Om KJEMI og MILJØ fagets plass i norsk ingeniørutdanning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Fra ide til problemstilling
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Etikkutvalg for fagskolen
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Teknologi og forskningslære
1 Arbeidsgruppens forslag til klassifikasjon av læringsobjekter Berit Rolandsen, 2003.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Velferdsteknologi ved studiested Fredrikstad. En mulig skisse.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Veiledning av studenter
Øving 2 – Elektronisk papir Ny teknologi (se ) Elektronisk blekk Bedre egenskaper enn dagens.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Landsorganisasjonen i Norge
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Sunnland Einar Stølevik
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
FAGSKOLEUTDANNING.
O PPTAKSVEIER TIL INGENIØRUTDANNING T RINE H OTVEDT S AMORDNA OPPTAK.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PROGRAMFAG MATEMATIKK
VELKOMMEN til Ingeniørutdanningskonferansen november, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
FFI-konferanse 12/ K.J.Holmås Rammeplanforslag 2010 Litt tankar om rammeplanen Innspel til FFI/NITO sine høyringsuttalar Utveksla idear til fagplanar.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Kvalitative og kvantitative metoder
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Valg av programområde og fag til Vg2
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Forkurs, TRES og Y-veien
Status 3+2 prosess farmasi
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Hva er kjemi? Alt i naturen består av stoffer Hvordan er de bygget opp? Hvilke egenskaper har de? Hvordan kan stoffene reagere med hverandre og danne nye.
KUNNSKAPSLØFTET Ny struktur/nytt innhold i realfagene Den ”nye” eleven/studenten etter kunnskapsløftet.
ToFs rolle og posisjon overfor høyere utdanning Egil Olsen Naturfagsenteret Nettverkssamling ToF 4/
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Ettårig grunnstudium Bachelor i miljø og naturressurser
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Kjemikaliehåndtering
Kvalifikasjonsrammeverket
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Informasjon om fagvalg til Vg2
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Om KJEMI og MILJØ fagets plass i norsk ingeniørutdanning. Ove Kvammen Instututtleder ved Institutt for bio- og kjemiingeniørfag, AI,HiB Prodekan for utdanning ved AI,HiB. 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

i ingeniørutdanningene? Hvorfor KJEMI og MILJØ i i ingeniørutdanningene? 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Opptak til ingeniørutdanning For opptak til ingeniørutdanning krev ein normalt matematikk (R1+R2) og Fysikk 1 som spesielle opptakskrav i tillegg til generell studiekompetanse. Altså ingen spesielle krav til kjemikunnskaper ! (heller ikke for opptak til kjemiingeniør!!) 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Kjemi – den sentrale vitenskap http://en.wikipedia.org/wiki/The_central_science Kjemi – den sentrale vitenskap Kjemi kalles ofte «den sentrale vitenskap» fordi den fletter sammen ulike grener fra naturvitenskapen som astronomi, fysikk, materialteknologi, biologi og geologi og anvendte fagområder som medisin og ingeniørfag. 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

http://nysgjerrigper.no/Artikler/2011/februar/kjemiaaret Kjemiåret skal… fortelle hvorfor kjemi kanskje er det viktigste verktøyet vi har for å løse fremtidens utfordringer, som å skaffe rent vann, sunn mat og medisiner til alle. Kjemikere kan faktisk bli fremtidens superhelter! 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

http://www.uis.no/studietilbud/ingenioer_og_sivilingenioer/bachelor_i_ingenioerfag/kjemi_og_miljoe/ Kjemi og miljø - bachelorstudium i ingeniørfag Kjemi er en av de grunnleggende naturvitenskapene og en viktig forutsetning for å kunne løse framtidens utfordringer, ikke bare for kjemisk industri, men også innenfor naturvern og klimaproblemer. De fleste miljøutfordringer har kjemiske problemstillinger i bunn, og vil kreve gode kjemikunnskaper for å kunne løses. Skal du være med å løse fremtidens utfordringer er en utdanning som kjemiingeniør ett godt grunnlag. 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Hvordan passer kjemi og miljø sammen? Alt avfall inneholder kjemikalier i en eller annen form – og hvem er bedre til å tilpasse produksjon og innhold til miljøet, enn en produsent av rengjøringsmidler? 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

