Bokanmeldelser..

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Darren Shan Av Anja Olsen Av Anja Olsen.
I.
Skjønnlitterær fortelling
15 Notater og markeringer i teksten
2 Leseferdigheter og lesevaner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Av: Kjetil Johnsen 3 venner.
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Nettevett – utvidet versjon
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Lilandspeiderne Informasjon.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC Livet fortjener virkelig en kjærlig omtale, slik at vi strekker oss mot himmelen, ser hvor godt vi har.
Hvordan intervjue en forsker?
Veiledning av elever / lærlinger
Historiefaget i skolen
Å skrive en god innledning
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
EPISK DIKTNING inkl novelle
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Derya Aricigil.  En serie av…blabklaba  Oversatt bok  Sjanger:  2008.
Roman- og novelleanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Om å skrive om litterære tekster
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Bokpresentasjon Bergen
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Essay er en skriftlig sjanger.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Tordivelen flyr i skumringen
RUBEN ELIASSEN >.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fortelling Novelle Roman
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Om hellige skrifter.
Eventyr.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Leseprosjekt VG1.
En litt forenklet versjon
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Bokanmeldelser.

Starten på en anmeldelse. Skriv navnet på forfatteren og bokas tittel aller først. For eksempel: ”Sofies verden ble skrevet av Jostein Gaarder og utgitt av Schibsted forlag”. På denne måten ”forbereder” du leseren på hvilken bok de skal lese anmeldelse av. Det er viktig at dette kommer først. Det er temmelig irriterende å oppleve halvveis i anmeldelsen at dette ikke var boka du lette etter!

Navn og alder. Husk å legge til ditt eget navn og alder. På denne måten vet leseren hva slags alder og kjønn anmelderen er (for eksempel om han/hun er tenåring eller voksen). Grunnen til at dette skal være med er fordi at vi leser på forskjellige måter. Dette gjelder ikke bare hastighet; unge kan for eksempel få med seg ting i en bok som voksne ikke ser. Ulike aldersgrupper har også ulikt syn på ting.

Hva mener du? Skriv tittelen på boka før du begynner på din mening. Dette er en del av forberedelsen. Etter dette skriver du kort om hva du mener om boka du skal anmelde. For eksempel at ”Dette var en av de bedre bøkene jeg har lest”. Senere skal du fortelle om HVORFOR du mener akkurat dette. Men før dette…

Skriv et sammendrag. Et sammendrag er et kort referat av boka som du skal anmelde. Det holder at du skriver 5-7 linjer avhengig av lengden på boka eller hvor mye som skjer. IKKE AVSLØR SLUTTEN! Skriv for eksempel at ”Nå får Trond hendene fulle med et mordmysterium han skal løse…helst før det dør flere”.

Innledningen. Skriv litt om hvorfor du vil anmelde boka. For eksempel at du synes at boka har et aktuelt tema eller er morsom å lese. Ikke skriv at det var fordi du fikk det som innleveringsoppgave! Ta med sjanger og tema. Ulike sjangrer kan være fantacy (tenk Harry Potter), detektivromaner (som Nancy Drew) eller humor (for eksempel En pingles dagbok).

Mer om tema I. TEMA ER IKKE DET SAMME SOM HANDLING! Handling er det som SKJER. I «Harry Potter og Mysteriekammeret» er handlingen at er tre elever på en magisk skole som må finne ut hva som foregår. - I «Harry Potter og Mysteriekammeret» er temaet kampen mellom det gode og onde. Det skjer onde ting i boka; Stephanie skriver at det er mange farer som lurer. Det gode i boka er Harry, Ronny og Hermine siden de slåss MOT dette.

Mer om tema II. Tema i ulike bøker trenger ikke være komplisert. I eventyr eller fantacy som «Ringenes Herre» er det ofte det gode mot det onde. Andre bøker kan for eksempel være om hvordan det er å være tenåring, mobbing eller livet som romvesen. Temaet er IKKE en TING. For eksempel er ikke temaet i «Ringenes Herre» ringen selv om den er en viktig del av det som skjer.

Mer om tema III. Hvis du sliter med å finne temaet, tenk litt på hva som er kjernen i denne boka. HVA handler dette om? I «En pingles dagbok» serien er kjernen i boka livet til hovedpersonen Greg. Temaet skal du helst kunne beskrive i en eller to setninger. Grunnen er at dette driver ting fremover. For eksempel det at Voldemort og hans tilhengere gjør onde ting som Harry ikke liker og dermed må slåss mot han eller tilhengerne hans.

Forfatteren. Forfatteren er minst like interessant som det som står i boka. Finn ut om forfatteren har skrevet noe fra før. Det trenger ikke være samme sjanger! Har du lest noen av forfatterens bøker fra før? Hvis ja, skriv kort om hvor mange bøker du har lest samt om du synes bøkene hans/hennes er gode eller dårlige. For eksempel at: «Jeg har lest tre av de tolv Gossip Girl bøkene som har kommet ut. De to første var ikke så gode, men det ble bedre etter hvert».

Tid for…Handling! Handlingsreferatet skal ikke være så langt. Det skal kun ha med de viktigste tingene. Skriv hvor dette skjer, navnet på hovedpersonene og det viktigste som skjer. For eksempel at: ”Boka handler om Stephanie og storebroren Luis som flytter til en ny by. Handlingen foregår hjemme hos dem eller på skolen…”. NB! IKKE AVSLØR HELE HANDLINGEN!

Dine meninger teller I. På dette tidspunktet skal du skrive hva DU mener om denne boka. Og da holder det ikke å skrive at: ”Denne boka er kul”. Det leseren vil vite er HVORFOR du synes boka er kul. Det finnes ingen ”gale” meninger så lenge du begrunner de. For eksempel kan du skrive at ”boka var kjedelig fordi det ikke var noen spennende handlinger”. Eller at ”boka var artig fordi personene tabber seg ut gang på gang”.

Dine meninger teller II. Var det noe du likte eller mislikte ekstra godt i boka? Skriv det ned, men prøv å ikke røpe for mye. Du kan for eksempel skrive at ”Jeg liker måten forfatteren beskriver skolelivet på. Det er nesten som en ekte skoledag. Han skriver om de ulike fagene, forskjellige lærertyper…”. Skriv litt om språket. Var ordene for vanskelige og setningene for lange for eksempel? Eller var det passe langt?

Til slutt…Oppsummering. Skriv kort om du vil anbefale denne boka til noen. Hvorfor/hvorfor ikke vil du anbefale folk å lese den? Denne biten kan være litt kortere enn resten. For eksempel at: ”Jeg vil anbefale folk å lese denne boka fordi den er spennende. Dessuten har den aktuelle tema for folk som er på samme alder som hovedpersonene”. Hvilken aldersgruppe passer denne boka for? Du kan for eksempel skrive: «Boka passer best for ungdom siden temaet er veldig aktuelt for denne aldersgruppen».