Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Representantskapsmøte Fagforbundet Troms, 1. nov.2011

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Representantskapsmøte Fagforbundet Troms, 1. nov.2011"— Utskrift av presentasjonen:

1 Representantskapsmøte Fagforbundet Troms, 1. nov.2011
Den lange valgkampen mot 2013: Helsepolitikken - hva må gjøres? Fagbevegelsens rolle ? Unni Hagen, rådgiver i Fagforbundet

2 Analyse av årets valgresultat
”Høstens kommunevalg ga motstridende signaler, men viser et tydelig behov for sterkere mobilisering til støtte for en radikal velferdspolitikk. Erfaringene fra Trondheim og Fredrikstad viser at det er der hvor fagbevegelsen sterkest påvirker innholdet i valgkampen, at de rødgrønne vinner.” For Velferdsstaten

3 Fagforbundets prinsipp- og handlingsprogram 2009- 2013
"Fagforbundet arbeider for en sterkere nasjonal styring med spesialisthelsetjenesten. Sykehussektoren må tilbake til folkevalgt styring og demokratisk kontroll. Foretaks- organiseringen må skiftes ut med forvaltningsstyring. Økonomistyringssystemet må endres. Regnskapslovens prinsipper må erstattes med budsjett- og regnskapssystem utviklet for offentlig virksomhet. Innsatsstyrt finansiering (ISF- stykkpris) må reduseres til et minimum. Forbundet krever en forpliktende plan for å sikre et likeverdig tilbud til alle, og en avklaring når det gjelder framtidig sykehusstruktur. En forpliktende handlingsplan for sykehusaktiviteten sammen med klare retningslinjer for lokalsykehusene er nødvendig for å videreføre et kvalitativt godt helsevesen."

4 Fagforbundets Strategiplan: Prioriterte områder 2011
Sykehus Videreføre arbeidet for endringer av dagens forretningsmessige økonomistyringsprinsipper i foretakene Fremme helhet og sammenheng i de ulike funksjoner på sykehus og arbeid mot oppsplitting, utskilling, privatisering og konkurranseutsetting. Sikre et desentralisert lokalsykehustilbud minst på dagens nivå.

5 LO-kongressen i mai 2009: vedtok at sykehusene ikke lenger skal styres etter lønnsomhetsregnskap. Kongressen gikk inn for å endre sykehussektoren. Det betyr i realiteten et farvel til foretaksmodellen og bruk av forretningsregnskapsprinsipper.

6 Sykehusreformen 2002: Et fundamentalt systemskifte i helsepolitikken
Ikke fylke/stat, men marked/styring Fra politisk forvaltningsstyre - til bedriftsøkonomisk markedsstyring Åpner for privatisering og konkurranseutsetting Pasienten som middel til økonomisk inntjening

7 Sykehusstruktur i endring
6 lokalsykehus er lagt ned siden 2007 4 lokalsykehus har mistet den kirurgiske akuttberedskapen helt eller delvis 2 lokalsykehus har fått innskrenket fødetilbudet fra fødeavdeling til fødestue Strategiprosesser truer nå flere sykehus over hele landet

8 En stat uten styring? «Når man forsøker å lage markeder der det ikke er grunnlag for det, fungerer dette dårlig. Da blir det både ekstrakostnader og mer byråkrati. Innen helsesektoren ser vi at disse markedstilpasningene fungerer dårlig. Vi bør tenke forfra igjen og avvikle helseforetakene,» uttalte Tidligere Telenor-sjef Tormod Hermansen til Klassekampen 21. august 2009. (Bakgrunn for sykehusreformen var bl.a. resultatet av NOU 2003:06 “Hva koster det”, og rapporten fra Hermansen-utvalget i 1989 “En bedre organisert stat")

9 LOs forskningsoppdrag 2007/2008/2009 - funn:
Høgskolen i Hedmark: Ikke underskudd for helseforetakene hvis de hadde ført regnskaper som før helseforetaksreformen Norge bruker ikke mer til helse enn andre land vi kan sammenligne oss med (korrigering av tall fra OECD-rapport) Lønnsomhetsbasert økonomistyringssystem lite egnet for offentlig sektor. Må videreutvikle de tradisjonelle reglene for god offentlig økonomistyring. Det nye systemet beregner lønnsomhet! FO tillitsvalgte Spekter Helse 15. jan. 2019 side 9 NTL Brønnøysundregistrene

10 Bjarne Jensen og Stein Østre, Høgskolen i Hedmark
Unni Hagen, Fagforbundet 15. mars 2010

11 Utviklingstrekk offentlige helseutgifter i Norge prosent av BNP

12 Hva må gjøres? Trenger et system som underbygger demokratisk styring og formålet med helsetjenester. Alternativ finnes: Erstatte konsernmodellen med forvaltningsstyring (med lokal forankring, ikke direktorat) Erstatte forretningsregnskap med regler for kommunal regnskapsføring (skiller investering & drift) Riksrevisjonen må ha all revisjon av sykehusene Ansattemedvirkning – medarbeiderinitiert omstilling: ansatte vet hvor skoen trykker side 1212 15. jan. 2019 side 12 FO tillitsvalgte Spekter Helse Konferanse Høgskolen i NarvikFagforbundet Oslo

13 Lov om helseforetak endres slik at sykehusene blir del av forvaltningen
Som et første skritt kan RHF-nivået avvikles og erstattes med at helseforetakene underlegges en avdeling i HOD. Lokal og regional politisk forankring kan ivaretas gjennom et representasjonssystem hvor styrene i helseforetakene velges blant kommunale/fylkeskommunale politikere.

14 Politisk styring - Nasjonal helseplan
Nasjonal helseplan, som har fireårs virketid, kan utvikles til å bli et reelt overordnet styringsverktøy dersom det i planen inkluderes investeringsplaner og budsjetter. Dersom de årlige oppdragsdokumentene bygger på den nasjonale helseplanen med budsjetter og politiske prioriteringer vil styringen bli tydeligere, og forutsigbarheten vil øke.

15 Politisk styring - Nasjonal helseplan
Forutsigbar sykehusstruktur Sykehusstrukturen må nedfelles i nasjonale retningslinjer i en Nasjonal sykehusplan. Dermed behandles spørsmål om sykehus i folkevalgte organer. Stortinget må ta stilling til hvor mange sykehus vi skal ha, hvor de skal ligge og minstestandard for innhold i lokalsykehus.

16 Alternativer - enkle virkemidler:
En forpliktende Nasjonal helse- og omsorgsplan som inkluderer budsjetter og investeringsplaner. En nasjonal sykehusplan som er bestemmende for en langsiktig og forutsigbar sykehusstruktur. En lovendring som avvikler forretningsregnskapssystemet og gjeninnfører det budsjett- og regnskapssystem som kommuner/fylkesk. bruker. Lovendring som sørger for en forvaltningsmessig styring direkte fra departementet og avvikle det regionale foretaksnivået. Innføre et representasjonssystem med folkevalgte styring av helseforetakene lokalt og fylkeskommunalt. side 1616 15. jan. 2019 side 16 FO tillitsvalgte Spekter Helse Konferanse Høgskolen i NarvikFagforbundet Oslo

17 Samhandlingsreformen
Ny kommunal helse og omsorgslov. Mange gode intensjoner men: Uklart hvem som har ansvar for hvilke helsetjenester; spesialisthelsetjenesten eller kommunen ("sørge-for" ansvar § 3-1) Loven åpner for å skille mellom ansvar for finansiering og ansvar for drift av helsetjenester (§ 11-1) Kommuner skal betale for innbyggernes bruk av spesialisthelsetjenester (medfinansieringsansvar § 11-3) Bedre helsetjenester for befolkningen? FO tillitsvalgte Spekter Helse 15. jan. 2019 side 17 NTL Brønnøysundregistrene

