N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Åsmund Sollien Schau og
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
“FORELDRESKOLE” - obligatorisk uten hjemmel Litt generell informasjon
Den autentiske læringsdialogen
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Helsesøsters rolle i FRI Lillian Larsen, Helseavdelingen Asker kommune
Overgangsprosjektet NY GIV
Ny GIV i Akershusskolen
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Momenter til planlegging Nileseren. Gratis klassesett av aviser i inntil ni selvvalgte uker. Lesetrening dagsaktuell undervisning.
FORELDREMØTE 10. TRINN 11.oktober 2012
Foreldremøte 9. trinn 12. Oktober 2010.
Foreldremøte 8. trinn 28. September 2010.
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Overgangsprosjektet – NY GIV
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
10. Trinn 2014/ Plan for møtet: Velkommen v/ Rektor Felles Lærerne presenterer seg Viktige datoer i skoleåret Litt om ordensregler Olweus Litt om.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Velkommen til førskoledag
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Velkommen til foreldremøte!
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Velkommen til foreldremøte for 8. trinn
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Skøyenåsen skole !
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Foreldremøte 10.trinn
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole

H VA HAR VI LÆRT I N Y G IV - PROSJEKTET SIDEN STARTEN I FASE 1? Markedsføring og informasjon Hvem er Ny Giv-læreren? Hvem er Ny Giv – eleven? Utvelgelsen av elever Foreldresamarbeid Forpliktelse: kontrakt og samtykkeerklæring Struktur og organisering Innhold – grunnleggende ferdigheter i lesing/skriving/regning og fordeling på disse Lengde på arbeidsøktene og varighet Viktig at flere enn Ny Giv-lærerne kjenner metodikken

I NFORMASJON OG MARKEDSFØRING OM PROSJEKTET TIL ALLE PARTER I SKOLEMILJØET Hele personalet må kjenne til kriterier for utvelgelse av elever Aktuelle elever informeres om prosjektet gjennom elevsamtaler med kontaktlærerne sine Aktuelle foreldre til elever i målgruppa Informere om Ny Giv prosjektet i FAU og SU, på foreldremøter

H VEM ER N Y G IV – LÆREREN ? Legitimitet i personalet Godt egnet Motivere elevene for oppgaven

U TVELGELSE AV ELEVER Skolen har vært med i IKO - prosjektet siden oppstart Vi brukte utvalgskriteriene som fulgte prosjektbeskrivelsen til Ny Giv Kontaktlærerne fikk i oppdrag å tenke på hvilke elever som kunne være aktuelle Samarbeidsgruppe på skolen: Rådgiver, trinnleder 10. trinn, undervisningsinspektør og rektor. Aktuelle beslutninger ble tatt her

H VEM AV ELEVENE FÅR TILBUDET ? Ingen grupper utelukkes i tenkningen vår. Stikkord fra vurderingsfasen: * elever med spesialundervisning * minoritetsspråklige elever * de skoletrøtte * de med uregelmessig fravær * de med risikoutsatt hjemmesituasjon 1. året fikk 15 av 174 elever tilbudet – 12 takket ja 2. året fikk 11 av 165 elever tilbudet - 11 takket ja

I NFORMASJON TIL FORELDRENE Felles info-skriv til aktuelle elever og foreldre med invitasjon til orienteringsmøte på skolen Rektor kontakter foresatte til hver enkelt elev pr telefon; forteller litt om Ny Giv og at de vil få invitasjon til deltakelse Til stede på møtet er rådgiver, Ny Giv-lærerne (2) og rektor fra skolen

O PPSTART 1. ÅRET Ny Giv-gruppa startet opp med 12 elever Kontrakt og samtykkeerklæring mellom elev/foreldre og skolen for alle 2 entusiastiske lærere Eget rom 7, 5 time (60 min) i uka, inkl oppstart med frokost 2 av dagene, - for å skape trygghet og fellesskap. 28. februar til 15. mai elever gikk opp en karakter til eksamen 4 elever samme karakter 1 elev gikk ned en karakter Herav 2 elever vi ikke hadde vurderingsgrunnlag på i 1. termin, gjennomførte eksamen

O PPSTART 2. ÅRET Ny Giv-gruppa startet opp med 11 elever Kontrakt og samtykkeerklæring mellom elev/foreldre og skolen for alle 2 entusiastiske lærere Eget rom 5 timer (60 min) i uka 1. januar til 15. mai av elevene gikk opp i karakter til eksamen 3 beholdt karakteren de hadde 1 var syk

V ÅRE ERFARINGER Bedre læringssituasjon for de andre elevene i klassene Flere elever som undret seg hvorfor de ikke fikk tilbudet Lærerne i klassene fikk mer tid til veiledning av den enkelte elev eller til de elevene som har lav måloppnåelse i de ulike fagene Ny Giv-lærerne opplevde kompetanseutviklingen som nyttig og inspirerende, ikke bare ift Ny Giv, men også for undervisningen generelt Ny Giv lærerne vil framover være nøkkelpersoner i personalet i fht kompetanse innen grunnleggende ferdigheter i lesing/skriving og regning

V ÅRE ERFARINGER FORTSETTER ……. Utvelgelsen av elever og informasjon til elever og foreldre gjøres så tidlig som mulig Intensivkurset starter i januar Våre erfaringer tilsa at 7,5 t/u var for mye, derfor reduserte vi til 5 t/u med varighet over flere uker Balanse mellom tid i klassen og tid på Ny Giv – kurset Våre erfaringer tilsier at intensivkurset må ligge innenfor skolens tidsramme

V ÅRE ERFARINGER FORTSETTER …… Positive tilbakemeldinger fra elever og lærere Foreldrene var fornøyde Positiv holdning fra de lærerne som får kompetanseutvikling innen Ny-Giv – metodikken, fremmer kreativitet i faggruppene Motiverende for elevene å delta i Ny Giv-rådet, at elevene fikk dele sine erfaringer med andre og gi tilbakemeldinger til voksne, det gjorde også at elevene ble mer bevisst på egen læring

H VORDAN FÅ N Y G IV TIL Å BLI EN DEL AV DEN NORSKE SKOLEN ? Tettere og mer konkret samarbeid med vgs bl.a. med tilbakemeldinger for den enkelte elev Samlinger for ungdomsskolene i kommunen før oppstart for å lage fellesopplegg – årsplaner og undervisningsopplegg Fortsatt ønske om å sette i gang intensivkurset på 10. trinn før jul