Oppfølgingstjenesten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
Rådgiversamling på Stiklestad
Minoritetsspråklige søkere
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
DEG Oppfølgingstjenesten OT er til for OT – koordinatorer:
Møte med Norrbottens len Siri Halsan, KS Utdanning
Her alt e mulig - uansett Oppfølgingstjenesten OT er til for opplæring arbeid kompetansefremmende tiltak DEG OT – koordinatorer: Meråker Meråker videregående.
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Samling nye rådgivere •Opplæringsstruktur i videregående opplæring •Søkning til videregående opplæring v/ Trine Gjersøe, inntaksleder VFK. Gjeldende.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Veien frem til fag-/svennebrev eller kompetanseprøve
Fagdager ungdom april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Fra grunnskole til videregående.
Unge gjengangere Et samarbeidstiltak mellom Oslo kommune og Oslo politidistrikt Soria Moria 14 oktober 2008 sammen lager vi et trygt Oslo.
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Samarbeid OT/NAV/skole
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett
Minoritetsspråklige søkere
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Samling for systemansvarlige for OTTO 5. november 2014 Irene Hilleren, Udir.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Barnevernets målsetting og oppgaver
Arbeidstidsavtalen.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
APO-tilbudet Oslo.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Overgang Oppfølging Telling Anne Gerd Strand
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Samling for privatskolene 19. mai 2008 Bruk av elevdata (Vigo)
Nettverksgruppen for Oppfølgingstjenesten Østfold, Hedmark, Oppland, Akershus, Buskerud, Telemark og Vestfold.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Side 1 Utdanningsprogramma Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medium og kommunikasjon Kunst, design og arkitektur Bygg- og anleggsteknikk.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Lærekandidatordningen
Inspirasjonsssamling ot
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
OT samling Bodø, 26. april 2017 Foto: Bjørn Erik Olsen.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Ved fylkeslege Petter Schou
Oppfølgingsprosjektet
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Utskrift av presentasjonen:

Oppfølgingstjenesten

Loven: § 3-6. Oppfølgingstenesta Fylkeskommunen skal ha ei oppfølgingsteneste for ungdom som har rett til opplæring etter § 3-1, og som ikkje er i opplæring eller i arbeid. Tenesta gjeld til og med det året dei fyller 21 år. Tenesta omfattar også ungdom som har tapt opplæringsretten etter § 3-8 eller § 4-6.

Formålet med oppfølgingstenesta er å sørgje for at all ungdom som Kapittel 13. Oppfølgingstenesta i vidaregåande opplæring(Opplæringslova § 3-6 andre ledd) § 13-1. Formål Formålet med oppfølgingstenesta er å sørgje for at all ungdom som høyrer til målgruppa, jf. § 13-2, får tilbod om opplæring, arbeid eller annen sysselsetjing. Tilbod som blir formidla gjennom oppfølgingstenesta, skal primært ta sikte på å føre fram til studiekompetanse, yrkeskompetanse eller kompetanse på lågare nivå innanfor vidaregåande opplæring. Oppfølgingstenesta kan også arbeide for å redusere fråfallet frå vidaregåande opplæring gjennom samarbeid med rådgivingstenesta i grunnskole og vidaregåande opplæring. Skaffe sysselsetting, men sikte mot vgs kompetanse.

§ 13-2. Målgruppe Målgruppa for oppfølgingstenesta er ungdom som er omfatta av den lovfesta retten til vidaregåande opplæring, og som det aktuelle skoleåret a)ikkje har søkt eller teke imot elev- eller læreplass, eller b)avbryt slik opplæring, eller c)ikkje er i arbeid, eller d)har tapt retten som følgje av vedtak om bortvising med heimel i opplæringslova § 3-8 eller som følgje av vedtak om heving av lærekontrakt i samsvar med opplæringslova § 4-6. Har ungdomsrett, til og med det året en fyller 21 og er uten sysselsetting. Husk de som avbryter i løpet av skoleåret

