Et digitalt læremiddel i matematikk for 8.–10. klasse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TVO media pedagogisk opplegg og tv-produksjon www. Tilopp.no Tink Design webdesign og 3D-animasjoner Digitalhjelp drift og oppdatering av webserver ToRaTeam.
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Björk Thorarinsdóttir
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Elevressurs Basis uten innlogging
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Nettstedet – struktur.
Applikasjon Metoder Prosessen underveis Undervisningsopplegg Målsetting Egenevaluering.
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Matematikk for yrkesfag
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Digitale læringsressurser i skolen
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Egenproduserte læremidler
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Statistikk og sannsynlighetsregning
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
"Lyn og torden".
Praksislærermøte GLSM-praksis
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Mot bedre bestillings- og utviklingskompetanse Animasjoner til parAbel ImageIn Mathematics Norway & China. Et prosjekt under CONTEXT-paraplyen Heidi M.
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
Ny læreplan, nye utfordringer
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
Tidlig innsats i matematikk
Bakgrunn hadde vi et møte skoler med IKT-servicefag i Vestfold, Buskerud og Telemark Ingen lager Læremidler for IKT-servicefag VG2 Arena-IKT beslutter.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Teknoteket – Toppåsen skole
Datasystem for plateselskap Av gruppe Nr 35E: Peter Taban.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Sjøstrand skole 26. mai Informasjon denne kvelden Hvem er vi – presentasjon av deler av koordineringsteamet og ledelsen Hvem er vi – presentasjon.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Lindhøy Skole Tjøme Matematikk i L97 Matematikk Matematikk er vitenskap, kunst, håndverk, språk og verktøy Arbeidet med matematikk i grunnskolen skal.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
FREDRIKSTAD KOMMUNE Digitale reguleringsplaner Per Henning Bjerva.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Erfaringer fra koding i teknologi i praksis. Bakgrunn Kjører koding i 50 % av valgfaget Teknologi i praksis Passer ganske greit inn i læreplanen Varierende.
Kompetanse for manfgfold
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Salgspresentation.
REalfagskommune!.
SMART kapp iQ er den eneste Ultra HD-skjermen på markedet som også fungerer som et digitalt og interaktivt whiteboard. Med kapp iQ kan man samarbeide,
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
ATEA.
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Et digitalt læremiddel i matematikk for 8.–10. klasse

•Målsetning •Pedagogisk fundament •Kvaliteter •Utfordringer •Design •Testing •Prosessen Oversikt

•Veien videre •Reklame, lisens, salg •Utførlig demonstrasjon med kommentarer •Takknemlig for tilbakemeldinger Oversikt

1) Målsetning •Uavhengig læremiddel (lite forlag, ingen læreverk fra før) •For enkeltelever, hele klasser •Lærere •Mangfoldig •Ikke altomfattende •Utnytte interaktiv teknologi

2)Pedagogisk fundament •Vekk fra drillprogram •Konstruktivistisk idé (L97) •Elever bygger opp begreper selv •Eksperimentering •Utfordring av egne begreper •Opplevelse, undring •(Løse oppgaver) DERFOR: •22 verksteder (kort demo )

•Stort nettsted, gjennomført (andre nettsteder er mer fragmentariske) •Høy kvalitet på de enkelte verkstedene •Forypningsmuligheter •Nettsted versus spill (Kan kjøres uten installasjon, når og hvor som helst, slipper nedlasting, oppdatering) 3) Kvaliteter

Kvaliteter (fortsettelse) •Flott design, hentet fra elevenes fritidsliv (tegneserie) •Enkelt å tilpasse whiteboard (smartboard) •Ny kompetanse i miljøene

4) Utfordringer •Database •Teori / praksis (datastuene på skolene) •Noen verksteder var ikke realiserbare •Fremtidig teknologi

5) Design •Reisemetafor (ungdommelig) •Forskjellige kulturer (geometri - gresk, spill - cowboy/western, koder/tall - high tech miljø, algebra - nordisk) •Røff tegneseriestil

6) Testing •5 testfaser (3 med elever og 2 med lærere) •Erfaringer bygd inn •Viktig kilde for videre utvikling (Jenter/gutter)

7) Prosessen •Tøff start •Ingen erfaring med digitale læremidler i matematikk •Kompetanseavklaring •Finne roller •Tidkrevende •Ny kompetanse i alle miljøer

8) Veien videre •Kontinuerlig tilpasning i 2 år •Kontaktskoler •Mellomtrinn (Spin-off) 1. desember

9) Reklame, lisens, salg •Skolelisens: 200 kr + 15 kr per bruker •Fritt for bruk hjemme •Tidsskrift, nettsteder

10) Demonstrasjon Spikerbrett Hesteløp Kast 2 terninger Pytagoras Tryllekunst Perspektiv Tangram Bli lys