, m.v.

Skriveprosessen - 4 faser zFørskrivefasen zSkrivefasen zRedigeringsfasen zEvalueringsfasen (Bivins)

Fase 1: Førskrivefasen zHva skal du skrive om? xSamle stoff for å få kjennskap til saken •Vit hva du skal si - og si det riktig xSystematisering av stoffet •Ordne notater •Tenke disposisjon eller bare skrive –Hvem skriver jeg for? –Hva vil jeg med å skrive for dem? (informere eller påvirke) •Finn tekstens fokus - den sentrale ideen, temaet

Fase 2: Skrivefasen zKom i gang - raskest mulig xdet er ikke så farlig hva som står i den første kladden - tenk ikke ordvalg, grammatikk og rettskriving xskille mellom emne og rekkefølge •emne med hovedsynspunkt, bakgrunn, argumenter for, argumenter mot, m.v. •Rekkefølgen skal være den naturlige og logiske •Kill Your Darlings - stryk det som ikke passer for leseren •Still kritiske spørsmål til det du har skrevet

Fase 3: Redigeringsfasen yTa utskrift av teksten og se på •avsnitt •overskrifter/mellomtitler •tekstsammenbinding •setningsbygning •stil •ordvalg •rettskriving •tegnsetting xLes teksten høyt for deg selv

Fase 4: Evalueringen yFormelle og uformelle metoder xfinn en kritisk hjelper xvis teksten til noen som ikke er involvert men som kan tenkes å tilhøre målgruppen for teksten xbenytt fokusgrupper (i forkant) •Eks: 2000-årsinformasjonen brosjyre/video xulike former for spørreundersøkelser (etterkant)

Tre modeller for struktur zDen klassiske modellen zDen journalistiske modellen zDen dramatiske modellen xlær deg disse før du eventuelt går dine egne veier

Den klassiske modellen xEt hode, en kropp og en hale xInnledningen: –bredt, generelt utsagn som introduserer saken –smalner inn mot temaet som kommer i den siste setningen xHoveddelen: –saksframstilling og argumentasjon (punkt for punkt) xAvslutning: –gjenta temaet og ende i et generelt utsagn •brev, rapporter, utredninger, mål- og strategiplaner, mv

Den journalistiske modellen zDen omvendte pyramiden yHovedpoenget - konklusjonen yViktig informasjon yMindre viktig xskal kunne kuttes bakfra uten at det betyr noe for leserens forståelse av teksten xTittel, bilde og ingress skal på få sekunder fortelle leseren hva som er poenget

Den dramatiske modellen zFinnes i skjønnlitteratur, eventyr og film yanslag ypoint of no retur yklimaks yuttoning xkonflikten - kampen - klimaks m/seier

Effektiv kommunikasjon zFundamentet er at: xavsender og mottaker må ha tilnærmet felles viten om verden (det det handler om) xavsender og mottaker må ha tilnærmet felles syn på verden xmeldingen må oppleves som relevant xavsenderen må oppfattes som troverdig •faller en hjørnesten, faller de alle

Kommunikasjonsbrudd xGrensene for påvirkning blir bestemt av mulighetene for at kommunikasjonen om et emne skal bryte helt sammen eller må avbrytes for øyeblikkelige oppklaringer xEnigheten i effektiv kommunikasjon foreligger som en samtalekontrakt •personlig kommunikasjon - justering underveis •massekommunikasjon - av eller på

Fire råd til informatøren zUttrykk deg forståelig og entydig zFramstill et mest mulig saklig og korrekt verdensbilde. Det vil også leseren godta. zGi leseren informasjon som de kan bruke til å forbedre sine liv. zSjekk ut troverdigheten til deg som avsender - uten den, ingen effekt.

Fra menneske til menneske zHey xen appell, en interessevekker, et språklig spark zYou xleseren må få følelsen av at det angår henne zSee xsyn for saken - dette handler det om zSo xforklare, belyse, vise konsekvenser