PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Bibliotekansatte hvem er vi? Vi er mange forskjellige medarbeidere med forskjellig utdanning: Kontorutdannede, IT-utdannede, Bibliotekar – med bachelorgrad,
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
Melding til Stortinget…
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
HVA STYRER TILDELING AV PLASS I SYKEHJEM?
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Ny Hovedvevside Betraktninger. VEV-arbeide er team-work – ingens enkeltarbeide.
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Morgendagens kompetanse
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Kompetansesentrenes tilbud til personer med minoritetsbakgrunn og sjeldne og lite kjente diagnoser Prosjekt støttet av Helsedirektoratet, (med 60% prosjektleder),
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Human Factors i boring og brønn
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Didaktiske analysekategorier
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Fra resultat til veien videre Prosjekt: Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember.
Søk & Skriv og PhD-on-Track v/ Ingerid Straume Jessica Lönn-Stensrud Universitetsbiblioteket.
Valgfag på Kastellet skole
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Monica F. Petersson, Direktør rådgivning
Ungdomstrinn i utvikling
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Veien videre…. Tilgjengelige midler  DIFI: 60 mill kr i 2009 – 20% medfinansiering  Søknadsrunde 11. mai og 1. september 2009  KS  Initiativ til fellessøknad.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
INFORMASJON OM ELDREOMSORGENS ABC
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Individuell mestring og tilfriskning IMR Ole Petter Jupskås og Hilde Andreassen, Bergfløtt Behandlingssenter, Kirkens sosialtjeneste og Tone Winnem, tidligere.
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Kvalifikasjonsrammeverk
Hilde Johannessen Universitetsbiblioteket i Agder
Kvalifikasjonsrammeverket
Forskerutdanningen ved IME
Av: Marius, Einar, Anna, Elias og Emeli
NFF Trondheim 3. november 2014
…sett fra Rokkansenterets side
Forskningsstøtte ved UBA
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Velkommen til Apalløkka
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Gruppe 59E Jan Erik Digernes Kjell Breimo
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Sensorveiledninger på MN
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

PhD On Track - å støtte forskningen

Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte - referansegruppe – fagpersoner •Målsetning: Utvikle nettbaserte veilednings- og undervisningsmoduler •Baseres på undersøkelse av ph.d.-kandidaters informasjonsadferd •3 prosjektfaser – omtrent tre år. 2

Kartlegging •Litteraturstudie - Scoping literature review - kartlegger hvilke temaer som er behandlet i forskningslitteraturen og hva som mangler. •Intervjustudie - 5 tverrfaglige fokusgrupper - 3 grupper med ph.d.-kandidater, 2 med ansatte 3

Generelle funn - litteraturen •Lite informasjon om ph.d.-kandidaters publiseringsadferd, bevissthet rundt opphavsrett og erfaring med bibliotekstøtte •Tverrfaglige problemstillinger stiller høyest krav til informasjonskompetanse •Bruker mye e-litteratur •Nettverk er viktige for faglig anerkjennelse •Bedre kompetanse i søk/analyse vil bidra til en kvalitetsøkning •Selvstendig læring 4

Generelle funn - fokusgrupper •7 hovedområder - original forskning er et mål - opplever sterkt tidspress - kan finne fram til referanser, men ikke oversikt - siteringspraksis ulik mellom fagene - publisering ikke viktig for alle fag - valg av tidsskrift for lesing/publisering er ofte tilfeldige og ikke-formelle - bibliotekets rolle etterlyses innen flere områder 5

Krav til kunnskap 6 Kandidaten er i kunnskapsfronten innenfor sitt fagområde og behersker fagområdets vitenskapsteori og/eller kunstneriske problemstillinger og metoder Kandidaten kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder og prosesser (…)

7 Kandidaten kan (…) utøve sin forskning med faglig integritet Kandidaten kan formidle forsknings- og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler Krav til generelle ferdigheter

Mål & Mulighet •Behovet er belyst i nasjonale kvalifikasjonskrav •Behovet er kommet fram gjennom vår litteraturanalyse •Behovet er klart synlig i fokusgruppeintervjuene vårt prosjekt gjennomførte •Bibliotekene har mulighet til å bidra 8

Konseptualisering 9 •Ulike verktøy •Fysiske møter •Tekstbasert •Wireframing •Brukertesting

Implementering 10 •Kravsspek/anbudsproses •Design •Navigasjon •Tekniske løsninger

Testing •Usability testing - inviterte ph.d.-kandidater - mange fagområder - utført i Oslo og Bergen - Adferd observert •Ekseperttesting - Bibliotekarer - Er målene oppnådd? - Bergen og Aalborg 11

PhD on Track •Lansert i mai 2013 •3 moduler - Review and Discover (søk og oversikt) - Share and Publish (publiser) - Evaluation and Ranking («bibliometri») •Målgruppen: den nye ph.d.-kandidaten. 12

Veien videre… •Bibliotekets undervisning •Fagspesifikt/generelt 13

Bruk •Blir PhD on Track brukt? •Målgruppen? •1700 unike besøk per måned •60% er nye brukere •40% av brukerne kommer igjen, og de blir lengre på siden •Bounce rate •Brukere fra hele verden 14

Analytics 15