NESOs Formannskole klasse / 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Fra prøving og feiling til
W w w. c a p p a. n o Cappa Trivselbarometer ® Cappa Trivselbarometer ® (Internundersøkelse for kjøpesentre / kjeder) NB: Presentasjonen er selvgående.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Mål og forventninger, faglig innhold, program og gjennomføring
16 Repeter for å huske og forstå
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
LEDELSE KNYTTET TIL BYGGEPLASS OG EFFEKTIVITET
NESO Formannsskole Ledelse
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og

NESOs Formannsskole Ledelse - Forhandling Samling 4. klasse 18, Tromsø Januar 2014 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Personlig planlegging
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Kompetente barn og unge
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Cafédialog – elevmedvirkning
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Organisering og arbeidet i kommunene
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Cafédialog – elevmedvirkning
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
«Bare bok gjør ingen klok»
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Bygdøy skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid

Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

NESOs Formannskole klasse 18 2013 / 2014 Utviklingsplan, oppfølging, resultatmåling, skolereglement og studieteknikk NESOs Formannskole klasse 18 2013 / 2014 2.1

Mål og utviklingsoppgaver Hver bedrift og hver elev vil ha en utviklings-prosess som er tilpasset bedriftens og elevens situasjon og ønsker. Ledelsen i hver bedrift har eller skal utarbeide mål og utviklingsoppgaver for bedriften og eleven Mellom 1. og 2. samling skal det utarbeides en utviklingsplan for bedrift og elev.

Mål, utviklingsoppgaver og utviklingsplan Som en del av hjemmearbeidet etter samling 1, skal det gjennomføres et møte i bedriften med daglig leder og/eller prosjektleder/anleggsleder, elev og intern mentor. På møtet skal mål, utviklingsoppgaver og prosess diskuteres, og utviklingsplan for elev skal utarbeides. Eleven skal skrive møtereferat og sende det til fadder og intern mentor.

Utviklingsplan for elev Eleven skal sammen med daglig leder og/eller nærmeste overordnet velge ut 3 - 5 konkrete områder/oppgaver som eleven skal utvikle seg på. Nåværende ansvarsfordeling, har-kompetanse, fremtidig ansvarsfordeling og ønsket kompetanse skal fylles ut for hvert område på skjemaet ”Utviklingsplan for elev”.

Utviklingsplan for elev Skjemaet ”Utviklingsplan for elev” skal sendes til fadder senest en uke før 2. samling sammen med skjemaet for ”Målfastsettelse” og møtereferat fra møtet i bedriften. Utviklingsplanen følges opp fortløpende med eventuelle nye utvikingsområder eller justering av fremtidig ansvar eller ønsket kompetanse. Etter 4. samling skal planen evalueres og oppjusteres. Eleven skal ha en intern mentor som bistår og følger opp eleven gjennom hele skolen. Fadder følger opp bedrift og elev etter 2. og 4. samling.

Oppfølging av bedrift (mentor) og elev Fadder følger opp daglig leder og/eller intern mentor etter 2. og 4. samling med utgangspunkt i mål og utviklingsplan for bedrift og elev. Fadder følger opp elevene og gir dem tilbakemelding på hjemmearbeidet og personlig utvikling. Sluttevaluering gis alle elever på samling 5 Elevene kan ta kontakt og bruke fadder etter behov.

Resultatmåling Testoppgaver Hjemmeoppgaver Utviklingsplan Evaluering av temaer og samling ”Eksamen” Sluttevaluering fra bedrift og elev Oppfølgingssamling

Skolereglement – Hvorfor trenger vi det? Vi har felles mål Vi har snakket om hvor viktig det er at vi er enige om målene Vi har snakket om en del faglige tema som er nødvendig for å nå målene Vi må også ha andre virkemidler enn de faglige for å nå målene? Kommentar til siste punkt: Hva hjelper det å ha mål dersom: dere ikke engasjerer dere dere ikke møter opp det er uro, mistrivsel med mer.

