Likheter i lovgivning - forskjeller i praksis?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal historie Vergerådsloven: Lov om behandling av forsømte barn av 6 juni 1896 Barnevernloven: Lov om barnevern av Lov om barneverntjenester.
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
BARN OG UNGE MED FUNKSJONSNEDSETTELSER I BARNEVERNET
Kontroll ved bruk av tvang
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Björk Thorarinsdóttir
LOV OM BARNEVERNTJENESTER - ANSVARSFORDELING
Pedagogisk analyse.
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
Barn og unges rett til deltakelse
Omsorg for barn og permisjon
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Det kommunale og det statlige barnevern
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Norske barns rettigheter i et internasjonalt perspektiv – Hvor står vi? Professor Kirsten Sandberg Institutt for offentlig rett.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Sverre Nesvåg Forskningsleder
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Introduksjonssenteret
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Utviklingsøkologiske modell
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Barneverntjenesten ISK
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Mestring og forebygging av depresjon
Barn som pårørende –lovendring
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Organisasjonskart barneverntjenesten
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Situasjonen i barnevernet i Agder fylkene Barneverntjenestene i Vest-Agder hadde samlet ved utgangen av 2008, 122,8 stillinger De mottok 1475 nye meldinger.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Lucy Smiths Barnerettighetsdag 2014 Internasjonale erfaringer med klageordninger og barns muligheter for å bruke domstolene Kirsten Sandberg.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
Om barne- og familievernet
Barneverntjenesten Opplæring – Komite for oppvekst,
1 Barneverntjenesten En lovpålagt tjeneste. 2 Først en gladnyhet Fylkesmannen har innvilget kr ,- til 50% stilling med virkning fra
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
Åpning av videreutdanningen ”Barnevern i et minoritetsperspektiv ” for alle høgskolene, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Jus, kultur og ukultur i helsetjenesten
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Kjell Erik Øie Statssekretær
Hovedlinjer og tiltak på barne-, ungdoms, familie og likestillingsområdet Innlegg på fylkesmannsmøte i Bergen Kjell Erik Øie Statssekretær
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Samarbeid mellom skole og barnevern
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
BARN TRENGER TO LIKESTILTE FORELDRE
En sammenlikning av viktige tall Hvorfor er ting slik de er?
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Psykisk helse.
Barnevernstenesta sett frå ein rådmann sin ståstad
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Utskrift av presentasjonen:

NORDISK BARNEVERN: Terskelen for barneverntiltak og beslutningsprosessen ved bruk av tvang. Likheter i lovgivning - forskjeller i praksis? Turid Vogt Grinde - NOVA

Nordisk barnevern: Døgnplasseringer utenfor hjemmet i løpet av året, 1974-1999 (per 1000 barn). Fordelingen på aldersgruppen 0-6 år, 7-14 år, 15-17 år, 18 år +

Samfunnets respektive familiens ansvar for barna (Grinde 1989) Nordiske kriterier for inngrep er like, men skjønnet varierer og praksis blir forskjellig. Store forskjeller i antall barn (pr 1000) som døgnplasseres, flest i Danmark og overvekt ungdom. Relativt flere småbarn i Finland og Norge. Forskjeller i aldersfordeling etter typer problem som prioriteres? Omsorgssvikt - atferdsproblem Danmark tilbakeholdne med tvang overfor foreldre. Hvis foreldrene samtykker, anses plassering av unge som ”frivillig”. Foreldrene kan hente hjem barn plassert med samtykke. Danske småbarn pendler ofte.

Tvangsanbringelser i Norden (Hestbæk 1998 Bekreftet likhetene i nordiske inngrepskriterier, forskjeller i skjønn og praksis blir forskjellig. Danmark fortsatt flest døgnplasseringer og minst bruk av tvang Forskjeller i hvordan tvang defineres og brukes, hvem som fatter vedtak, saksgang osv. Norske fylkesnemnder fatter ”tunge” vedtak og alle defineres som tvang. Hestbæk: ”Hvorfor er der disse forskelle . . .?”

Barneverntiltak - for hvor stor andel av barna? Skyldes variasjon mellom landene forskjeller i - livssituasjon og ”problemnivå” - ressurser, kapasitet, antall fagfolk - hvordan problemer defineres og oppfattes - ulike normer, verdier og prioriteringer - ulik kultur, tradisjoner og ”nasjonale holdninger”? NORMAL – + Hvor går grensen mellom det ”normale” og det ”avvikende”?

Hvor langt kan barnevernet kompensere for problemer og sviktende omsorg ved hjelp og støtte til hjemmet? Når bør barnevernet ta over omsorgen for å sikre barnets situasjon? Med utbygging av samfunnets hjelpetiltak har grensen blitt forskjøvet (”flere ballonger”), men vanskelig å opprettholde omfattende hjelp over tid (”luften går ut av ballongene”).

5 felles nordiske vignetter Per og Pål: ”Grå omsorgssvikt”, foreldrene avvisende til hjelp. Ved 7 år: hyperaktive, urolige, dårlig språk. Avvises av andre barn. Fredrik: Tidlig urolig, aggressiv. Foreldrene skilt, konfliktfylte hjemmeforhold. Store skoleproblem. 15 år gml politisak pga alvorlig vold. Lise: I fosterhjem fra 2 ½ til 8 år, men fosterhjemmet vil ikke fortsette da mor er syk. Tilbakeføre til mor eller nytt fosterhjem? Erik: Mor er psykisk utviklingshemmet. Erik normalbegavet, men 10 år gml store sosiale, emosjonelle og skolemessige problem. Kristin: vokser opp hos mor med alkoholproblem. Kristin er veltilpasset, robust, tar 6 år gml ansvar for seg selv og mor. Far finnes, henter/ bringer Kristin noe, men tilbaketrukket.

Andelen av danske, islandske og norske saksbehandlere som går inn for døgnplassering. B % + C %

5 felles nordiske vignetter Per og Pål: ”Grå omsorgssvikt”, foreldrene avvisende til hjelp. Ved 7 år: hyperaktive, urolige, dårlig språk. Avvises av andre barn. Fredrik: Tidlig urolig, aggressiv. Foreldrene skilt, konfliktfylte hjemmeforhold. Store skoleproblem. 15 år gml politisak pga alvorlig vold. Lise: I fosterhjem fra 2 ½ til 8 år, men fosterhjemmet vil ikke fortsette da mor er syk. Tilbakeføre til mor eller nytt fosterhjem? Erik: Mor er psykisk utviklingshemmet. Erik normalbegavet, men 10 år gml store sosiale, emosjonelle og skolemessige problem. Kristin: vokser opp hos mor med alkoholproblem. Kristin er veltilpasset, robust, tar 6 år gml ansvar for seg selv og mor. Far finnes, henter/ bringer Kristin noe, men tilbaketrukket.

_____________________________ Egen barnevernlov eller bestemmelser i sosialloven? ”Barnets beste”: i lovgivning - i praksis? Samvær med foreldre når barn er under omsorg Tilbakeføring til foreldrene? Vektlegges barnets tilknytning til sitt nye miljø? Fokus på foreldre fokus på barna FN’s barnekonvensjon

Danmark ”2.1 Støtten ydes til barnets bedste” ”Det preciseres . . .at der ved konflikt mellem forældres og børne interesser skal lægges afgørende vægt på barnets eller den unges bedste. . . Støtten ydes tidligt . . . så vidt muligt løses i samarbejde med familien og med dennes medvirken. Ved valg av foranstaltning bør det tilstrebes, at barnet eller den unge kan blive i hjemmet.” Norge ”§ 4-1 Hensynet til barnets beste” ” . . . skal legges avgjørende vekt på å finne tiltak som er til beste for barnet. . . . ” ”I en barnevernsak vil det ofte være motstrid mellom barnets og foreldrenes . . behov. .. . i slike tilfelle skal legges av- gjørende vekt på hensynet til barnet. Dette innebærer at foreldrenes behov vil være underordnet hensynet til barnet.”

