Helse eller forretning?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Når sykehus blir butikk – 1
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Kostnadene bak resultatene
Kommunen og samhandling - utfordringer
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
ØKONOMISTYRING I KOMMUNENE
8 Det politiske systemet i Norge
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
10Velstand og velferd.
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
ASSS og KOSTRA Disposisjon ASSS prosjektet
”Samhandlingsreformen”
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Velferdskonferansen, Folkets hus 14. September 2010
Eierskap og Eierstyring.
Kommunen som arbeidsgiver
Finansiering av spesialisthelsetjenesten – konsekvenser for MS-pasientene Innlegg på Dagens Medisin seminar 8/ Bjørn Svendsen Norges Handelshøyskole/
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Departementets styring og styrenes rolle
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Regnskap.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Svaret er kommunesammenslåing Hva var spørsmålet?.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Status for sykehuspolitikken. Har vi en sykehuskrise? Representantskapsmøte Fagforbundet - Sogn og Fjordane 2. april 2008 Unni Hagen Fagforbundet Samfunnspolitisk.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Norwegian Ministry of Health and Social Affairs Effektivisering av norsk helsevesen Helseminister Tore Tønne Polyteknisk Forening
Kommunal styring og privatisering.
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Sykehusreformen – Et hamskifte i styring av helsetjenesten
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Representantskapsmøte Fagforbundet Troms, 1. nov.2011
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

Helse eller forretning? KONFERANSE OM HELSEUTFORDRINGER Bjarne Jensen Høgskolen i Hedmark

Forskjeller økonomistyring – forretning og offentlig velferdsgoder Disponerer inntekter for å dekke fellesbehov/tjenester Resultat i form av økonomisk overskudd er irrelevant Resultat vanskelig å måle/lar seg ikke måle med enkle indikatorer Budsjett bindende vedtak om ressursbruk Regnskapet registrerer om midlene er brukt i henhold til vedtak Forretningsvirksomhet: Har kostnader for å skape inntekter. Budsjettets betydning omdiskutert. Internt dokument/løs plan for å skape størst mulig økonomisk resultat/profitt. Mål - maksimere økonomisk overskudd. Regnskapet viser det økonomiske resultat

Forskjell i økonomiprosess - forretning og offentlige velferdsgoder

Likevel er påstanden: Systemer for budsjett og regnskap utviklet for forretningsvirksomhet er bedre egnet til å løse offentlig virksomhets behov for økonomiske styring enn systemer utviklet med det som formål.

Økonomisk hovedutfordring Ressursbehov ut fra medisinske muligheter , behov og ønsker om kvalitet i tjenestene overstiger de økonomiske rammer som fellesskapet kan disponere til disse tjenestene

Økonomiske hovedutfordringer Hovedspørsmål: Hvor store ressurser skal helsesektoren disponere og hvordan skal de finansieres? Hvordan skal ressursene fordeles på helse-tjenester og helseformål og mellom brukerne? Hvordan skal vi organisere, styre og drive helsesektoren slik at ressursbruken blir mest mulig effektiv

Hovedkonklusjon Norges ressursinnsats til helsetjenester ligger på gjennomsnittet for OECD-landene hensyn tatt til at landene bruker en større andel på helsetjenester jo høyere BNP er pr innbygger. M.a.o. Vi prioriterer innsats til våre helsetjenester på normalnivået av det flertallet av OECD-landene gjør.

Utviklingstrekk offentlige helseutgifter i Norge pst.andel BNP

Nytt-spesialisthelsereformen 2002 Eierskap og ansvar overført fra fylkeskommunen til staten Ansvaret for tjenestene lagt til helseforetak organisert etter mal for aksjeselskap med styrer av "profesjonelle" styremedlemmer ikke folkevalgte Økonomistyring endret ved at systemer for budsjettering og regnskap utviklet for styring av offentlige velferdstjenester erstattet av regnskapslovens bestemmelser alene.

Postulat om ny økonomistyring ”Gjennom de regionale HFs rapportering av økonomiske resultater etter regnskapslovens prinsipper, som foruten driftskostnader også synliggjør kostnadene ved bruk av kapital, og gjennom resultatrapportering som også kan pålegges statsforetak, vil departementet ha den nødvendige styringsmessige kontrollen med virksomhetenes resultater og evne til å nå de helsepolitiske målsettingene.” Ot.prop nr 66, 2000-2001. Kap 2.8.3

Begrunnelse for ny økonomistyring ”Det er for liten bevissthet om innsatsfaktoren kapital i dag. Det henger både sammen med system for bevilgningsmyndighet og måten dette håndteres på i dagens sykehusregnskap. Kontantprinsippet har bidratt til den lave bevissthet. Dette gjelder både bygninger og utstyr. Foretaksorganiseringer gjør at bruk av kapital må planlegges på en annen måte.... En foretaks-organisering med bruk av regnskapsprinsipper etter regnskapsloven vil inspirere til langt mer bevisste holdninger til kapital.” Helseforetaksprp.

Forskningrådets evaluering og økonomistyringssystemet ”Sykehusreformen medførte at man gikk fra kontantprinsippet til å bruke private regnskap eller "lønnsomhetsregnskap" i henhold til regnskapsloven.”

