Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Statistikk og sannsynlighetsregning
Kapittel 4 Utstyr: terninger, et kronestykke og en kortstokk
2
Dagens tema: Å finne sannsynligheten
MÅL: Kunne forklare hva som menes med ”De store talls lov” Kunne forklare hvorfor vi kan finne sannsynligheten ved å dele antall gunstige utfall på antall mulige utfall PLAN FOR TIMEN: Leksa / kort repetisjon fra forrige time Felles gjennomgang – Aktivitet med terninger! Oppgaver Måloppsummering: Hva har vi lært?
3
Sannsynlighet Sannsynlighet er det samme som sjansen for at noe skal skje Begreper knyttet til sannsynlighet i dagliglivet: Sannsynligvis Sannsynlig Sjanse Kanskje 50 – 50 % sjanse Helt sikkert Mulig
4
Dagbladet
5
Dagbladet
6
Dagbladet
7
Dagbladet
8
Matematisk sett regnes sannsynligheter som tall mellom 0 og 1
9
Hva er sannsynligheten for å finne en mygg som har spist ei ku?
Eks: Hva er sannsynligheten for å finne en mygg som har spist ei ku? Hva er sannsynligheten for at en mygg ikke klarer å spise ei ku?
10
Vi kan oppgi sannsynlighet som:
Brøk Desimaltall Prosent
11
Vi bruker bokstaven P for sannsynlighet.
Eks: Vi kaster et pengestykke opp i lufta. Hvor mange mulige utfall er det ved denne hendelsen? Hvor stor er sannsynligheten for at hver av hendelsene skal skje? Bokstaven P kommer av probabilitas på latin, og probability på engelsk. Sannsynligheten for hvert utfall er like stor!
12
De store talls lov Hvor mange seksere kan vi regne med å få på 120 kast? Jobb sammen to og to Skriv hvor mange seksere dere tror dere kommer til å få (ca.) og begrunn svaret Tegn dette skjemaet i skriveboka. Hva ser dere? Utfall Tellekolonne Frekvens Relativ frekvens 1 2 3 4 5 6 Sum 120
13
Hva vil skje med den relative frekvensen dersom vi øker antall kast til 200, 500, 1000… ?
14
De store talls lov: Når antall forsøk (kast) er veldig mange, vil sannsynligheten for et utfall være lik den relative frekvensen
15
Gunstige utfall Eks: Kortstokk Trekk et kort. Hvor stor er sannsynligheten for at kortet skal være et hjerterkort? Antall gunstige utfall: Det er 13 utfall som gir hjerterkort Antall mulige utfall: Det er 52 mulige utfall i alt
16
Antall gunstige utfall
Sannsynlighet = Antall gunstige utfall Antall mulige utfall Forutsetning: Sannsynligheten MÅ være like stor for at hver av hendelsene skal inntreffe!
17
Eks: Terningkast Hva er sannsynligheten for at summen av antall øyne blir et partall dersom du kaster terningen en gang?
18
Du kan også løse oppgaven ved addisjon:
19
Eks: Leksehøring Det er 24 elever i klassen, 14 jenter og 10 gutter. Læreren vil høre en tilfeldig elev i leksa. Hva er sannsynligheten for at ei jente blir spurt en gutt blir spurt en gutt eller ei jente blir spurt
20
Prøv selv! Gjør oppgave 4.39 – 4.45 s. 152 – 154 i grunnboka
LEKSESJEKK: Rosa nivå: – Grønt nivå: – 4.227 UTSTYRSSJEKK: Grunnbok, skrivebok, regelbok, kalkulator, linjal
21
Oppsummering MÅL: Kunne forklare hva som menes med ”De store talls lov” Kunne forklare hvorfor vi kan finne sannsynligheten ved å dele antall gunstige utfall på antall mulige utfall
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.