VVS - forum - Publisert 20.08.2012 - Kl. 13:29 (http://www.vvsforum.no/artikkel/6192/europalansering-av-chemxchange-i-oslo.html) VVS - forum - Publisert 20.08.2012 - Kl. 13:29 Europalansering av ChemXchange i Oslo 10. oktober 2012 lanseres det EU-finansierte bransjeprosjektet ChemXchange på en konferanse i Oslo. Det nyutviklede elektroniske informasjonssystemet for kjemisk informasjon beskrives som ett av de viktigste miljøprosjekter i den europeiske byggenæringen på mange år. Tor Backe Det mange kanskje ikke vet er at byggenæringen med flere hundretusen små og mellomstore virksomheter, er den største industrisektoren i Europa. Bygg- og anleggsvirksomhet er storbruker av kjemikalier og kjemikalieholdige artikler og ansatte utsettes for svært mange farlige kjemikalier. Hittil har byggenæringens bedrifter benyttet først og fremst benyttet stoffkartoteksystemet BASS som ifølge adm. direktør Lars Chr. Fredenlund i coBuilder AS, har over 15 000 sikkerhetsdatablader som omhandler kjemikalier og stoffer som benyttes på norske byggeplasser. - Gjennom ChemXchange har vi et dynamisk og brukervennlig verktøy som både forenkler kjemisk risikovurdering og bidrar til miljøriktig og sikker kjemikaliehåndtering på byggeplass. Samtidig gir ChemXchange langt bedre muligheter for å etablere bedre rutiner for kommunikasjon i leverandørkjeden, sier Tor Backe. 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Det kjemiske «språk» kan være utfordrende og krever et grunnlag og fundament langt utover naturfag i videregående skole.... 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Situasjon for KJEMI og MILJØ faget før og etter innføring av ny rammeplan for ingeniørutdanning 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Fra tidligere rammeplan : Rammeplan for ingeniørutdanning - Toårig og treårig ingeniørutdanning Fastsatt 1. desember 2005 av Utdannings- og forskningsdepartementet Fra tidligere rammeplan : Matematisk-naturvitenskapelige grunnlagsfag skal gi studentene et solid faglig fundament av matematikk og naturvitenskap og danne grunnlaget for livslang læring. Hovedemnet Matematisk-naturvitenskapelige grunnlagsfag skal bestå av delemnene: − Matematikk og statistikk minst 25 studiepoeng − Fysikk minst 10 studiepoeng − Kjemi og miljø minst 10 studiepoeng − Datateknikk minst 5 studiepoeng. Det faglige innholdet i delemnene Matematikk og statistikk, Fysikk samt Kjemi og miljø skal bygge på det til enhver tid gjeldende opptakskravet for ingeniørutdanning. Innholdet i disse delemnene skal være relevant og hensiktsmessig for å nå målene for ingeniørutdanningen, jf. kapittel 3. Noen temaer i disse delemnene vil være av generell karakter og må gis grundig dekning i alle studieprogrammer og studieretninger, mens andre temaer kan variere avhengig av behovet i hvert studieprogram eller studieretning. Institusjonene kan etter behov splitte disse delemnene i mindre tematiske emner. 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Mitt inntrykk fra HiB av kjemi og miljøfaget slik det har vært: Ved at faget var tydelig definert i ranmmeplanen ble alle ingeniørstudenter sikret et grunnlag i kjemi samt en belysning av de grunnleggende miljøutfordringer vi alle står overfor. MEN... Faget har generelt sett hatt «lav status» både blant studenter og ansatte ved de ulike linjene. Ble ofte sett på som et «nødvendig onde» (Dataingeniør ved HiB søkte dep. om å få slippe faget) Samme opplegg for alle linjer. Liten interesse blant fagfolk ved de ulike linjene til å bidra til å vinkle faget inn mot egen ingeniørprofesjon. (I en periode var riktignok 25% av faget ved HiB differensiert) Ble undervist i mange år som et rent teorifag (De siste årene har det riktignok vært 2 labdager a 3t for alle) 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Altså, det var behov for en fornyelse... Men hva nå? Hva er de nye rammebetingelsene? Hvilke krav til kjemi og miljø stilles i ny rammeplan og tilhørende retningslinjer? 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Fra: Forskrift om rammeplan for ingeniørutdanning Fra: § 1. Virkeområde og formål Forskriften skal sikre at institusjonene legger til rette for en integrert ingeniørutdanning med helhet og sammenheng mellom fag, emner, teori og praksis samt undervisningsmetoder og vurdering av studentene. Teknologiske, realfaglige og samfunnsfaglige temaer skal integreres og ses i sammenheng. Utdanningen skal tilrettelegge for og ivareta samspillet mellom etikk, miljø, teknologi, individ og samfunn. 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Fra: § 2. Læringsutbytte Kunnskap Kandidaten har kunnskap om teknologiens historie, teknologiutvikling, ingeniørens rolle i samfunnet samt konsekvenser av utvikling og bruk av teknologi. 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Fra: § 2. Læringsutbytte Ferdigheter Kandidaten kan bidra til nytenkning, innovasjon og entreprenørskap gjennom deltakelse i utvikling og realisering av bærekraftige og samfunnsnyttige produkter, systemer og/eller løsninger. 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Fra: § 2. Læringsutbytte Generell kompetanse Kandidaten har innsikt i miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av produkter og løsninger innenfor sitt fagområde og kan sette disse i et etisk perspektiv og et livsløpsperspektiv. 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