Forskningrådets evaluering av økonomistyringssystemet ”Den tradisjonelle forvaltningsstyring vektlegger den legale siden av styringen, mens spørsmålet om oppfyllelsen av politiske målsettinger har blitt overlatt til institusjonen selv. Atferdrsendringer ble skapt gjennom nye lover og regler og var på den måten toppstyrt. Den bedriftsøkonomiske styring derimot bygger på et vel gjennomtenkt incentivsystem som skal sikre at aktørene i bedriften agerer på den måten som gir best lønnsomhet for bedriften.”

Forskningrådets evaluering og økonomistyringssystemet ”Styring og atferd skapes i dette tilfelle gjennom at aktørene ute i organisasjonen antas å agere ut fra sine egeninteresser, dvs i tråd med incentivene . En konsekvens av mer bedriftsøkonomisk tenking er derfor at det oppstår to konflikterende styringssystem innen samme sektor, forvaltningsstyring og bedriftsøkonomisk styring.”

Forskningrådets evaluering og økonomistyringssystemet ”Samtidig så ser vi det som positivt at det finnes en streben etter å skape en bedre intern styring gjennom å bruke bedriftsøkonomiske incentivsystem.”

Styringsmetoder offentlig produksjon av tjenester Styres ikke som forvaltning (lov- og regelstyring) Budsjett- og regnskapssystemer Plansystemer Organisering Ledelsessystemer og -kultur Utdanning, rekruttering og personalutvikling Bedriftskultur og etikk

Målene for reformer i spesialisthelsetjenesten ”Pasientens behov er utgangspunktet for all behandling og kjernen i all pleie. Dette skal prege oppbygging, praksis og ledelse av alle helsetjenester. Reformens overordnete målsetting er at helsetjenestens innhold skal bli bedre sett fra pasientens ståsted.” Heldeforetaksprp.

Målene for reformer i spesialisthelsetjenesten Verdigrunnlaget: Velferdsstatens grunnleggende verdier om likeverd, rettferdighet og solidaritet. Sikre alle tilgang til helsetjenester uavhengig av økonomi og bosted Helsesektoren skal være underlagt politisk styring for å sikre nasjonale mål. Reformen skal gi sterkere statlig styring Helsevesenet skal skape trygghet i samfunnet Helseforetaksprp.

Konklusjon Kombinasjonen av forretningsbasert regnskap, foretaksorganisering med "profesjonelle" styrer som ikke representerer befolkningen og stykkpris-finansiering har to viktige virkninger: Svekker overordnet politisk styring Stimulerer økonomiske lønnsomhets-beregninger og ikke pasientenes behov

Forretningsregnskap gir feil bilde ”Utvalget har i begge foregående årsrapporter uttrykt bekymring for den økonomiske situasjonen i spesialisthelsetjenesten samlet sett. Utvalget er fortsatt opptatt av de fire forhold som ble påpekt slik i fjorårets rapport:

Forretningsregnskap gir feil bilde For det første synes underskuddene å vedvare For det andre var investeringene i perioden 2002 til 2005 høyere enn forutsetningene for samlede bevilgninger til regionale helseforetak

Forretningsregnskap gir feil bilde For det tredje var gjelden økende For det fjerde var det fremdeles stor diskrepans mellom regnskapsført resultat og det resultat som eier styrer etter. Utvalget finner at alle disse fire forhold synes å ha blitt ytterligere bekymringsfulle....”

Virkninger av overgangen til forretningsbaserte prinsipper Virkninger for helseforetakene av de forretningsbaserte prinsipper Regnskapsmessige underskudd hvert år etter overgangen til de nye prinsipper – Akkumulert underskudd 18 milliarder kroner etter 5 år. Framstår som konkursbo selv om de ikke er det. Etter kommunale prinsipper ville de hvert år hatt positivt netto driftsresultat samtidig som det har vært investert 38 milliarder kroner i spesialist-helsetjenesten etter 2002. Elendig økonomistyring – savner sidestykke når det gjelder offentlig tjenesteproduksjon i Norge. Gir inntrykk av behov for omfattende strukturrasjonalisering i spesialisthelsetjenesten.  Hovedspørsmål: Er det forretningsbaserte regnskapssystemet egnet til å styre offentlig tjenesteproduksjon?

Oppsummering Økonomisk hovedutfordring er gapet mellom ønsker om standard, tilbud og behandlingsmuligheter og mulig økonomisk ressurstildeling. Krever vanskelige politiske og faglige avveiinger uansett organisering og økonomistyringssystem. Norges prioritering og bruk av ressurser til helsetjenester er pålinje med det som brukes i andre OECD-land tatt i betraktning vårt inntektsnivå

Oppsummering Forretningsbasert regnskapssystem uegnet som økonomistyringssystem i offentlig helsetjeneste fordi: Dårlig økonomistyring Feil bilde av foretakenes økonomiske situasjon Står i motsetning til målene og verdigrunnlaget for helsetjenesten Organiseringen i helseforetak og stykkprisfinansiering stimulerer bedriftsøkonomiske lønnsomhetsvurderinger i stede for pasienten i sentrum Mangel på samordnet budsjett og regnskap svekker politisk styring, helhetstenkning og kontroll Erstattes av lignende system som kommuner og fylkeskommuner bruker

Oppsummering En effektiv helsesektor må baseres på utviklingsmetoder hvor medarbeidernes kunnskaper, motivasjon og engasjement utnyttes bedre i omstillingsprosessene. Samarbeidet mellom kommunenes primære helse- og sosialtjenester og statens spesialisthelsetejeneste er avgjørende for den totale effektivitet i helsetjenestene