§ 13-3. Oppgåver Fylkeskommunen skal gjennom oppfølgingstenesta sørgje for a) å ha oversikt over målgruppa som er definert i § 13-2 b) at det blir teke kontakt med kvar enkelt ungdom i målgruppa c) at alle i målgruppa får tilbod om rettleiing d) at alle i målgruppa får tilbod i samsvar med § 13-1 e) å ha oversikt over aktuelle tilbod for målgruppa og f) å følgje opp ungdom som har teke imot tilbod gjennom oppfølgingstenesta. Ungdom i målgruppa som ikkje tek imot tilbod gjennom oppfølgingstenesta, og som ikkje er i utdanning eller arbeid, skal kontaktast og få tilbod kvart skoleår så lenge dei er omfatta av den lovfesta retten til vidaregåande opplæring.        Registrering av ungdom som høyrer til ansvarsområdet for oppfølgingstenesta, og som tenesta formidlar tilbod til, skjer gjennom heile året.

§ 13-4. Samarbeid og samordning Oppfølgingstenesta skal sikre tverretatleg samarbeid mellom kommunale, fylkeskommunale og statlege instansar som har ansvar for målgruppa, og formidle, eventuelt samordne, tilbod frå ulike instansar. Aktuelle instansar for samarbeid er særleg grunnskolane og dei vidaregåande skolane og rådgivarane der, den pedagogisk-psykologiske tenesta, opplæringsadministrasjonen i fylkeskommunen, arbeidsmarknadsetaten og sosial- og helseetaten. Ansvarlig for tverretatlig samarbeid, koordinering

Arbeidsoppgaver for Oppfølgingstjenesten Ha oversikt over målgruppa, hele året. Navn, kontaktinformasjon, alder, sysselsetting og skole- og ot-historikk. Fylkene rapporterer til Utdanningsdirektoratet 01.01.og 01.06, status for ungdom i målgruppen. Oppfølging og veiledning

Oppfølgingstjenesten gir informasjon om: Hvilke kurs du kan søke på Hvilke skoler du kan velge På hvilket grunnlag du kan søke Hvordan søke skoleplass Hvordan søke plass i ”tilbud til ungdom i oppfølgingstjenestens målgruppe” Hvem som kan hjelpe deg med å søke arbeid Hva arbeidspraksis/praksisplass er, og hvordan du kan få det

Ot-tilbudene i Oslo er lokalisert ved : Hellerud Bjørnholt Sogn Oppfølgingsprosjektet Nasjonale føringer og utvikling Samarbeid med NAV/bydelene

Rutiner for Oslo kommune Rundskriv 08/2008 Dokumentasjonsrutiner for saksbehandlere i OTTO Manual med rutiner Oppfølgingstjenestens nettsider Internett Intranett

Kontakte målgruppa: Saksbehandler i Ot har forsøkt å ringe Knut på 17 år på oppgitte telefonnummer. Det ringer , men ingen svarer……. Diskuter: Hvordan du kan komme i kontakt med ham? Når har saksbehandleren gjort nok?

Alle OTUK er forsøkt ringt. For å lette det videre arbeidet Lag et utkast til standard (for en av de følgende) skriv for ungdommer du forsøker å komme i kontakt med. tekstmelding mail brev Hva skal dette inneholde? Hvilken respons forventes fra ungdommene?

Katja ønsker å gjøre noe spennende, men er ikke motivert til videre skolegang. Våren 2008 fullførte hun uten å bestå HS og nå har hun sluttet på DH. Hun bruker dagene sine på kjøpesentrene og er alltid tilgjengelig på Facebook. Hvordan ønsker du å legge en karriereplan sammen med henne? Hvem kan bistå deg i den videre oppfølgingen?

Tverretatlig samarbeid/nettverksbygging Skaffe kunnskap om private og offentlige samarbeidspartnere, kontakte aktuelle samarbeidspartnere og etablere nettverk. Hvordan ønsker dere å arbeide med nettverksbygging? Internt på skolen og utadrettet? Felles samarbeids rutiner, felles informasjonslagring? Psykisk helse i osloskolen

Humor, pågangsmot, kunnskap og omsorg……. LYKKE TIL I EN SPENNENDE JOBB!!!