Hovedprinsippet: Barn tilbakeføres til foreldrene når det ikke lenger er behov for plassering. Skal dette også gjelde barn som har fått annen tilhørighet ? Norge: Fylkesnemnda kan vedta at barn ikke skal tilbakeføres hvis dette pga tilknytningen til foster-hjemmet medfører alvorlige problem for barnet. Danmark: Foreldrene kan tilbakekalle samtykket til anbringelsen og hente barnet hjem. Regjeringen forslo i 2000 at barn ikke skulle tilbakeføres hvis dette var til skade for barnet. Folketinget aksepterte ikke dette, men ga 3 mnd frist for tilbakeføring. Sverige: Foreldre kan hente hjem barn plassert frivillig. SOU 2000:77 ”Det skall finnas utrymme för att koppla loss barnets situation från föräldrarnas och bedöma om det stämmer överens med barnets bästa att barnet återvänder hem.”

- Bronfenbrenners utviklingspsykologiske modell med 4 system: Makrosystemet: Den kulturelle sum av erfaringer preger samfunnets normer og verdier som tradisjoner, moralholdninger, politikk, sosial organisering etc. Garbarino: ”Blueprints” reflect a people’s shared assumptions about how things are done. . . . ideas that make up culture.” ”Blueprints” reflekterer almene oppfatninger med fokus på verdier, tro, kollektive erfaringer, identitet, tanker osv. Moos: ”The human aggregate” Summen av generasjoners erfaringer preger samfunnets ”sosiale klima” / ”atmosfære” og påvirker holdninger og atferd. Individene farges av miljøet - blir mer like i tenkning og holdninger. -

Forskjeller i beslutningsprosessen Nemndas eller rettens sammensetning Hvor mye tid som disponeres for en sak Hvordan høres private part? Bruk av vitner og sakkyndige Synliggjøring av barna – høres de, hvordan? Hvor omfattende begrunnelser for vedtaket får partene? Er det lagt til rette for klage fra private part?

Nordisk døgnplasseringer av barn i løpet av året 1990 og 1999 per 1000 barn i alder 0-20 år og andelen per 1000 barn i alderen 0-6 år, 7-14 år, 15-17 år og 18 år + (frivillig eller ved tvang)

NOEN NORDISKE FORSKJELLER: Egne barnevernlover i Finland, Island, Norge. I Danmark inngår barnevern i sosialloven, likeså i Sverige (+ LVU) ”Tvang” defineres og brukes forskjellig – formelt og uformelt. Tvangsvedtak fattes av instanser med ulik sammensetning, på ulike administrative nivå, med ulike beslutningsprosesser Antall plasseringer utenfor hjemmene varierer. Danmark har flere døgnplasserte, men få tvangsvedtak. Flere danske småbarn ”pendler”. Ved plassering dominerer fosterhjem, men Danmark har flere alternativer og bruker mer institusjoner enn de andre Forskjeller i lovgivning og praksis reflekterer kulturelle forskjeller i tenkemåte og holdninger.

BESLUTNINGSPROSESSENE VARIERER MHT: Sammensetningen av nemnd/ rett som fatter vedtak: (jurist, sakkyndige, lege medlemmer, folkevalgte) Tid som disponeres for den enkelte sak Hvor mye private part kommer til orde Bruk av vitner og sakkyndige I hvilken grad barnet ”synliggjøres” Hvor omfattende begrunnelser som gis Hvordan klager og rettslig overprøving ivaretas Oppfølging av foreldre / barn mens en prosess pågår og senere Hvor lang tid det tar før overprøving av en sak er avsluttet