Likeverdige tjenester i praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Innvandrerbefolkningen, utvikling
Saker hos LDO – et utvalg
Når annerledeshet gjøres til en ulempe
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Brukermedvirkning og pasientmakt
Forebyggende arbeid satt i system
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås.
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Helse og sykdomsbegrepet
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Tilpassede helsetjenester
Likeverdige tjenester ved helsestasjoner i bydel Alna Rapporten: “For å jobbe her må en være interessert I folka som bor her ”. Helsesøstre og brukere.
Helsesenteret for papirløse migranter Innlegg konferanse ved daglig leder Celine Blom.
Aldring brukergruppe – hva kan det innebære for kompetansesentrenes
Likeverd og tilgjengelighet Om ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov Statssekretær Kjell Erik Øie Innlegg for UMB/NTNU, 30. oktober 2007.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Buskerudregionens incestsenter
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Kjell Erik Øie Statssekretær
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Demensteam Lier Kommune
11Jeg i arbeidslivet.
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Barn som pårørende.
De usynlige Hva vet vi om situasjonen i Oslo i dag? Noen inntrykk fra Kirkens Bymisjons virksomheter Sturla J. Stålsett Generalsekretær.
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Religion på arbeidsplassen
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Helgeland Krisesenters jubileum 21. mai 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær.
Diskriminerings lovgivningen
Samarbeid med familien
Homofile og lesbiske arbeidstakere
LIKEVERDIGE HELSETENESTER. «Likeverdige tjenester betyr at alle har tilgang til tjenester av like god kvalitet som er tilpasset det enkelte menneskets.
Ingen ting om meg - uten meg! 1 ​ Nasjonal informasjonskampanje -for og med helsearbeidere.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Meg i dag – deg i morgen? Ronald Craig.
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Brukerrådet Akuttpsykiatrisk seksjon – Oslo Universitetssykehus
Journalføring.
Formålet med opplæringen er å belyse hvor sentralt likestilling står i Norge og tydeliggjøre myndighetenes innsats med å fremme likestilling og arbeid.
Likeverdige helsetjenester for eldre
Trakassering i norsk arbeidsliv
Utskrift av presentasjonen:

Likeverdige tjenester i praksis Randi O. Solberg

’Skinnet’ kan bedra..

Likeverdige tjenester Hva innebærer det i praksis? Hvem har ansvaret? Hvorfor gjøre det? Hvorfor er det behov for det? Hva vet vi om hvorvidt likeverdig tjenesteyting praktiseres i dag? Hvordan kan det gjøres?

1. Ansvaret for likeverdige tjenester  Offentlige myndigheter gjennom rollene som: Utformer av sektorpolitikk Lovutøver / regelgiver Bevilgende myndigheter Tjenesteyter ledere førstelinjeansatte i møte med brukerne På dette kurset: fokus på hvordan tjenesteytere selv kan bidra til å gi likeverdige tjenester Dere er pådrivere

2. Likeverdige tjenester – hvorfor gjøre det? RETT: Alle har rett til likeverdige tjenester, uavhengig av kjønn, kjønnsidentitet /kjønnsuttrykk, etnisitet, seksuell orientering, funksjonsevne, religion, alder eller kombinasjoner av dette. PLIKT: Det at noen systematisk får dårligere tilbud og utbytte av tjenestene er diskriminering = lovbrudd. Aktivitetsplikten. GEVINST: Manglende likeverdige tjenester koster: tar tid, pasienten kommer igjen, gir ikke bærekraftig utvikling Likeverdighet kan gi: tilfredse brukere, bedre arbeidssituasjon for helsearbeidere og bedre resultater for virksomheten

3. Hvorfor er det behov for å fokusere på likeverdige tjenester? Norm Kjønnsforskjeller sykdomsforekomst, symptomer, levekår, diskriminering. Minoritet kontra majoritet Ulike levekår og livssituasjoner; F.eks minoriteter mer utsatt for diskriminering pga etnisitet, religion, funksjonsevne, seksuell orientering eller kjønnsuttrykk. Personer med bakgrunn fra flere minoritetsgrupper opplever økt belastning, f.eks lesbiske og homofile med innvandrerbakgrunn (NOVA 14/03) eller med samisk bakgrunn (Fafo, 2009). Minoritetsstress påvirker helsa, både fysisk, psykisk og sosialt (Harrell, 2000).

Levekår Minoriteter: Vet dere at…. Mennesker med etnisk minoritetsbakgrunn i Norge, er mer utsatte for psykiske problemer og psykisk sykdom enn befolkningen for øvrig.(x) Samiskspråklige opplever 10 ganger mer diskriminering enn etniske nordmenn (35% kontra 3,5%)(K.L.Hansen). Personer med nedsatt funksjonsevne har 7-9 ganger så høy risiko for dårlig helse ift øvrig befolkning. Mange lesbiske og homofile møter fordommer og negative holdninger i sitt daglige liv (Anderssen mfl, 2008). 25% av homofile menn og 20% av lesbiske kvinner har opplevd diskriminering / trakassering på arbeids- eller studieplass. Høyere enn blant befolkningen for øvrig (Moseng, 2005).

Speiler tjenestene og de ansatte potensielle brukere og deres behov? W Brukernorm?

Helhet og sammenheng

4. Praktiseres likeverdige tjenester i dag 4. Praktiseres likeverdige tjenester i dag? Erfaringer i møte med helsevesenet… Analyse av samtalene til ambulansetjenesten i Gøteborg: menn bedømmes oftere å ha en livstruende tilstand enn kvinner. Kvinner måtte derfor vente lengre på ambulanse. Menn fikk stort sett mer smertelindring enn kvinner (Dagens Medicin, 2007). I 30-50% av tilfeller med helsehjelp brukes ikke tolk selv om pasientens norskkunnskaper er mangelfulle (NAKMI/ 2007). Dobbelt så mange kvinner med ikke-vestlig bakgrunn har dødfødsler, som knyttes til kommunikasjonsproblemer(Nasjonalt folkeinstitutt 2007) Én av tre samer er misfornøyde med legetjenesten i kommunen. Hovedårsaken er språkproblemer, og én av tre vil ikke ha tolk (Nystad, 2008).

Erfaringer i møte med helsevesenet: Vet dere at…. Personer med nedsatt funksjonsevne vil mer enn mange andre stå i et ufrivillig avhengighetsforhold til tjenesteapparatet, og vil kunne oppleve en ekstra utsatthet for diskriminering og overgrep pga varig asymmetrisk maktforhold i relasjon til tjenesteytere (B. Lillestø, 1998). Mange lesbiske kvinner forteller om konsultasjoner hvor legen oppfattes som ubehagelig, fordomsfull eller åpent fordømmende etter at de har fortalt om sin seksuelle orientering (Bjørkman/Malterud, 2009). Lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LHBT) forteller (LDO, 2011) 10% av de lesbiske, homofile og bifile hadde opplevd å bli dårlig behandlet av lege eller helsepersonell fordi de er LHBT-personer. 60% av transpersonene sier de har opplevd å bli dårlig behandlet.

5. Hvordan sikre likeverdige tjenester til alle? Likeverdige tjenester er ikke det samme som like tjenester Mål: Et tjenestetilbud som: er basert på kunnskap om hvordan individer kan være forskjellige tar hensyn til at folk er forskjellige og tilrettelegger og tilpasser systemene sine etter de ulike menneskene de er til for å tjene

Likeverdige tjenester: Hvordan? Seks sjekkpunkter: Lederansvar Brukerinnflytelse Kunnskap Tilgang Informasjon Kommunikasjon Basert på forskning, klager / henvendelser til LDO, brukererfaringer, medieoppslag.

5.1 Lederansvar Er arbeidet forankret i ledelsen, slik at: systemene utformes til å yte likeverdige tjenester? førstelinjeansatte gis kunnskap, trygghet og mulighet til å yte likeverdige tjenester? Sikrer ledelsen likeverdige tjenester gjennom: aktiviteter og resultatmål for likeverdige tjenester i planer og budsjetter? rutiner og organisering? rapportering og evaluering? personalpolitikk? Dvs: Systematisk og pro-aktivt arbeid?

Har vi sikret at brukerne: 5.2 Brukerinnflytelse Har vi sikret at brukerne: Høres ved utforming av tjenestene? Kan medvirke i egen behandlingssituasjon?

Eksempel på hva brukerinnflytelse kan fortelle oss Behov for tilpasning til tros- og livssyn Tilbudet om tros- og livssynsbetjening på sykehusene er knyttet til Statskirken. Sykehusprestene skal betjene alle. For pasienter som har en annen tro /annet livssyn oppleves dette som problematisk. Det er ønskelig med flere tros- og livssynsbetjenter som kan ivareta de ulike behovene som finnes. Kilde: Representant for Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn, LDO-idédugnad om likeverdige tjenester, 2011

Eksempel på manglende brukermedvirkning Bruker og pårørende ble ikke hørt ”Da min 90 år gamle mor ble operert, hadde det lokale helsesenteret ikke rutiner for å møte oss pårørende. De hadde ikke trukket fram hennes livserfaringer, vaner, daglige rutiner osv. Etter atten dagers henvendelser fra oss fikk vi endelig et slikt møte.” Kilde: Samisk kvinne, LDO-idédugnad for likeverdige helsetjenester, 2011

5.3 Kunnskap Har ledere og ansatte relevant kunnskap om det å gi likeverdige tjenester? Kunnskap om: stereotypier, maktforhold og diskriminering, og hvordan dette kan påvirke tjenesteytingen? hvordan levekår / minoritetsstress / sosial ulikhet kan påvirke brukeres helse og behov for helsetjenester, og deres møte med tjenesteytere? Kunnskap om hvordan tjenestene i praksis kan tilpasses ulike brukere?

5.4 Tilgang for alle Har virksomheten vår: omgivelser, bygninger, produkter og informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) som er universelt utformet slik at flest mulig kan bruke dem? usaklige eller unødvendige betingelser for å motta tjenester?

Fysisk tilgang?

Betingelser og holdninger som hindrer tilgang? Nektet behandling pga manglende norskkunnskaper Ble ikke henvist pga er lesbisk

5.5 Informasjon Gir virksomheten: Rettighetsinformasjon? Informasjon som er: tilgjengelig og forståelig? Informasjon som tar hensyn til at folk er forskjellige?

Eksempler på manglende likeverdig informasjon Ikke ta for gitt hvem brukeren er Manglende bruk av profesjonell tolk

5.6 Kommunikasjon Gjøres brukeren trygg gjennom en likeverdig dialog der brukeren blir tatt på alvor? Tilrettelegger vi for likeverdig kommunikasjon gjennom forsvarlig tid og hjelpemidler? Møter vi alle brukere med profesjonalitet og empati?

Én av få arter som gjenkjenner seg selv… Foto: google bilder