Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

TEMAKVELD 14.12 BARDUFOSS FLYKLUBB.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "TEMAKVELD 14.12 BARDUFOSS FLYKLUBB."— Utskrift av presentasjonen:

1 TEMAKVELD BARDUFOSS FLYKLUBB

2 JONAS FLATJORD Flygeleder ved ENDU siden 2009 En flytime på seilfly Far er særdeles ivrig GA-pilot

3 REDUSERT RULLEBANESEPARASJON
Effektivisere landingsrunden Mindre holding på downwind Flere fly på RWY samtidig Ikke et «must», fartøysjef kan kreve full atskillelse Utfordringer i forhold til forskjellige flytyper, MIL/sivil og touch’n‘go with cut Hva er «standard» rullebaneatskillelse?

4 RULLEBANEATSKILLELSE

5 REDUSERT RULLEBANEATSKILLELSE
Kan kun benyttes i dagslysperioden fra 30 minutter etter lokal soloppgang til 30 minutter før lokal solnedgang Kategori 1: en-motors propellfly med høyeste tillatte startvekt på 2000 KG eller mindre Kategori 2: en-motors propellfly med høyeste tillatte startvekt på mer enn KG, men mindre enn 7000 KG; og to-motors propellfly med høyeste tillatte startvekt mindre enn KG

6 REDUSERT RULLEBANEATSKILLELSE
Redusert rullebaneatskillelse skal ikke benyttes mellom et landende luftfartøy og et etterfølgende avgående luftfartøy LFS har egen dispensasjon, og er fritatt fra denne regelen

7 REDUSERT RULLEBANEATSKILLELSE
Forutsetninger for bruk: atskillelse fastsatt med hensyn til vingevirvler skal benyttes sikten skal være minst 5 KM og skybasen skal ikke være lavere enn 1000 FT (300 M) medvindskomponenten skal ikke overstige 5 KT tilgjengelige hjelpemidler for å hjelpe flygelederen i å vurdere avstanden mellom luftfartøy atskillelse mellom to avganger skal fortsette å eksistere umiddelbart etter avgangen for det etterfølgende luftfartøyet trafikkinformasjon skal gis til fartøysjefen på angjeldende etterfølgende luftfartøy bremseffekten skal ikke i vesentlig grad være påvirket av kontaminert rullebane, slik som is, sludd, snø, vann, etc.

8 MINIMUMSAVSTANDER LANDENDE LUFTFARTØY
Et etterfølgende landende luftfartøy av Kategori 1 kan krysse rullebaneterskelen når det forangående luftfartøyet er av Kategori 1 eller Kategori 2 og enten: har landet og passert et punkt minst 600 M fra rullebaneterskelen, er i bevegelse og vil forlate rullebanen uten tilbakekjøring; eller har tatt av og har passert et punkt minst 600 M fra rullebaneterskelen;

9 MINIMUMSAVSTANDER LANDENDE LUFTFARTØY
Et etterfølgende landende luftfartøy av Kategori 2 kan krysse rullebaneterskelen når det forangående luftfartøyet er av Kategori 1 eller Kategori 2 og enten: har landet og passert et punkt minst 1500 M fra rullebaneterskelen, er i bevegelse og vil forlate rullebanen uten tilbakekjøring; eller har tatt av og passert et punkt minst 1500 M fra rullebaneterskelen

10 MINIMUMSAVSTANDER AVGÅENDE LUFTFARTØY
et luftfartøy av Kategori 1 kan klareres for avgang når det forangående luftfartøyet er av Kategori 1 eller Kategori 2, har tatt av og har passert et punkt minst 600 M fra posisjonen til det etterfølgende luftfartøyet; et luftfartøy av Kategori 2 kan klareres for avgang når det forangående luftfartøyet er av Kategori 1 eller Kategori 2, har tatt av og har passert et punkt minst 1500 M fra posisjonen til det etterfølgende luftfartøyet

11 LUFTROMSKLASSIFISERING

12 OVERGANG TIL LUFTROMSKLASSE C I TMA
BSL F 1-1 vedlegg II:

13 FORSKJELLER MELLOM KLASSE C OG D
IFR-flyging er atskilt fra annen IFR-flyging og fra VFR-flyging. VFR-flyging er atskilt fra IFR-flyging og mottar trafikkinformasjon om annen VFR-flyging. Ingen hastighetsbegrensning for IFR-flyginger Klasse D: IFR-flyging er atskilt fra annen IFR-flyging og mottar trafikkinformasjon om VFR-flyging. VFR-flyging mottar trafikkinformasjon om all annen flyging.

14 ENDRING AV LUFTROMSKLASSIFISERING
Bakgrunn for endring – Krav fra Luftfartstilsynet Heve sikkerhetsnivået Først TMA, deretter i CTR Hvor er det blitt klasse C? Bardufoss TMA Tromsø TMA Alta TMA Banak TMA De fleste store lufthavner i Norge Alle flyplasser og TMA skal få klasse C, unntatt noen få som har dispensasjon

15 TRAFIKK LFS – 337 – 339 – OT&E – UTSA – Fly- & Fallskjermklubb – NAX

16 TRAFIKK Økning i 2013 – hovedsakelig UTSA bevegelser i 2014? Clearance Delivery Ruteklarering og squawk før taxi

17 GENERELT LFS – to små kull i året UTSA utvider flyparken 2 nye NH90 på vei P10-utfordringer og flytting av flyklubb

18 SPØRSMÅL


Laste ned ppt "TEMAKVELD 14.12 BARDUFOSS FLYKLUBB."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google