Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertThea Endresen Endret for 9 år siden
1
Grunnleggende kurs i skjermkjøring
2
Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte at det er i bedre stand til å fly og lande skjermen uten å sette seg selv eller andre i farlige situasjoner.
3
Delmål Deltakerne skal i etterkant av kurset være i stand til å lage sin egen innflygningsplan, beholde rekkefølgen fra utsprang til landing, og demonstrere korrekt landingsteknikk og lande innenfor 20 m fra planlagt landingspunkt.
4
Program (eksempel) Fredag kl.20-22 Teori UV-rom Lørdag kl.0900 Oppmøte UV-rom kl.0930 Øvelse nr.1 med videodebrief kl.1130 Øvelse nr. 2 med videodebrief kl.1330 Lunsj kl.1430 Øvelse nr. 3 med videodebrief kl.1630 Øvelse nr. 4 med videodebrief kl.1830 Øvelse nr. 5 med videodebrief Søndag Reservedag kl.0900 Oppmøte UV-rom
5
Dagens program • Statistikk • Krefter som påvirker skjermen • Type skjermer • Vingebelastning (WL) • Forholdet mellom skjermstørrelser og vingebelastning • Pilotens styremuligheter • Utstyr PAUSE • Et hopp fra A til Å: • Innflygingsmønster • Når det blåser kraftig • Skjermkollisjon • Plan B • Landingsteknikk • Landingsprioriteringer • Progresjon PAUSE • Morgendagens praktiske øvelser • Video
6
Internasjonale trender Fatale ulykker (%) Bærende skjerm /totalt
7
Nasjonale trender Elever Dårlig landingsteknikk Manglende flare, for høy flare og usymmetrisk flare. Manglende landingsfall Sving for å unnvike hindring, eller treffer hindring Uerfarne (30-100 hopp) Dårlig flareteknikk fortsatt en viktig årsak til skader. (Utelandinger, lav sving og landing i sving) Mellomerfarne (100-350 hopp) Flere skader på grunn av turbulens. Andelen lav sving øker merkbart, planlagt og ikke-planlagt lav sving. Alvorligheten i skadene øker også. Erfarne (350-1000 hopp) Lave svinger er en gjenganger. Andelen planlagte lave svinger øker i forhold til de ikke- planlagte. (Bakre løftestropper. Hindringer.) Eksperter 1000+ hopp Tendensene ikke like tydelige. Forsatt lav sving, men også hendelser innen demoer, hard landing pga turbulens og hindringer. Skjermkollisjon
8
Hvorfor flyr skjermen?
9
Type skjermer • 7 eller 9 celler • Rektangulære skjermer • Semi-elliptiske og elliptiske skjermer • Skjermer med duk av F-111 • Skjermer med duk av 0-porøsitet • Crossbraced
10
Vingebelastning (WL) Beregnes ved: (Hopperens vekt + 12kg) x 2.2 = exitvekt i pund WL = exitvekt i pund ÷ skjermstørrelse Eksempel: hopperens vekt 75 kg, skjermstørrelse 170: WL = 191.4 ÷ 170 = 1.13
11
Forhold mellom skjermstørrelse og vingebelastning • To personer med samme WL men forskjellig skjermstørrelse vil oppleve svært forskjellige egenskaper. • En mindre skjerm vil svinge raskere • En mindre skjerm vil stupe mer
12
Bestemmelser for skjermstørrelser
13
Pilotens styremuligheter
14
Utstyr
15
10 minutter pause
16
Nå skal vi ut å fly
17
Planlegge skjermtur
18
Før du går i flyet?
19
I flyet?
20
Etter åpning?
21
Under skjerm?
22
Hvordan komme seg til hoppfeltet Brian Germain
23
©Brian Germain
24
”Accuracy trick”
26
Landingsmønster
27
Landingsmønster for lav
28
Landingsmønster for høy
34
Skjermkollisjon
35
Plan B
36
Landingsteknikk 4 faser 1.Innflyging 2.Utflating 3.Swoop 4.Avslutning
37
1.Innflyging
38
2. Utflating
39
3. Swoop
40
4. Avslutning
41
1.Innflyging 2.Utflating 3.Swoop 4.Avslutning
42
Landingsprioriteringer 1.Land på et åpent område 2.Land med skjermen rett over hodet (ikke i sving) 3.Land mot vinden
43
Progresjon
44
10 minutter pause
45
Praktiske øvelser
46
Hopp nr. 1 Landing og flare (øvelse 1)
47
Hopp nr. 2 Flygning på dyp brems og stall (øvelse 2 og 3)
48
Hopp nr. 3 Styringsteknikk (øvelse 7 og 9)
49
Hopp nr. 4 Unnamanøver: svingreversering (øvelse 6)
50
Hopp nr. 5 Valgfri øvelse (øvelse 1-10)
51
Videoer
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.