Utviklingsprosjekt Region nord 2011-2012. Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å sette i gang prosjekt
Advertisements

Elevsamtalen i Færder videregående skole
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Fra prøving og feiling til
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Vurdering for læring.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Fra prøving og feiling til
Grete Haaland Sund HiAk,
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
L IKESTILLINGSPROSJEKT I BARNEHAGENE I E NGERDAL Sømådal barnehage 6 barn Engerdal barnehage24 barn Drevsjø barnehage36 barn.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Forstå bruk og datainnsamling
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Aggression Replacement Training
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Kvalitative og kvantitative metoder
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Hovedoppgaveforberedende seminar
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Undersøke bruk Kapittel 7
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Engasjement og undring B – Samarbeid
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingsprosjekt Region nord

Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag i læreplanen (mål og vurderingskriterier) • Gjennomføre undervisningen (samle data/elevprodukt, logg, video) • Reflektere over undervisningen ( hvordan gikk det- læringsutbytte/lærerstemmen, elevstemmen) • Finne teori som støtter metodene du bruker (stemmer teorien med det du har erfart?) • Foreslå endringer basert på erfaringer og teori

Tidsplan • Etablere samarbeidspartnere ( samling 5+) • Planlegge et undervisningsopplegg og registrere tema for konferansen på WIKI( samling -6) • Gjennomføre undervisningsopplegget (samling -7) • Beskrive metodevalgene med referanse til teori ( konferansen i mai 2012) • Presentere undervisningsopplegget (10.mai 2012) • Publisere undervisningsopplegget på Fremmedspråksenteret sitt nettsted (juni+ 2012) • Veiledningen mellom samlingene kan kanskje brukes til dette arbeidet?

Hva er et utviklingsprosjekt?

1. Erfaring og undring Hva lurer vi på og hvorfor? Situasjonsbeskrivelse, legitimering av spørsmål. Problemstillinger/spørsmål som er åpne og som kan undersøkes og besvares.

2. Ønsket situasjon og mål Hva er ønsket situasjon – og hvorfor? Hva ønsker dere å oppnå for elevene? Hvordan forholder dette seg til læreplanen/forskriften? • Avgrensning/fokus • Små prosjekt • Kortsiktige • Involvere elevene?

3. Gjennomføre undervisningen Hvordan kan dere endre situasjonen? Hvilke metoder, arbeidsformer, tiltak, praksis kan bidra til endring? Hvorfor? Beskriv undervisningsoplegget

4. Registrere - analysere Hva skjer/skjedde? Hvordan erfarer elever og lærere) undervisningen? Hva må dere justere underveis? Beskrive hva som skjer – tolke i etterkant. Datainnsamling: • Elevlogger (åpne, fokusspørsmål) • Evalueringer, enkle spørreskjema • Intervju (utvalg) • Observasjon: beskrive (lærer, kolleger, andre) • Lærerlogg

5. Diskutere – revidere - dokumentere Hva er resultatet? Og hvordan kan dere forklare det? Hva er veien videre i et utviklingsperspektiv? • Funnene og resultat som forventet eller ikke? • Hvordan forstå/forklare resultat? • Det å ikke lykkes er også et viktig resultat • Hva kunne ha vært gjort annerledes?

Konferansen: presentasjon Utviklingskonferanse • Introduksjon med problemstilling • Beskrivelse av forsøk/undersøkelse • Drøfting av resultat • Tilbakemelding fra / diskusjon med tilhørere (opponering ut fra kriterier) Du kan selv velge hva du vil diskutere etterpå.

Tema for arbeidet En problemstilling • Grunnleggende ferdigheter • Et tema fra læreplanen • En undersøkelse • Vurdering for læring ( mål, kriterier, egenvurdering) • ????????? • Idémyldring: • Hva er du mest interesert i å lære mer om?