KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET
EASA med nye sertifikatregler for IR Veien til instrumentbevis skal forenkles i retning av amerikansk IR (FAA) med en modulær tilnærming Det innføres en ny rettighet for flyging i IMC i underveisfasen Det innføres en IMC-rettighet for seilflygere Regelverksutkastet ble lansert i august Status: Offentlig høring Tidligste implementering: April 2013
PPL-IR i Europa – en sjeldenhet
Over 25% av privatflygere i USA har IR
Synkende antall med PPL-IR i Europa
Kostnader for PPL-IR i USA og Europa
Hva med sikkerhet? Analyse: Økt antall piloter med IR-kompetanse vil gi færre ulykker og hendelser knyttet til dårlig vær EASA: Et mer tilgjengelig instrumentbevis betyr høyere prosentdel med IR som igjen betyr økt sikkerhet
EASAs regelverksarbeid MDM.032 – “A concept for better regulation for General aviation” FCL.008 – Arbeidsgruppe med grovutkast Presentert her ifjor NPA 2011-16 – Regelverksutkast på høring nå 23. desember: Frist for høringsinnspill CRD før sommeren 2012 Nye regler på plass april 2013
Kompetansebasert modulær IR Samme privilegier som dagens PPL-IR Samme skill-test som i dag Halvert teoripensum – ikke-relevante emner fjernet Fjernede emner overført til HPA-rettighet Flygetrening IR: Minimumskrav senket fra 50 til 40 t. Kreditt for simulatortid: Økt fra 25 til 30 t. Innført kreditt for IR-praksis (EIR): 15 timer Minimumstid ved ATO: 10 timer Opptaksprøve før ATO-trening Gyldighetstid: 12 mnd (årlig prof-sjekk)
Opptakskrav, modulær IR PPL eller CPL 50 timer som fartøysjef på nav-turer Nattrettighet
EIR – En-route Instrument Rating Ny konstruksjon, ikke anerkjent av ICAO Noen fellestrekk med britiske IMC Rating Lav terskel Kan kun brukes til IMC/IFR i underveisfasen Kan kun brukes i samme tidsrom som VFR dag
EIR – Opptakskrav PPL-A eller CPL-A (JAR-FCL eller EASA Part FCL) 20 timer som fartøysjef under nav-turer
EIR – En-route Instrument Rating Samme teori som kompetansebasert IR (100 timer) Flygetrening IR: 15 timer Kreditt for simulatortid: Ingen Minimumstid ved ATO: 10 timer Gyldighetstid: 12 mnd (årlig prof-sjekk) Modul på vei til IR Full kreditt for teori og praksis mot full IR
Konsekvenser iflg EASA EIR CB-IR
EIR i praksis – planlegging Værmelding (+/– 1 t.) for landingsplass: VFR Plass uten TAF/METAR: Alternativ plass ATC Flight Plan: Transisjonspunkter VFR/IFR og IFR/VFR Transisjonspunkt senest ved IAF på plasser med IFR-prosedyre
EIR i praksis – avgang
EIR i praksis – landing BSL-D 4.5.2.2 Innflyging og landing på en flyplass som ikke har godkjent innflygingsprosedyre skal utføres i VFR-forhold (VMC). Kan innflygingen ikke utføres i VFR-forhold, skal skygjennomgang foretas over et radiohjelpemiddel i nærheten av flyplassen ned til en høyde av 1000 fot over høyeste hinder innenfor 8 km fra flyets beregnede posisjon. Derfra foretas den videre flyging i VFR-forhold.