Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBent Nesse Endret for 9 år siden
1
Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media
2
Mediekanaler •Nasjonale medier : Fjernsyn, radio, riksdekkende aviser •Regionale medier •Lokale medier : lokale aviser, radioer og fjernsynskanaler
3
Hvilke medier skal vi bruke ? •LO medievaneundersøkelser (fra 1995- 2003) •Er LO’s medlemmer representative ? •68 % Oppgir at de leser lokalaviser og at dette er deres viktigste informasjonskanal •Ca 165 lokalaviser i Norge •Lokal radio og fjernsyn = hvilke grupper scorer de høyt hos ?
4
Lokalavisene står sterkt blant medlemmene 4137 spurte •Hvilke aviser leste eller tittet du i igår?
5
Hvilke oppgaver har lokale medier ? •Nyheter er det viktigste for journalistene. Store saker, vaktbikkje og lignende. •” Leserne skal bli født, gift og dø i lokalavisen” •Det skjer spalter – leses mer enn vi tror ! •Avisen skal speile lokalmiljøet – derfor teller ”kjøttvekta” i journalistenes hoder •Varierende terskel for avisene : Jo høyere opplag jo høyere terskel
6
Avisuken og avisdøgnet •Mandag er dagen for sport og kultur – som har vært og for planlegging av uken som kommer •Nyhetsjobbing foregår kontinuerlig hele uken ! •Feature ideer jobbes med utover uken, men skal som regel være ferdig levert torsdag midt på dagen
7
Avisuken og avisdøgnet •Sporten og kultur øker forhånds saker utover i uken med en topp fredagsavisen og litt i lørdagsavisen •Løpet for hva som dekkes i helgen legges seinest fredag etter lunsj •Telefonen lørdag formiddag som regel bortkastet tid !
8
Hvordan kontakter vi media •Regel nr 1 : Vær profesjonell ! •Du er ikke den første som ringer den uken og heller ikke den siste •Tenk nøye over vinkelen : Hvorfor i all verden skriver dere så lite om orkesteret vårt ? Sikkert riktig, men fører det til noen bedring ? •Pressemeldinger : virker de ?
9
Hvordan selge en sak til media ? •Tenk nøye gjennom hva du vil ha fram og ikke minst hvordan du legger det frem. •Skal du selge artist/ konsert ha gjort forarbeidet – regn ikke med at journalisten vet/ kan •Tenk på media når du avtaler med solister – kan vedkommende ringes ?
10
Er det mulig å legge en plan ? •Må vi finne opp kruttet hvert år / før hver aktivitet ? •Hvorfor medieplan ? •Langsiktige og kortsiktige mål •Ansvaret skal fordeles •Dokumenter hva som er gjort og ikke minst evaluer dem ! •Opprett kontaktarkiv !
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.