KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seilflykonferansen 2012 En introduksjon om nye regler
Advertisements

F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Luftromsproblematikken i Norge
TEMAKVELD BARDUFOSS FLYKLUBB.
Navigasjonskurs 3/ Santiago Amengual.
Krabbekonferansen Forslag til nytt regelverk for fartøy under 15 meter – Status. Joakim Martinsen 12. januar 2012.
Litt mer om PRIMTALL.
Bergen en sykkelby med potensiale
NAVIGATION, Flight Planning (Exercise 22)
Universität St. Gallen -Studieveiledning
Det nye børslandskapet - hvordan sikre beste pris?
Kompensasjonsordning for merverdiavgift Fallskjermseksjonens ledermøte 13. Februar 2010 Arne Mathisen.
Grunnleggende kurs i skjermkjøring. Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte.
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Fjernvarmedagene 2011 Termografering av rørnett
Skolesjefseminar 2012 Motorflyseksjonen Gardermoen
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Pris PRISLISTEN Daypart: Sesong 1:CPT 136,- CPT 169,- GRP 5.430,- GRP 6.748,- Sesong 2:CPT 172,- CPT 226,- GRP 6.868,-
#Ratecard Prisliste Daypart: Sesong 1:CPT 136,-CPT 169,- GRP 5.484,-GRP 6.814,- Sesong 2:CPT 179,-CPT 235,- GRP 7.217,-GRP.
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
NARMA konferansen TDI TDI gruppen: Harry Aas Bjørn Heistad
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Fra BSL til Part-M Hvem gjelder den for: EASA Luftfartøy, Luftfartøy som har luftdyktigheten styrt av EASA regelverket. Dette gjelder ca. 655 luftfartøyer.
Avfallsinnsamling ved bruk av Enevo One Collect System Itä-Uudenmaan Jätehuolto Oy Tuija Klaus
SAFO Sør-Øst SAFO konferansen 2012 MBO 2011.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet.
LN-DFK Teknisk orientering
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Motorflyseksjonen i NLF
Norgesmesterskap i Mikroflyging Jarlsberg Flyplass, 17 August 2002.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
VELG RIKTIG - MILJØ ER VIKTIG! 8. november 2012 Egil Dragsund Fagsjef miljø, Norsk olje og gass.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Føring av fravær på vitnemålet. Innskjerping fra skolestart : Kunnskapsdepartementet fastsetter med virkning fra 1. august 2010 strengere krav.
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
Kompensasjonsordninger for merverdiavgift Seilflyseksjonens ledermøte 10. april 2010 Arne Mathisen.
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
GAP – Good Aviation Practice Seilflykonferansen 2005 Elverum.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Videregående kurs i skjermkjøring.
Nytt fra Luftfartsskolen. Fusjon med Rørosfly Ny ATO innen 8.april 2014 Simulatortilbud: FSTD og samarbeid med CAE Privatflyger.no, ny rekrutteringsportal.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Tilbudstrukturen 2012/2013 Elevkullet er omtrent som inneværende år Tilbudet stort sett som inneværende år NY GIV vil/bør føre til færre omvalg og sluttere.
2 Daypart: B sesong:CPT 136,- CPT 169,- GRP 5.331,- GRP 6.625,- A sesong:CPT 172,- CPT 226,- GRP 6.742,-GRP 8.859,- A+ sesong:CPT.
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Sannheter og myter om tømmervogntog
Fred Selim Kjell Anders Øpstad Thomas Hytten
100 lure ord å lære.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
LUB og nasjonale planer
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Hvorfor Norsk Luftsportstilsyn (NLT)?
Vi har følgende temaer:
Utskrift av presentasjonen:

KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET

EASA med nye sertifikatregler for IR Veien til instrumentbevis skal forenkles i retning av amerikansk IR (FAA) med en modulær tilnærming Det innføres en ny rettighet for flyging i IMC i underveisfasen Det innføres en IMC-rettighet for seilflygere Regelverksutkastet ble lansert i august Status: Offentlig høring Tidligste implementering: April 2013

PPL-IR i Europa – en sjeldenhet

Over 25% av privatflygere i USA har IR

Synkende antall med PPL-IR i Europa

Kostnader for PPL-IR i USA og Europa

Hva med sikkerhet? Analyse: Økt antall piloter med IR-kompetanse vil gi færre ulykker og hendelser knyttet til dårlig vær EASA: Et mer tilgjengelig instrumentbevis betyr høyere prosentdel med IR som igjen betyr økt sikkerhet

EASAs regelverksarbeid MDM.032 – “A concept for better regulation for General aviation” FCL.008 – Arbeidsgruppe med grovutkast Presentert her ifjor NPA 2011-16 – Regelverksutkast på høring nå 23. desember: Frist for høringsinnspill CRD før sommeren 2012 Nye regler på plass april 2013

Kompetansebasert modulær IR Samme privilegier som dagens PPL-IR Samme skill-test som i dag Halvert teoripensum – ikke-relevante emner fjernet Fjernede emner overført til HPA-rettighet Flygetrening IR: Minimumskrav senket fra 50 til 40 t. Kreditt for simulatortid: Økt fra 25 til 30 t. Innført kreditt for IR-praksis (EIR): 15 timer Minimumstid ved ATO: 10 timer Opptaksprøve før ATO-trening Gyldighetstid: 12 mnd (årlig prof-sjekk)

Opptakskrav, modulær IR PPL eller CPL 50 timer som fartøysjef på nav-turer Nattrettighet

EIR – En-route Instrument Rating Ny konstruksjon, ikke anerkjent av ICAO Noen fellestrekk med britiske IMC Rating Lav terskel Kan kun brukes til IMC/IFR i underveisfasen Kan kun brukes i samme tidsrom som VFR dag

EIR – Opptakskrav PPL-A eller CPL-A (JAR-FCL eller EASA Part FCL) 20 timer som fartøysjef under nav-turer

EIR – En-route Instrument Rating Samme teori som kompetansebasert IR (100 timer) Flygetrening IR: 15 timer Kreditt for simulatortid: Ingen Minimumstid ved ATO: 10 timer Gyldighetstid: 12 mnd (årlig prof-sjekk) Modul på vei til IR Full kreditt for teori og praksis mot full IR

Konsekvenser iflg EASA EIR CB-IR

EIR i praksis – planlegging Værmelding (+/– 1 t.) for landingsplass: VFR Plass uten TAF/METAR: Alternativ plass ATC Flight Plan: Transisjonspunkter VFR/IFR og IFR/VFR Transisjonspunkt senest ved IAF på plasser med IFR-prosedyre

EIR i praksis – avgang

EIR i praksis – landing BSL-D 4.5.2.2 Innflyging og landing på en flyplass som ikke har godkjent innflygingsprosedyre skal utføres i VFR-forhold (VMC). Kan innflygingen ikke utføres i VFR-forhold, skal skygjennomgang foretas over et radiohjelpemiddel i nærheten av flyplassen ned til en høyde av 1000 fot over høyeste hinder innenfor 8 km fra flyets beregnede posisjon. Derfra foretas den videre flyging i VFR-forhold.