50 studiepoeng programemner som Fra: § 3. Struktur og innhold 50 studiepoeng programemner som består av tekniske fag, realfag og samfunnsfag. Programemner er felles for alle studieretninger i et studieprogram. 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Nasjonale retningslinjer for ingeniørutdanning 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Fra: Nasjonale retningslinjer for ingeniørutdanning 6.2 Læringsutbyttebeskrivelser og utfyllende tekst angående matematikk, realfag og samfunnsfag Gode kunnskaper i realfag er viktig for alle ingeniører og gir det fundamentale grunnlaget for ingeniørfagene. Realfag er i denne sammenhengen definert til å omfatte fysikk, kjemi og statistikk. Realfagene er sentrale for forståelse og utvikling av eget ingeniørfag, og for innsikt i hvordan ens eget arbeid påvirker omgivelsene. De er viktige for utfordringer innen samspillet mellom teknologi og omverdenen. Helheten og sammenhengen mellom realfag og fagfeltet må sikres, især sammenhengen mellom den grunnleggende teori og praksis innen fagfeltet. Realfag settes i samfunnsmessig perspektiv gjennom samspillet med emner i andre emnegrupper. 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Kunnskap Kandidaten kjenner til hvordan realfagene anvendes på en helhetlig måte, dvs. hvordan fysiske og kjemiske fenomener henger sammen, og hvordan statistikk og matematikk er nødvendige verktøy for å kunne måle, beskrive og evaluere resultater. Kandidaten kjenner grunnleggende prinsipper, teorier og begreper innen kjemi og disses relevans opp mot eget fagfelt. Kandidaten kjenner til grunnleggende sammenhenger mellom kjemi og praktiske anvendelser. 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Ferdigheter Kandidaten kan anvende fysiske, kjemiske og statistiske prinsipper og begreper innen eget fagfelt. Kandidaten kan gjøre rede for grunnleggende fenomener innen fysikk og kjemi, og anvende disse for å forklare faglige problemstillinger. Kandidaten har grunnleggende ferdigheter i laboratoriearbeid, rapportering og resultatpresentasjon. 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Generell kompetanse Kandidaten har forståelse for omverdenen og realfagenes rolle innen samspillet mellom den teknologiske utvikling og samfunnet, samt innsikt i miljømessige og etiske utfordringer i dag og i fremtiden. Kandidaten kan oppnå relevante svar på faglige problemstillinger, gjennom anvendelse av fysiske, kjemiske og statistiske undersøkelser og metoder. Kandidaten forstår fysiske, kjemiske og statistiske tenkemåter og metoder, og kan formidle disse skriftlig og muntlig. 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Fra side 34: Det kreves ingen forkunnskaper i kjemi utover generell studiekompetanse, og en basis i grunnleggende kjemi er derfor nødvendig. Dette omfatter kunnskap om det periodiske system og elementers egenskaper, oppbygning av kjemiske forbindelser, mengdeberegninger og likevektsbegrepet, løsninger, syrer og baser, reduksjons- og oksidasjonsreaksjoner, korrosjon, elektrokjemi, gasser, termodynamikk og energi, reaksjonshastigheter og enkel organisk kjemi med fokus på industrielt viktige forbindelser som for eksempel plast og petroleumsforbindelser. Forsvarlig håndtering, bruk, oppbevaring og avhending av stoffer, og grunnleggende HMS skal gjennomgås. Videre undervisning skal tilpasses hvert enkelt fagfelts behov. Aktuelle tema kan være innen materialteknologi, elektriske ledere, masse- og energibalanser, krystallstruktur og fasediagrammer, nye energikilder, bruk og forståelse for materiell og materialer med kompleks kjemisk sammensetning, kvalitetssikring og kontroll, vurdering av produkter og prosesser, og miljømessige konsekvenser. Gode kunnskaper og ferdigheter i kjemi sett i sammenheng med eget fagfelt skal være et grunnlag for sikker fremtidig yrkesutøvelse, være en basis for videre utvikling og nye ideer, og bidra til en aktiv holdning til miljømessige utfordringer. 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Min konklusjon: I læringsutbyttebeskrivelsene i rammeplanen er det stilt krav til generell miljøkompetanse. I retningslinjene til rammeplanen stilles det tydelige krav til både grunnleggende kjemi og spesialtilpasset kjemi i utdanningene. (minst like omfattende som i tidligere rammeplan) 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen

Hvordan er dette blitt ivaretatt ved institusjonene i de nye oppleggene? Ved HiB: Ingen felles bolk i grunnleggende kjemi eksisterer lenger. Noen utdanninger har definert bolker på 3-4 studiepoeng kjemi som er blitt en del av andre fag. Utfordring: Hva med omfanget i henhold til retningslinjene? Det legges opp til integrasjon av kjemi og miljø i de tekniske fagene (jfr. det som står i rammeplanen: Teknologiske, realfaglige og samfunnsfaglige temaer skal integreres og ses i sammenheng) Utfordring: Hvordan få til intergrasjon, når basiskunnskapene mangler? 13.11.2012 Ingeniørutdanningskonferansen 2012, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen