Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvorfor Norsk Luftsportstilsyn (NLT)?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvorfor Norsk Luftsportstilsyn (NLT)?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvorfor Norsk Luftsportstilsyn (NLT)?
Fra BSL C til EASA FCL (1178/2011) for seilfly og ballong Krav til myndighet (Competent Authority) Videreføre NLF’s aktivitet

2 Etablering Forordning (EU) nr. 1178/2011 gjeldende fra gjennom BSL C 1-1. For seilfly og ballong fra Instruks fra Samferdselsdepartementet datert , i kraft fra Tildeling fra Samferdselsdepartementet Formelt etablert Oppgavene som Competent Authority ivaretas av NLF ved NLT

3 Hvem er NLT? Andreas Mourud Jostein Tangen (NLF)
Sissel B. Orderdalen (NLF)

4 NLT’s oppgaver Utstede sertifikater for førere av seilfly og ballonger
LAPL(S) eller SPL LAPL(B) eller BPL Føre tilsyn med treningsorganisasjoner ATO BTO DTO Føre tilsyn med teoretisk og praktisk opplæring og eksamen

5 Tidsplan og regelverk Alle skal ha Part-FCL sertifikater etter Ny EASA Part-Gliding kommer høsten 2020 (?) Ny EASA Part-Balloon kommer i 2018 (?) DTO trer i kraft i løpet av høsten 2017

6 Status pr Ingen DTO i Norge Kun konvertering fra nasjonalt bevis til LAPL(S) eller SPL Teori og eksamen for MYB, Air Law og RTF er under etablering Hjemmesiden revideres med nytt søknadsskjema for konvertering og generell info

7 Fra nasjonalt bevis til LAPL(S) eller SPL
Praktiske krav: Minimum 15 timer instruksjon i seilfly eller motorseilfly med minimum: 10 timer med instruktør 2 timer solo under overoppsyn av instruktør 45 starter og landinger 1 strekk (solo) på minst 50 km eller 1 strekk (med instruktør) på minst 100 km Av de 15 timene kan maksimum 7 timer bli fløyet i TMG Teoretiske krav: Bestått prøve i MYB Bestått prøve i Air Law Bestått prøve i Radiokommunikasjon (ikke krav til språktest) Gyldig legeattest (LAPL, Klasse 1 eller Klasse 2)

8 LAPL(S) med TMG rettighet
Krav: Minimum 6 timer instruksjon på TMG som inkluderer: 4 timer med instruktør 1 solo navigasjonstur på minst 150 km med en full stopp landing underveis Praktisk prøve med teorispørsmål

9 Fra LAPL(S) til LAPL(A)
Må ha TMG rettighet Må ha minst 21 timer flytid på TMG etter LAPL(S) med TMG rettighet Gir LAPL(A) begrenset til TMG LAPL(A) vil utstedes av Luftfartstilsynet

10 LAPL(A) på annen klasse enn TMG
3 timer instruksjon som inkluderer 10 starter og landinger med instruktør 10 solostarter under overoppsyn av instruktør Praktisk prøve med teorispørsmål Dette håndteres av Luftfartstilsynet

11 Opprettholde LAPL(S) eller SPL
For seilfly og motorseilfly: Minimum 5 timer og 15 starter som fartøysjef siste 24 mnd. 2 treningsturer med instruktør siste 24 mnd. For TMG: Minimum 12 timer og 12 starter og landinger som fartøysjef siste 24 mnd. 1 time total flytid med instruktør siste 24 mnd.


Laste ned ppt "Hvorfor Norsk Luftsportstilsyn (NLT)?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google