Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Fra tegning til fortelling
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Vernetjenesten i Kristiansund
4 Bruk øynene riktig.
Lage og sende MMS 1b Lage MMS MMS er en type melding på mobiltelefon.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC Livet fortjener virkelig en kjærlig omtale, slik at vi strekker oss mot himmelen, ser hvor godt vi har.
Hvordan intervjue en forsker?
Hvordan lage spill i power point?
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
FELLESORGANISASJONEN FO Aust- og Vest-Agder oktober 2007 En sosialarbeiders hverdag Felles Representantskapsmøte 18. oktober FO Aust-Agder og FO.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
CV Curriculum Vitae.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Å skrive en sakpreget tekst
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Godt verktøy er halve jobben
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Skaperen, ordneren og danseren
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Frontlinjeserivce
Åpenhetstinget 2010 Per Anders Johansen, Aftenposten politiske redaksjon Oslo 28. sept 2010.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Eksamenstips.
Muntlige presentasjoner
Fra ord til liv April 2010.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Samtale 1.
10 regler for å skrive for web
Funksjoner og Innstillinger i
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Litterære virkemidler
Krise: fare & mulighet.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Å snakke med seg selv, fali det?
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Politisk påvirkning.
Problemløsning.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Verktøy for å kartlegge holdninger
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Roede-kurslederen på Facebook
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Obs. Denne presentasjonen er ikke ment å vises til barna
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Utskrift av presentasjonen:

Grav i all hast Siri Gedde-Dahl

Hvordan få tid? Travel hverdag, også i store aviser. Færre folk skal gjøre (minst) samme jobb. MEN: Graveprosjekt – hva er det? Ikke noe annet enn vanlig journalistisk håndverk. Bare grundigere. DET VIKTIGSTE: Viljen til å få det til. Du må være utholdende og ikke gi deg! Ofte er det latskap og bedagelighet som stopper oss.

Å være to Enorm styrke og være to/flere Journalister for individualistiske Slipp andre til på din ide/tips. Det betaler seg i en bedre sak Og du blir trukket med en annen gang.

Fordeler ved å være to/flere Sparer tid: Fire dagers arbeid går på to. Flere hoder tenker bedre Utfyller og øker kildenett Rollefordeling: bad guy/good guy Være hverandres inspirasjon og kritikere i alle ledd. Psykisk styrke når det smeller. Mindre sårbar for vakter og andre ”må”-oppgaver.

Begynn i det små Begynn innimellom løpende produksjon Snakk gjennom saken (arbeidslunsj) Lag et notat (problemstilling, oversikt, resonnement) Beskriv ”konspirasjonen” Dette vet vi. Dette må vi sjekke. Disse må vi snakke med. Lag kildeliste. Skriftlige kilder: Hva er sannsynlig at finnes av skriftlig dokumentasjon Fordel oppgaver/kilder

Og fortsett i det små Sjekk innimellom når du har tid, bestill dokumenter, gjør avtaler. Begynn med det mest vitale, for om mulig raskt legge ballen død om du er på villspor. Lag notater fra alle (relevante) samtaler. Søk hele tiden aktivt etter skriftlige spor (selve beviset) Oppsummere Utvikle notatet.

Når du ser at dette virkelig er noe Gå til sjefen din: Gi oss tre dager helt i fred, så skal du få en god sak. Kanskje mange gode saker. Mye lettere når du har substans å vise til.

Det siste du gjør: Konfrontasjonen med dem som har gjort noe galt/kritikkverdig. Da kan det haste med å få saken på trykk Utbytt det at dere er to (ringe samtidig, unngå samordnet forklaring) Når du har dokumentasjon nok til å stille de riktige spørsmålene, og kilden ennå ikke kan forestille seg hvilke oppslag det vil få, har folk en forbausende evne til å snakke sant. Bruk båndopptaker. Direkte spørsmål, svar, oppfølging. Vær foreberedt på at det kan være siste gang du snakker med vedkommende på en stund.

Kvalitetssjekk Vurdere virkemidlene nøye når du vet saken er en stor personlig belastning på dem det gjelder. Nødvendig og riktig med navn/bilde? Nødvendig med alle detaljer? Nedre grense for uhumskheter. (Ikke dyng på) Vurdere språket. Være nøktern. Ikke lade språket. Ikke hovere. (særlig viktig i oppfølgingen, ikke å ”ta av” etter en suksess) La deg aldri presse av desken en sen kveld: Hvis du selv ikke er trygg på saken, skal den ikke på trykk. Uetterrettelighet slår voldsomt tilbake.

Oppsummert: Være to/flere – bruke hevrandre Begynn i det små Ikke tenk for stort/komplisert (du har sjelden hele sannheten første dagen) Gode saker generer gode tips. Ikke gi deg!!!