Skolereglement Hvor stort fravær kan aksepteres før skoleledelsen skal reagere? Hvilke krav skal settes til punktlighet på samlingene? Hvordan skal nytelse av alkohol begrenses? Hvilke reaksjonsformer skal skoleledelsen ha? Valg av tillitsmann for gruppen? Regler for bruk av telefon og mobiltelefon i klasserommet? Engasjement og læringseffekt. Før OH: - Vi har nå arbeidet en del med hvilke mål vi skal ha for skolen og vi har snakket en god del om hvordan vi skal nå dem. Vi har også vært inne på hvor viktig det er at vi er enige om målene. - Vi mener at i tillegg til de faglige virkemidlene vi har satt opp for å nå målene, må vi også ha en del ordensregler for opptreden her på samlingene. Det er det vi nå skal bruke litt tid på - vi har kalt det skolereglement. - Med det mener vi at vi må ha regler for hva som ikke godtas, hvor går grensene osv. OH Hvor går grensene Hva er tillatt / ikke tillatt Engasjement på samlingene Punktlighet: Om morgenen , etter pausene Tillitsmann: Vi diskuterer det i plenum etterpå. Kom gjerne med forslag fra gruppene. Vi kan gå ut etterpå, så kan dere foreta valg. Vi kan eventuelt foreslå.

Metode for bedre læring og egenutvikling STUDIETEKNIKK Metode for bedre læring og egenutvikling

Studieteknikk (1) Forbered deg til samlingene – gå gjennom program og sett deg mål for hva du vil ha ut av samlingen Konsentrasjon på samlingene – ikke vær opptatt av andre gjøremål Still spørsmål og vær aktiv med i diskusjoner og gruppearbeid Noter egne notater i kompendiene og merk av viktig stoff Se gjennom kompendiene og egne notater etter hver dag og før testoppgaven

Studieteknikk (2) Gå gjennom gruppeoppgaver og svar før testoppgaven Planlegg hjemmearbeidet og sette av tid til å kunne jobbe med hjemmearbeidet Jobb sammen med andre elever fra bedriften eller medarbeidere på hjemmearbeidet, og jobbe godt med hjemmeoppgavene Bruk intern mentor eller nærmeste overordnede ved løsning av hjemmeoppgavene Bruk fadder når noe er uklart

Studieteknikk (3) Gå gjennom testoppgaver og løsningsforslag, samt tidligere gruppeoppgaver etter hver samling, og spesielt før eksamen Lag en egen oversikt over kompendier og fagstoff som er gjennomgått på skolen Relater fagstoffet til (eget) praktisk bruk, og bruk fagstoffet (veiledninger, maler, skjemaer og Web-adresser) ved planlegging og gjennomføring av egne prosjekt og/eller egne arbeidsoppgaver

Studieteknikk (4) Vær bevist de oppsatte mål for bedriften og deg som elev Få frem utviklingsområder og utviklingsoppgaver i Utviklingsplanen som er viktig for deg og din faglig og personlig utvikling Sett deg gjerne egne mål for skolen Finn gjerne fram mer fagstoff på temaer som interesserer deg Bruk Internet til søk etter fagstoff

Læring - kunnskaper og kompetanse Kunnskaper får du gjennom Aktiv deltagelse på samlingene Godt arbeid med hjemmeoppgavene Bruke Internet og nettstedet for NESOs formannsskole aktivt Kompetanse får du ved å Praktisk anvendelse av kunnskapene i egen bedrift Bruke det du har lært på skolen til å planlegge, gjennomføre og følge opp egne prosjekt på en bedre måte Kompetanse har du først fått når kunnskapene er tatt i bruk

Gruppeoppgave Hvordan vil dere jobbe på samlingene og mellom samlingene for å få mest mulig utbytte av Formannsskolen?