18 Samhandlingsreformen
Ikke oppgjør med helseforetakene og lønnsomhetsregnskapet Stykkpris og penger følger bruker (tonet ned i sykehus) Økonomi er drivkraft i ny reform Tross gode intensjoner - NPM lever videre 18

19 Bjarne Jensen: "Denne reformen hadde stått seg mye bedre hvis staten hadde gitt kommunene midler til å styrke primærhelsetjenesten" Det blir ikke bedre helsetjenester lokalt av at kommunene skal betale staten for helsetjenestene. Samhandlingsreformens store svakhet er finansieringsordningen

20 Kommune Helse- foretak Sykehus Privat aktør Egenregi
1. Plikt til å inngå avtale 2. Tjenester som kommunen tar ansvar for gjennom avtale (OBS!) 3. Kommunens valgmuligheter Avtalte helsetjenester Kommune Helse- foretak Sykehus Privat aktør Egenregi

21 Etablering av helsemarked
Stortinget Helse- og omsorgsdep. Kommunaldep. RHF Samkommuneorgan Avtale i overordna samarbeidsutvalg Kommuner HF Lokal avtale Avtalte helsetjenester Sykehus

22 Virkninger av insentivbasert betalingssystem
Stortingets bevilgninger Helse- og omsorgsdep. Kommunaldep. RHF Kommune/er HF Avtalte helsetjenester Sykehus Kommune kjøper helsetjenester av andre Kommune kjøper helsetjenester av HF Egenregi: Kommune driver helsetjenestene selv

23 For å sikre helsetilbudet for befolkningen:
Kommunalt medfinansieringsansvar må avvises Juridisk avklaring av ansvaret for helsetjenestene Kommuner må få fullfinansiert de tjenestene de får ansvaret for Lokalsykehusenes innhold må avklares politisk Dette handler om politiske valg og er ikke noen økonomisk nødvendighet! Takk for oppmerksomheten.

24 Hva må gjøres? Trenger et system som underbygger demokratisk styring og formålet med helsetjenester. Alternativ finnes: Erstatte konsernmodellen med forvaltningsstyring (med lokal forankring, ikke direktorat) Erstatte forretningsregnskap med regler for kommunal regnskapsføring (skiller investering & drift) Riksrevisjonen må ha all revisjon av sykehusene Ansattemedvirkning – medarbeiderinitiert omstilling: ansatte vet hvor skoen trykker side 2424 15. jan. 2019 side 24 FO tillitsvalgte Spekter Helse Konferanse Høgskolen i NarvikFagforbundet Oslo

25 Vedtak på årets Rogalandskonferanse: Gjenreis det rødgrønne alternativet
”Fagbevegelsen spilte en avgjørende rolle for etableringen av det rødgrønne alternativet, så vel som for valgseieren både i 2005 og 2009. Skal de rødgrønne ha noen mulighet til å vinne fortsatt regjeringsmakt i 2013, må de med andre ord gjenopprette alliansen med fagbevegelsen og legge om til politisk styring og regulering, en offensiv velferdspolitikk og en radikal reformpolitikk som skaper oppslutning og entusiasme.”

26 Vedtak på årets Rogalandskonferanse: Gjenreis det rødgrønne alternativet
”Det må tas radikale grep for å gjenerobre demokratisk kontroll over sykehusene, helsepolitikken (inkludert samhandlingsreformen)……..” Markedsorientering, bestiller-/utfører-modeller og løsninger basert på økonomiske incentiver kan aldri løse problemene på disse sektorene. Snarere tvert i mot kan de forsterke problemene, og skape vedvarende kriser som spiller kortere i hendene på høyrekreftene. Markedsmodeller må avvises som organisasjons- og ledelsesformer i det offentlige.”


Laste ned ppt "Representantskapsmøte Fagforbundet Troms, 1. nov.2011"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google